Citat:
Ursprungligen postat av
Sagodjur
"Fabian uppskattar att långt över 200 skott avlossades.
– Sedan blev det en paus på kanske en halvtimme, sedan började de igen. Det lät som ett automatvapen. Väggarna och golvet skakade."
Vad för vapen kan han tänkas ha använt?
Vad gör polisen när allt detta sker?
Är det rimligt att en massmördare kan avlossa över 200 skott, sen sätta sig ner och fika en halvtimme innan han börjar skjuta igen utan att polisen gör nånting?
Men vänta nu, som jag förstått det så var de första poliserna på plats inom bara minuter efter att folk började ringa 112, och det har väl också rapporterats i media ett flertal gånger att GM sköt sig själv i princip så fort han såg poliser utanför (möjligen efter att ha avlossat något skott mot polisen först).
Hur går det ihop med att han kan ta en halvtimmes fikapaus mitt i skjutningen?
Jag tyckte också att någon lärare uppgav att han bara hörde runt 20-30 skott totalt eller nåt och med tanke på hur tätt skotten avlossas efter varandra i alla ljudklipp man hör så borde det väl ha varit långt mer än bara 10 döda om han hade gått runt och skjutit 200+ skott över en så lång tidsrymd? Annars lär han ju ha varit världshistoriens sämsta skytt för alla skott lär väl ha avlossats mot mål på extremt nära håll i skolkorridorer och klassrum.
Jag menar det var väl 10 döda och 6 skottskadade som jag sett det summeras till? Det låter ju mer förenligt med att själva skjutandet förmodligen bara pågick i något tiotal minuter med mycket färre antal skott om han "bara" hann skjuta 16 personer. Eller satte han 10+ skott i varje enskilt mål?