2025-02-06, 01:22
Medlem
SwedishHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Från Osla till Utøya är det 40min med bil.

Från Stockholm till Örebro är det 2tim och 20min med bil.

Det går alltså inte att jämföra, det är inte lokalpolisen som kommer utan NI.

Lokalpolisen kan inte bara avvakta tills NI, då är det redan försent.
Citera
2025-02-06, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.898bar
Bara jag som reagerat på att han har identisk frisyr som Dylan Klebold, som var involverad i Columbine skjutningen 1999? Eller så har jag inte läst hela tråden.

Bilderna som kommit fram är väldigt gamla hursomhelst, alltså inte aktuellt för skjutningen. Och mittbena är väl inte riktigt den ovanligaste frisyren i Sverige bland grabbar.

Sånna här teorier är ingen idé att läsa in i för mycket.
Citera
2025-02-06, 01:23
Medlem
Märkligt att polisen inte tog ut honom med snipers.
Citera
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Stillasittande livsstil. Det dödar testosteronbildning rätt så effektivt. Om GM dessutom drack mycket alkohol (vilket jag inte har några belägg alls för) så sjunker testosteronet ännu mer.
Stillasittande livsstil, dålig kost, alkohol, SSRI, porr, ensamhet, ett allmänt sjukt och gränslöst samhälle utan framtidsutsikter med gränslös invandring från tredje världen och som samtidigt hatar på vita män. Det är den uppenbara förklaringen till vad som har hänt.

Jag är personligen förvånad över att det har tagit så otroligt lång tid innan nått sånt här hänt i Sverige
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Inte omöjligt. Några av de som dog har tveklöst försökt rädda andra. Dessa personer är hjältar.

Vi lär ha tre namn nu om jag hängt med. Två syrianer och en svenska.

Här finns också en bild på den man som i tråden benämnts Bassam al Saleh (?).

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)

https://www.facebook.com/680060178/posts/pfbid02LAifbZFy7HaYtc2Q4YgEpGV1NiEznhtPYbEtrWm388z XzFsUBUrCwhbGaTbeUsXPl/?app=fbl

Någon nämnde att den ena ska ha varit libanes enligt uppgifter från en elev på skolan. Obekräftat såklart.
Citera
2025-02-06, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Håller helt med! Här har vi en kille som innan högstadiet började täcka ansiktet och sluta kommunicera. Inga betyg. Varför i hela friden har INGEN vuxen reagerat?

Precis. Problemet med samhället idag är att ingen gillar att ta ansvar. Ja menar även många som har relation till dessa personer. Allt kan inte hindras, det är inte det jag menar. Men ett lagförslag där en orosanmälan som går till en ”tung” instans måste åtgärdas.
Citera
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
"Fabian uppskattar att långt över 200 skott avlossades.

– Sedan blev det en paus på kanske en halvtimme, sedan började de igen. Det lät som ett automatvapen. Väggarna och golvet skakade."

Vad för vapen kan han tänkas ha använt?

Vad gör polisen när allt detta sker?

Är det rimligt att en massmördare kan avlossa över 200 skott, sen sätta sig ner och fika en halvtimme innan han börjar skjuta igen utan att polisen gör nånting?

Men vänta nu, som jag förstått det så var de första poliserna på plats inom bara minuter efter att folk började ringa 112, och det har väl också rapporterats i media ett flertal gånger att GM sköt sig själv i princip så fort han såg poliser utanför (möjligen efter att ha avlossat något skott mot polisen först).

Hur går det ihop med att han kan ta en halvtimmes fikapaus mitt i skjutningen?

Jag tyckte också att någon lärare uppgav att han bara hörde runt 20-30 skott totalt eller nåt och med tanke på hur tätt skotten avlossas efter varandra i alla ljudklipp man hör så borde det väl ha varit långt mer än bara 10 döda om han hade gått runt och skjutit 200+ skott över en så lång tidsrymd? Annars lär han ju ha varit världshistoriens sämsta skytt för alla skott lär väl ha avlossats mot mål på extremt nära håll i skolkorridorer och klassrum.

Jag menar det var väl 10 döda och 6 skottskadade som jag sett det summeras till? Det låter ju mer förenligt med att själva skjutandet förmodligen bara pågick i något tiotal minuter med mycket färre antal skott om han "bara" hann skjuta 16 personer. Eller satte han 10+ skott i varje enskilt mål?
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Stillasittande livsstil, dålig kost, alkohol, SSRI, porr, ensamhet, ett allmänt sjukt och gränslöst samhälle utan framtidsutsikter med gränslös invandring från tredje världen och som samtidigt hatar på vita män. Det är den uppenbara förklaringen till vad som har hänt.

Jag är personligen förvånad över att det har tagit så otroligt lång tid innan nått sånt här hänt i Sverige

Jag med. Hade vi haft större tillgång till skjutvapen hade det hänt mycket, mycket tidigare. (Innan folk påpekar det, jag är medveten om att det skedde en skolskjutning på 60-talet.)
Citera
2025-02-06, 01:26
Medlem
-.898bars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSDulf
Bilderna som kommit fram är väldigt gamla hursomhelst, alltså inte aktuellt för skjutningen. Och mittbena är väl inte riktigt den ovanligaste frisyren i Sverige bland grabbar.

Sånna här teorier är ingen idé att läsa in i för mycket.

Självklart inte, men detta var extremt likt. En idol kanske? Vid flera skolskjutningar har mördaren gjort referenser till Columbine som en hyllning.
Citera
2025-02-06, 01:27
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Någon nämnde att den ena ska ha varit libanes enligt uppgifter från en elev på skolan. Obekräftat såklart.
H. Werme har nu lagt upp ett tredje namn i sin story. Dock utan bild.

"Vila i frid Elsa".
Citera
2025-02-06, 01:27
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Jag är mer intresserad av hur han har kunnat få vapenlicens. Han har ju varit känd som kuf av många under lång tid. Vi ska fanimej inte tillåta att mentalt funktionsnedsatta får tillstånd att äga och använda vapen. Hans farsa borde ha hindrat att han fick vapenlicens och både farsan och alla andra som vetat om licensen borde ha kontaktat snuten och påtalat att han var en högst olämplig licensinnehavare. Många massmördare har ju varit just enstöriga retarder som norskskytten, sabelslaktaren och linköpingsmördaren.

Du ska inte grotta ner dig i vad folk skriver efter dådet. Folk säger gärna typ "det har jag alltid trott" efteråt och tänker tillbaka på personen osv. Inte alls säkert att det var så när det begav sig
Citera
2025-02-06, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumuk20
Håller med, ett HS med snajper rajfel hade varit det bästa.

De första bilderna av polisen visade en grupp som tryckte sig mot en vägg med dragna vapen. Inte en särskilt heroisk insats av polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in