2025-02-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Har du lyssnat på följande med hörlurar:
https://jumpshare.com/s/HKXW8rbXUhGw9YDoZulh

Jag tycker det låter exakt som att han säger "Ska jag ut å jobba?!". Men alla hör nog olika.

Jag hör inget alls som ens nästan låter som att någon pratar, fattar inte hur folk tycker sig höra ord i det där?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
mobbarna? Dom som jobbar på socialen mobbade väl inte honom?

Var inte enbart personal från socialen GM var arg på, var även skolungdomarna som mobbade hen för sitt udda beteende. Och GM ”säger du ska bort din sopa”

När du jobbar med ungdomar med autism så kommer du att förstå mer. Eller så får du vänta tills alla 10 blivit identifierade så kommer du inse mer än vad du inte vet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jagharenfitta
Jag reagerade också på rektorns uttalande att hon sprang till myrorna. Lite som en kapten som lämnar ett sjunkande skepp med manskapet kvar.

Rektorn är ytterst ansvarig , borde inte rektorn vara sist ut?

Inget ont om henne, men jag tror det är tänkt så.

Jag reagerade också på läraren som öppnade dörren och såg en elev skjutas och stängde dörren.

Nu är ju detta en vuxenskola så kanske är skillnad. Men hade det gällt barn eller minderåriga ungdomar så hade rektorns och lärarens agerande varit anmärkningsvärt.

Sen räknar jag inte med att personal på en komvux ska vara några superhjältar utan det är ju vanligt folk som gick till sitt miserabla arbete denna grådaskiga februaridag för att få sin jävla dag gjord. Man räknar knappast med agera mänsklig sköld till sina fullvuxna elever och ta en kula för dom.

Satt de inte och åt lunch? Kanske matsalen låg i en extern byggnad?
Citera
2025-02-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Den här läraren påstår att de blev instruerade av polisen att "inte titta" på de döda när de leddes ut ur byggnaden.
Det kan väl inte vara standardförfarande för polisen vid utrymning? Eller är det det? Typ för att förhindra att någon känner igen ett offer och stannar till?

https://www.tv4.se/klipp/va/20917129/iva-gomde-sig-i-lunchrummet-innan-polisen-kom-de-sa-blunda-ni-far-inte-titta?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link&fbc lid=IwY2xjawIQvfxleHRuA2FlbQIxMQABHeGC3vyjID66wFsY AC11oOrwnIrMJIyFsUbxUhjXAJDPZ1-xfOvLTW9KKA_aem_ yc35xpieMit4Pxs3Ky2cJg

Givetvis instrueras dom till att inte titta. Det säger ju sig självt.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Soc-kontor i min stad tar du dig inte in obehindrat.
Strikta regler kring hur man hanterar oväntade och otrevliga besökare.
Kanske hade dom ett soc kontor där på skolan bara för att det var så många SFI:are där och allt enkelt och temporärt skulle vara på samma ställe?

Som sagt är det fri väg in till receptionen här i Örebro.
Jag har lite svårt att tänka mig att Soc skulle ha kontinuerlig verksamhet på skolan iom att det varken finns någon som helst information om det på nätet. Mer sannolikt är väl isåfall om GM fått ett möte med Komvux+Soc enligt handlingsplan. Alltså kanske Soc krävt att han ska gå Komvux för att fortsätta få bidrag, och då bokat in ett besök.
Citera
Medlem
Man hör vad man vill höra när det gäller skytten. Det finns i väldigt mångas intresse att få det till ett rasistiskt attentat och dessa individer vänder och vrider på allt så att det passar in i deras bakomliggande agenda...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Precis. Killen hade förmodligen inte autism/Asperger.

Nej han hade npf:

Andersson upplevdes som annorlunda redan i skolan, drog sig undan och blev mobbad.
Han hade alltid luvan uppdragen och höll handen för munnen, säger en före detta skolkamrat till Expressen. Andersson var inte godkänd i ett enda ämne när han gick ur nionde klass och gick på det individuella gymnasieprogrammet, men utan att klara mer än någon enstaka kurs.
Däremot har han en koppling till Risbergska skolans Komvux då han läste matematik där, men han avslutade aldrig någon kurs.
Den sista noteringen om honom där var i maj 2021.
Citera
Medlem
KapitalKamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolaii123
Som misstänkt då. Minns du var toaletterna var lokerade när du arbetade där?

Jag tolkar det som att från Entrén, har du en lång korridor, med avstickare till höger, isf stämmer det med de ljusinsläpp som finns monterade i taket

Toaletterna var utspridda, dels i den korridor du kommer in i när man går in genom entrén (vilket är ett större utrymme så skulle inte riktigt kalla det för korridor) och dels lite varstans i de långa korridorerna till höger.
Citera
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag vet, jag känner folk som ser mycket värre ut än honom men är normala i svenska mått.

Antingen så har svenskar en magisk förmåga att avgöra mental hälsa på utseende eller så har de ingen förmåga med objektiva tolkningar efter de vet vad personen har gjort.

Tror vissa är bättre eller sämre på det här. Tidigare bilder på påstådd GM fick jag inte ihop med en skolskjutare, skrev även ett inlägg om det igår. Visade sig att jag hade rätt. Men när jag såg bilden på riktiga Rickard så såg jag direkt.
Citera
2025-02-05, 23:25
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Det tar tid.
Skriver det för 111e gången.

"Det finns tre verktyg för att en identifiering ska betraktas som färdig: Tänder, DNA eller fingeravtryck. Så kallad visuell identifiering, att anhöriga får titta på den avlidna, används aldrig, enligt Lars Bröms.

– Allt annat som vi kan få från anhöriga i form av beskrivning av kropp, tatueringar, smycken och kläder gör att det här kan gå lite snabbare, säger han."

Håller inte riktigt med. Är det exceptionella situationer, och gärna numerärt väldigt många (tänk tsunamikatastrofen och de skicket många kroppar var i där), kan det absolut dra ut på tiden ordentligt. Nu gäller det dock "bara" 11 personer, och åtminstone gällande socialtjänstmedarbetarna som förefaller vara helt borta i relation till det inträffade, så borde ju iaf de ha haft aktuella tandkort, så om de motförmodan skulle vara bland de avlidna, borde den identifieringen kunnat göras åtminstone under dagen idag. Och även i andra fall förstår jag inte heller varför det, som du ju och flera andra trovärdiga källor säger, skulle dröja först framåt helgen "i bästa fall". många personer är det ändå inte, och svårt borde det inte vara. De absolut allra flesta människor i Sverige har trots allt aktuella tandkort att jämföra med, och har en person pass utfärdat finns fingeravtryck med där.
Citera
Medlem
Ordentligt långsökt...men om det faktiskt sägs något i stil med "bort från Europa", och man tror att det kan vara någon annan än GM som ropar detta (med tanke på vittnesmål om att han är knäpptyst).

Skulle det kunna vara referens till en sal/utrymme på skolan? De kanske har namn av det slaget, och en elev som skriker till vänner att de måste lämna Europa (rummet).

Tror inte själv på detta såklart. Men en liten möjlighet är det alltid.
Citera
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFitnessJonathan
I klippet låter det som han säger ”Bort med dig din jävla sopa ” måste vara en av mobbarna som han fick tag på.

Sedan höga skott.
Ja satsmelodin stämmer på det. Tidningarna har ju inte ens lyssnat om de får satsmelodin till svåra ordetEuropa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in