2025-02-06, 00:38
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Tonåringar bryr sig inte om skolskjutningen, dom här är 20-50..

Dom jag såg första dagen var 17-25 ish. Samma individer som brukar sitta och ändlöst debattera om religion.
Citera
2025-02-06, 00:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Han kan röra sig bortåt snabbt då folk flyr undan honom. Därav dialogen som låter avlägsen där han hunnit ifatt något av offren.

Det tar knappt 2 sekunder från dialogen tills dess att nästa skott avlossas. Ingenting i dialogens ljud tyder på att den som säger det rör sig åt något håll och i det klipp som finns där han går runt verkar han inte ha någon större brådska. Vidar så låter personen faktiskt inte som en kille.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Precis så! För att förhindra framtida dåd se för sjutton till att utbilda socialtjänsten/lärare m.fl. och ge även stöd till de här personerna delvis utifrån deras villkor. Gör vi inte det så får vi sådana här tickande bomber i samhället som briserar.

Som i det här fallet; varför fick han inte sjukersättning? Han låter ju allt annat än arbetsför?!?! Och dessutom dra in hans enda försörjning; socialbidraget. Är det det som
Har skett så är det ju en given trigger.

Om det var känt att han hade autism/asperger är det riktigt allvarligt om de inte velat hjälpa honom. En sådan person är ofta helt chanslös i samhället utan någon sorts ekonomisk trygghet.
Citera
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Bilder på två av offren verkar finnas på Helena Wermes story. En man vid namn Salim och en kvinna vid namn Camilla. Helena är mig veterligen en av de som intervjuades häromdagen, men jag kan ha fel.

https://m.facebook.com/helen*.coskun/

* = a

Bortse från detta om det redan har postats.

Backup/för dom som ej har Facebook: https://gofile.io/d/ZxVEdL
Citera
2025-02-06, 00:40
Medlem
Bigpoxs avatar
Om nu uppgiften att han har medvetet skonat vissa och skjutit andra stämmer betyder inte det nödvändigtvis att han utgått från någon speciell egenskap som kön, ålder eller härstamning i urvalet. Det kan ha varit mer slumpvis för att tillfredställa en känsla av makt över liv och död.
Citera
2025-02-06, 00:40
Avslutad
Varför fick GM inte sjukersättning? Varför fick han inte hjälp när hen behövde? Vad håller Sverige på med? Är det pga att klyftorna har ökat och att vi är på väg mot ett kapitalistiskt samhälle?
Citera
2025-02-06, 00:41
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFitnessJonathan
Varför fick GM inte sjukersättning? Varför fick han inte hjälp när hen behövde? Vad håller Sverige på med? Är det pga att klyftorna har ökat och att vi är på väg mot ett kapitalistiskt samhälle?

Därför att alla ska ut i jobb enligt nuvarande regering
Citera
2025-02-06, 00:42
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Det SKA INTE normaliseras. Det är att totalt stoppa huvudet i sanden att påstå att ”autister är inte mer våldsamma än andra”. Det finns hur många exempel som helt där Aspies har visat en helt otrolig våldsamhet ”från ingenstans”. Jag orkar inte lista åt dig nu för det är väldigt sent men om du vill så kan jag göra det .

Det är lite som med hundar - det är inte alls pitbulls som biter ihjäl människor men det är väldigt ofta en pitbull när väl sånt händer. Poängen är att självklart är det inte ALLA autister, men överrepresentationen är tydlig.

Jag pratar inte om våld eller mord överlag som tex gäng eller i nära relation utan jag talar om grova våldsdåd utan någon klar ”anledning” överhuvudtaget.

Det är väl alldeles självklart att du bör belägga ett sånt uttalande med en stadig grund och inget någon ska behöva be dig om.

Jag är aspie och tycker det är vidervärdigt att utsätta andra för våld och elände för att man själv mår dåligt. I detta fall av det fegaste slag, dessutom. Att beväpnat ge sig på ovetande och chanslösa människor.

Har man funderingar på att ta någon av daga på detta sätt ska man börja med sig själv.

Visst finns det en viss överrepresentation. Jag skulle vara försiktig att grotta för mycket i det utan noggrannare studier. Jag skulle ta en titt på sambandet mellan såna här våldsdåd och avtrubbande mediciner.
Senast redigerad av Spelmissbruket 2025-02-06 kl. 00:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Det tar knappt 2 sekunder från dialogen tills dess att nästa skott avlossas. Ingenting i dialogens ljud tyder på att den som säger det rör sig åt något håll och i det klipp som finns där han går runt verkar han inte ha någon större brådska. Vidar så låter personen faktiskt inte som en kille.
Du kan ha rätt. Jag tycker mig minnas att man sagt att GM var helt tyst och agerade lugnt. Så det talar emot att det är han som för den lite hetsiga dialogen.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFitnessJonathan

Antingen så hade GM ingen diagnos/sökte inte hjälp. Det finns dock uppgifter om att han gick i särklass för folk med autism, så med det känns det osannolikt att han inte skulle ha diagnos.

Det som kvarstår då är att vården helt enkelt inte bedömde honom som inkapabel till att arbeta.
Citera
Medlem
Vet någon om den misstänkte R.A hade någon koppling till skolan?
Citera
2025-02-06, 00:43
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skykru
Vet någon om den misstänkte R.A hade någon koppling till skolan?

Ja, han hade gått där så sent som 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in