Citat:
Ursprungligen postat av
Sydsten
Svårt att ta detta på allvar. Som om svenskar vore sämre eller bättre än 70-11 andra folk vad gäller "värme och gästvänlighet". Det är samma var du än kommer. De enda länderna där folk är "varmare" och "öppnare" är i regel fattigare länder där de vill ha något av dig, så deras värme och trevlighet är inget annat än manipulering.
Det handlar mycket om hur svenskar ser på andra människor. Svenskar ser gärna ner på människor som inte är som de själva. Och är de dessutom i grupp så blir det lätt mobbning. Alla svenskar är naturligtvis inte så, men en såpass stor andel att det blir en kulturell betingelse.
Svenskar blir väldigt tuffa i grupp, men kärringar när de är själva. Många svenskar har också väldigt dåligt självförtroende som de dessutom håller för sig själva. Så fort de ser någon som de anser är sämre, så måste de på något sätt ta ut sin ilska på dessa, för att på så sätt känna sig större, bättre.
Återigen, inte alla, men såpass många att det påverkar samhället i stort. Mobbning finns naturligtvis även i andra länder, men Sverige är något speciellt beträffande detta.
Allt ser så jävla bra ut på ytan, och det är samma som med invandringen när Svenskar skriker "Vi skall hjälpa ALLA", men när det kommer till kritan så vill ingen. Finns bra exempel på detta som tydligt visar att svenskar "vill ha invandring" men "INTE PÅ MIN BAKGÅRD!".
Samma gäller personer som denna gärningsman, som verkar ju ha lidit av någon intellektuell funktionsnedsättning. Ja, då skulle denna person naturligtvis tas avstånd från, förmodligen mobbas i skolan osv. Och ja, vad fint det ser ut att dessa människor har "lika värde" i detta land som andra, men folk lever inte upp till detta i det personliga mötet.
Därför tror jag att han helt enkelt fick nog för att han mådde så dåligt, och kanske skulle ge igen då. Det är ju uppenbart att han inte verkade vara någon våldsam kriminell då han tidigare är ostraffad.
Ja, han var ju definitivt inte frisk i huvudet, och jag försvarar inte honom för en sekund, men just detta dåd verkar ha haft andra orsaker än "ren ondska" utan anledning, så att säga.