2025-02-06, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
NI har ca 1 timmes flygtid till platsen+förberedelse och att ta sig till helikoptern.
Jag tycker att 1,5 timme låter väldigt bra jobbat.
E du galen 1.5 timmar för döda en person som dödat tiotal.
Citera
Medlem
Varför tar det så lång tid att identifiera offren?
GM är ju identifierad sen länge.
Offren är ju saknade av anhöriga sen lunchtid i förrgår och de allra flesta hade id-handlingar på sig.
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahaxoxo666
och varför ska de publicera dem bilderna för 11 månader sedan?

Vet inte vart man kan se att de har publicerats för 11 månader sedan? Syster som startat kontot och lagt in alla bilder där då eller något?
Citera
2025-02-06, 01:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahaxoxo666
Troligtvis är det fler är 11 personer som har mist livet. Kan vara en planerad operation för att vilseleda.
Han är enstöring. Väldig låg risk att han helt plötsligt får ett ryck och utför detta.

Om det stämmer att han har fått sitt socialbidrag indraget så är det fullt möjligt att han flippade ur på grund av den enskilda händelsen. Jag har själv blivit nekad ersättning från Försäkringskassan och när man är sjuk räcker det med att ens ekonomiska trygghet hotas för att man ska bli helt nedbruten. Gemene man går dock inte ut och skjuter folk pga indragna bidrag.
Citera
2025-02-06, 01:56
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Förmodligen folk som har suttit och grävt inne i hans familjs facebook bilder och liknande. Alla verkar tagna när dom har varit iväg någonstans och rest.

Så jättedjupt är det nog garanterat inte.

Jo, men bilderna är uppladdade för 11 månader sedan. Det är lite skumt ändå. Och sen att NRK var först med att få tag i dom? En gåta.

https://freeimghost.net/a/noname.Cd4h
Citera
2025-02-06, 01:57
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Eller tidigare elever.

Som i detta fallet.

Ytterst ovanligt. Du får gärna länka om du baserar detta på statistik, jag kanske är helt ute och cyklar.
Citera
2025-02-06, 01:58
Medlem
Sagodjurs avatar
Jag skulle säga att skolspåret är det troligaste skälet till händelsen.

"Rickard Andersson har varit inskriven på den kommunala vuxenutbildningen som har verksamhet på Risbergska skolan. Det handlar om flera kurser i matematik som han varit registrerad på, den senaste under 2021 som han avbröt."

Det är knappast en slump att han återvänder till just den skola han gick i så sent som 2021.

Detta är ju i linje med mängder med liknande dåd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xonia Wun
Fast läs artikeln. Strategin går ut på att gå in direkt och inte invänta insatsstyrka. Gjorde de det?

”Svensk polis har fått specialutbildning i skolskjutningar. I stället för att invänta en insatsstyrka ska man agera snabbt - med dödligt våld om det krävs.
Det är en nödvändig strategi för att rädda liv, enligt en expert.

– Den nya metoden går ut på att avbryta pågående dödligt våld. Man avvaktar inte förstärkning utan går direkt in och oskadliggör gärningsmannen, säger Sten-Anders Jakobsson, kommissarie i Fyrbodal.”

Stor yta och personalbrist gör att det blir för riskabelt=invänta förstärkning, som i detta fallet va NI.
Svårt att veta på plats om det är flera skyttar, så välutbildade är inte lokalpolisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xonia Wun
Fast läs artikeln. Strategin går ut på att gå in direkt och inte invänta insatsstyrka. Gjorde de det?

”Svensk polis har fått specialutbildning i skolskjutningar. I stället för att invänta en insatsstyrka ska man agera snabbt - med dödligt våld om det krävs.
Det är en nödvändig strategi för att rädda liv, enligt en expert.

– Den nya metoden går ut på att avbryta pågående dödligt våld. Man avvaktar inte förstärkning utan går direkt in och oskadliggör gärningsmannen, säger Sten-Anders Jakobsson, kommissarie i Fyrbodal.”
De har infört en taktik som är svår att följa då vanliga poliser har, fortfarande till största del, en Sig Sauer med ett extra magasin. Inte helt lämpligt när man har en eller flera GM med automatkarbin.

Jag håller med om taktiken men man kan inte tvinga in poliser med små puffror. Då skall de åtminstone ha MP-5, eller hellre, en automatkarbin i bilarna. En var alltså.
Citera
2025-02-06, 01:59
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Ytterst ovanligt. Du får gärna länka om du baserar detta på statistik, jag kanske är helt ute och cyklar.

Trollhättan den 22 oktober 2015:

En 17-årig elev, en 42-årig lärare och en 20-årig elevassistent dödades vid attacken på en grundskola. Den 21-årige gärningsmannen, som var utrustad med ett svärd, sköts av polis och avled senare på sjukhus.

Varberg den 28 januari 2021:

En man i 30-årsåldern tog sig in på en gymnasieskola, beväpnad med kniv och yxa. En 17-årig elev skadades i handen vid händelsen.

Eslöv den 19 augusti 2021:

Iförd stridskläder, skelettmask och hjälm gick en 15-årig pojke till knivattack mot en lärare på sin skola.

Malmö den 21 mars 2022:

Två kvinnor dödades på en gymnasieskola i centrala Malmö av en 18-årig elev beväpnad med kniv, yxa och hammare.
Citera
2025-02-06, 01:59
Medlem
Fast du vet ju inte om han var rädd för att prata eller om han bara sket i att prata. Han kan lika gärna varit en sådan schizoid typ som inte brydde sig om sociala kontakter. Men som när det väl gäller kan ta de initiativ de verkligen känner för. Han verkar då haft noll social fobi när han gick in på en skola och sköt folk mitt bland allmänheten.
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Ja men det är väl just det som är den stora skillnaden - de gängkriminella skjuter först och främst bara just "varandra". Visst, någon oskyldig stryker såklart också med här och där, men det är inte som att de går runt och bara massavrättar oskyldiga civila hela tiden.

Och jag tror nog att man i princip bara kan glömma att en kraftigt social-fobisk psykotisk autist-incel som gömmer sig i sin hoodieluva och inte vågar prata med folk någonsin skulle fixa fram vapen till en sån här skjutning på olaglig väg.
Citera
2025-02-06, 02:00
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Jag skulle säga att skolspåret är det troligaste skälet till händelsen.

"Rickard Andersson har varit inskriven på den kommunala vuxenutbildningen som har verksamhet på Risbergska skolan. Det handlar om flera kurser i matematik som han varit registrerad på, den senaste under 2021 som han avbröt."

Det är knappast en slump att han återvänder till just den skola han gick i så sent som 2021.

Detta är ju i linje med mängder med liknande dåd.

Absolut, jag tänker att Soc- och skolteorin går hand i hand. Han kanske får avslag av Soc eftersom han inte fullföljt Komvuxkurserna enligt sin handlingsplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in