2025-02-05, 21:48
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesuskristus
10 döda. En är ju bevisligen svensk. Eller ja, halvsvensk.

Besök ett komvux i en mellanstor svensk stad och se själv.

Halvsvensk, för att hans morfars gammelfarfar eller vad fan det var kom hit från Frankrike på 1800(!!)-talet? Med den logiken så finns det nog inte många ”helsvenskar” i det här landet.

Men det är ju den ”logiken” du kör med överlag märker man så ingen idé att slösa mer tid på den här konversationen.
Citera
2025-02-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Så viktigt!!
Han tog ut sin aggression mot samhället på andra människor, men han hade ju också behövt hjälp.

Precis, många som inte förstår det här inne! Skriver man om det så anser en del att man försvarar GM. Dessa personer verkar inte vilja försöka förstå varför och hur det kan ske. Jag tycker att det är det absolut viktigaste för att - i vart fall försöka - förhindra att liknande dåd sker i framtiden.
Citera
2025-02-05, 21:49
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Man bör ändå tänka lite längre. Är det logiskt att ropa "vilken stor strumpa?" Eller "ni ska ut ur Europa"?

Samtidigt som han tydligen låtit vissa leva men skjutit andra. Och en imam säger att han varit i kontakt med anhöriga till dödade.

Alla förstår åt vilket håll det lutar.

"If it walks like a duck" osv

Nu är det ju inte så glasklart som du vill få det att tro. Eftersom teorin nu i media är socialtjänsten så menar du då att det är det som är ankan eller är ankan bara om det är rasism?
Citera
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Han har ju valt att inte skjuta på alla. En del har han bara gått förbi.
Imamen eller vad det kallas för på den i kväll öppna moskén säger att han har varit i kontakt med anhöriga.
Då knappast svenskar söker stöd i moskér så får man väl anta att det är en eller flertalet nysvenskar som är ibland offren.
Kyrkan har också varit öppen för krissamtal.
Människor hjälper varandra oavsett religion.
Det fanns säkert socialsekreterare med utländsk bakgrund bland offren, men jag TROR inte att han var ute efter just invandrare.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Han ska ju också bytt om till militärkläder nu när jag tänker efter. Så allt pekar på att det är rätt person som är utpekad även om jag inte tycker han matchar mallen helt.

Ja…
Citera
Medlem
okok1s avatar
Jaga han något eller skaffa han licens för att begå terror? Undra om det var långt planerat - att ta licens och köpa vapen tar nog en längre tid, eller om det var en impulshandling?

En "incel" mördare i UK körde en impulsmassaker. Han sköt sin mamma och gick ut och sköt ett par stycken och sedan sig själv.
Citera
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Du har nog snortat lite för mycket ikväll lille gubben.
Dessutom använder du ett otroligt otrevligt språkbruk (men det placerar dig ju då å andra sidan i ligan i ett visst fack av människor på det betydligt lägre sociala stadiet.
Det är tvärtemot vad du häver ur dig VÄLDIGT vanligt att avlidna människor här i Sverige identifieras av just deras närmsta anhöriga (dvs om kroppen av den avlidne är värdig och i tillstånd att visas för just anhöriga).
Jag har själv för några år sedan identifierat en nära anhörig som återfanns avliden utomhus utan några id-handlingar på sig så håll din lilla trut stängd när du inte har korrekta fakta!

Det en sådan generell regel när det gäller brottsoffer eller vad man misstänker kan vara brottsoffer. Jag har sett det dokumenterat i regionernas handledningar för hur man hanterar dödsfall utanför sjukhus. Kanske polisen redan hade avskrivit risken att din anhörige var ett brottsoffer när du fick identifiera? I annat fall var det irreguljärt (eller så är reglerna nya).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LapiKapi
Det är faktiakt inte svårt. När jag tog min jägarexamen fanns det folk som kämpade med teorin och blev underkända, men de fick hjälp under andra teoriperovet och klarade det.

Men alltså detta är ju felet. Hur kan det va så lätt att slinka igenom och få licens på vapen. Fattar verkligen inte.
Måste finnas någon form av psykisk och fysisk kontroll, mer än en gång per liv.
Ofattbart.
Citera
2025-02-05, 21:50
Medlem
Hur blir det i ett sånt här ärende när GM är död, blir förundersökningen offentligt?
Citera
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Helt vidrigt det du skriver. Gärningsmannen kanske hängde på fb och uttryckte sig sådär.

Jaha? Vad ska jag göra med dina känsloyttringar tycker du?

Du är vidrig i mina ögon.
Citera
Medlem
Stonegroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misstanksam
Ännu mer onaturligt att använda "Europa"

Tror inte han säger det heller. Mina pengar är på "jobba"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Inte i Örebro. Finns inget socialkontor på Campus Risbergska. Inte enligt adresslistor, kartor eller socialens websidor i alla fall.

Söker man där jag bor så visar ingen adress till just det kontoret heller, det står att besöksadressen är i kommunhuset men jag går förbi denna dörren dagligen och ser de anställda och skyltarna på dörren till respektive instans.

Finns alltså ingenting på nätet att det ligger ett kontor där men kontoret finns där och det är alltid bemannat under kontorstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in