Citat:
Ursprungligen postat av
Adidas
Det SKA INTE normaliseras. Det är att totalt stoppa huvudet i sanden att påstå att ”autister är inte mer våldsamma än andra”. Det finns hur många exempel som helt där Aspies har visat en helt otrolig våldsamhet ”från ingenstans”. Jag orkar inte lista åt dig nu för det är väldigt sent men om du vill så kan jag göra det .
Det är lite som med hundar - det är inte alls pitbulls som biter ihjäl människor men det är väldigt ofta en pitbull när väl sånt händer. Poängen är att självklart är det inte ALLA autister, men överrepresentationen är tydlig.
Jag pratar inte om våld eller mord överlag som tex gäng eller i nära relation utan jag talar om grova våldsdåd utan någon klar ”anledning” överhuvudtaget.
Det är väl alldeles självklart att du bör belägga ett sånt uttalande med en stadig grund och inget någon ska behöva be dig om.
Jag är aspie och tycker det är vidervärdigt att utsätta andra för våld och elände för att man själv mår dåligt. I detta fall av det fegaste slag, dessutom. Att beväpnat ge sig på ovetande och chanslösa människor.
Har man funderingar på att ta någon av daga på detta sätt ska man börja med sig själv.
Visst finns det en viss överrepresentation. Jag skulle vara försiktig att grotta för mycket i det utan noggrannare studier. Jag skulle ta en titt på sambandet mellan såna här våldsdåd och avtrubbande mediciner.