2025-02-05, 22:11
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Spekulation?

Vi har all fakta.

Rasist. Terrorist.

Jag menade spekulation kring vad som sägs i videon.
Citera
2025-02-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redherring1
RA klarar alltså inte av att slutföra varken grundskola eller gymnasiet, och har levt på försörjningsstöd sedan 20-års åldern. Däremot klarar han av att ansöka till, genomgå och sedan examinera en jägarexamen samt att ansöka om vapenlicens och införskaffa ett antal vapen. Vilken hycklare! Ville inte ta tag i sitt liv förmodligen, bara sitta hemma och göra det han tyckte var kul och få bidrag för sitt uppehälle utan krav på motprestation? Med jägarexamen har han ju bevisat att han KAN plugga och genomföra ett test - om han vill!

Som autist blev han kanske "vapenintresserad" och gick all in på vapen och blev som en vapenexpert. Autister är ofta väldigt enkelspåriga och har en ojämn begåvningsprofil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Eller så är de fullt medvetna att ingen kommer att kunna motbevisa dem då ljudet i originalklippet ändå är vad det är och kör på vad deras "expert" tycker sig höra.

Tror nog att en kommande analys kommer kunna visa om rösten tillhör en av poliserna eller gärningsmannen. En professionell analys bör även kunna ytterligare förbättra ljudet. Så för TV4:s skull hoppas man att de har rejält på fötterna annars kan detta vara ett av de största mediala magplasken i medias historia.
Citera
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
De är ingen skillnad på en AR och en vanligt t.ex browning bar. Halvautomater i jaktsammanhang är inget nytt utan har varit så i deccenier i sverige. Skillnaden sedan 2023 är att man kommit på att det inte är utseende hos ett vapen som är det dödliga.

Jag menar jämfört med gevär som inte är halvautomatiska

Men visst tusan får man i fler skott i ett AR-10/15? Man kan säkert ha browning bar med längre magasin också förstås men jag tänker att en AR-10/15 är mindre klumpig?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Uttala dig inte om saker du uppenbarligen inte vet något om! Förundersökningar är under förundersökningssekretess till dess att åtal väcks. Är GM död innan åtal väckts blir den aldrig offentlig.

Förundersökningen mot Anton Lundin-Pettersson blev offentlig. Skulle inte förvåna mig om man gör ett liknande undantag här.

https://www.expressen.se/gt/utredningen-av-skol-attacken-offentliggors/
Citera
Medlem
Borde inte rättsläkare ingå i utredningen?
Citera
Medlem
Varför är de avlidna oidentifierade? För
att de papperslösa antagligen?
Enligt media har polisen försökt kontakta anhöriga till de ”försvunna/avlidna” men utan resultat. Usch in med Trump som president
Citera
Medlem
Mot bakgrund av de samhällsförändringar som skett de senaste 30 åren med nedskärningar och utsugning av skola, vård och omsorg parat med en massiv invandring så tror jag att risken är stor att fler våldsdåd av desperata människor utan hopp om framtiden kommer att ske.
Citera
2025-02-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Vad är då ditt förslag till förbättring för att fånga upp dessa extremt olämpliga
personer att handhålla vapen. Du som verkar så insatt?
Beskriv gärna så vi mindre vetande förstår.

Optimera resursallokering.

När dom bevisar att de hanterar den mest allvarliga brottsligheten kn de antingen söka optimera systemet för vapenlicenser, och därigenom frigöra resurser, eller helt enkelt förenkla sekretesslagstiftningen och flytta hanteringen av vapenlicenser till en ny myndighet som har en mer fokuserad roll av profilering, och dataanalys.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Enligt TV4 nyss så gick han i specialklass för autister och aspisar i grundskolan. Några år senare anses han olämplig för lumpen. Och några år senare anser alltså polisen att han är lämplig för vapenlicens. Ett stort ansvar ligger hos polisen här. Mycket av det här är deras fel.
Citera
Avslutad
GM bild har publicerats idag av Aftonbladet. Min första tanke när jag ser GM bild är, ser deprimerad ut. Ser ut att ha någon form av Autism. Ser inte ut som en normal Svensson. Ser ut att ha inga vänner och svårigheter i det sociala, vilket inte är hans fel. Har blivit utsatt för mobbning i skolan och grävt in sig i lägenheten.

Tycker att polisen borde först gå till botten med vem som utfärdade jaktlicens till GM. Sedan prata med alla lärare varför de inte reagerade på när GM blev mobbad. Samt föräldrarna som inte stöttade sin egna son när han behövde som mest hjälp. Började där och vara mer uppmärksam, så kan ma. förebygga sådana incidenter i framtiden.

Det hela är otroligt sorgligt, och det han gjorde var ej rätt. Men en tankeställare till folk som mobbar andra i skolan. Tänk på konsekvenserna innan ni sårar någon. Det kanske är roligt för er min inte hos den andra.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Om GM hade 4 vapen, och det billigaste AR-geväret ligger på runt 20 tkr, så måste han ha lagt runt 80-90 tkr på gevär och ytterligare några tusenlappar på licenser samt jägarexamen. Runt 100 lök har han pungat ut, någon släkting som han övertalat att finansiera vapen och dylikt?

Eftersom RA tycks ha varit en ensamvarg och enstöring så känns det som att han måste ha jagat med någon ur familjen. Jag har svårt att tänka mig att en person med de förutsättningarna kommer in i ett glatt jaktlag med tio andra okända personer.

Jag jagar inte själv så har dålig koll på hur många man brukar vara i jaktlag men de jag sett i tidningar och media tycks vara mellan fem och tjugo. Inget av det känns som en grupp en enstöring skulle hoppa in i om det inte var familj och släkt.
Kanske sponsrades han på allt för att komma ut och få en hobby för att hjälpa RA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in