2025-02-05, 21:26
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Tror inte det är en spontanskjutning utifrån en utebliven utbetalning. Tror mer att det är en längre plan där jaktlicensen var en del av planen och där han har planlagt detta en tid utifrån förebilder.

Med det sagt. Hur förväntas för övrigt en människa med den problematiken fixa mat för dagen om de plötsligt nekas försörjningsstöd från Socialtjänsten för att de inte kan söka ett jobb om dagen och fylla i all formalia som välfungerade akademiker tycker är krångligt?
det kan dom inte? slut med mat i kylen nekad bistånd för mat. sista utvägen.
Citera
2025-02-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosseresistent
Soc-motivet förefaller rimligt.

Det måste vara oerhört förnedrande att tvingas sitta och söka jobb med ett blankt CV. Psykiskt sjuk på det.

En månad orkade han väl helt enkelt inte redovisa någonting, och vart utsparkad direkt.

Man blir inte utsparkad direkt. Man prövas månadsvis. Att aktivt jobba mot självförsörjning är det mest basala kravet. Det är inte menat att leva på flera år. Han verkar ha varit mer lämpad för sjukersättning, men även det är svårt att få såklart.
Citera
Avstängd
Några funderingar kring GM:s skolgång. Varför gick han på Navet? Det finns flertalet grundskolor som ligger närmare föräldrarnas villa som de tycks ha bott i under hela GM:s uppväxt. På en av bilderna som laddats upp här i tråden finns det en bild som ser ut att vara tagen på låg- eller mellanstadiet med texten ”Sörbyä…”. Det finns eller i vart fall fanns på tiden GM gick i skolan en låg- och mellanstadieskola som hette Sörbyängsskolan. Kan han av någon oförklarlig anledning ha gått där till att börja med? Den ligger även den med visst avstånd från föräldrarnas villa men borde vara närmare än Navet. Sedan kanske han bytte till Navet i högstadiet (där han knappt närvarade). Detta skulle förklara ännu mer varför väldigt få från skoltiden har uttalat sig och de som har gjort det tycks inte minnas honom. I praktiken kanske han bara träffade klasskompisar i låg- och mellanstadiet innan det eventuella bytet till Navet (där han knappt närvarade). Om han hade gått i samma klass 1-9 borde fler minnas honom bättre och uttalat sig i något sammanhang vid det här laget.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av d.f.p
Jag förstärkte hans röst från klippet så mycket jag kunde och visst låter det som att han säger "ni ska bort från Europa"

Förstärkt ljud: https://whyp.it/tracks/254578/untitled?token=HXeNf
Eller jag ångrar mig... Föreställ dig en tjej som säger "Kan inte ropa"....... Svårt att avgöra men helt klart låter det som en skottskadad kille där... Fyfan asså
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Detta är inte någon Breivik med rasse-motiv
Detta är inte någon Columbine-shooter med mobboffer motiv
Detta är en ADAM LANZA

Autistisk, ensamvarg, tom blick, som ett spöke som inte existerar, inga sociala medier, inga vänner, inget jobb, vi kommer nog inte få se något manifesto, kanske aldrig ens ett motiv.

Ungefär så.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ska vi nu tycka synd om honom? Jag kan inte beskriva i ord hur äckligt det är av er och Aftonbladet att gråta över denna monster. Det gör ni för att han är svensk lch offrena har utländska bakgrund. Han har dödat 11 oskyldiga människor med familjer som lider idag, och ni har mage att gråta över mördaren?

Ok om du har information om de döda och skadades namn, posta dom här, eller håll käften...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Sannolika grunder för misstanke är sannolikt teknisk bevisning, t ex att man hittat honom liggande på golvet, död av ett skott genom munnen med ett gevär som ligger precis bredvid honom.

Kanske inte just exakt det givetvis, men sannolikt något liknande.

Jo, det är lite det man hoppas på. Att det är solklart att det är rätt person. Men fel har skett förr. Förhoppningsvis har polisen skjutit GM. För det kommer bli rörigt att reda upp i allt det här.
Citera
2025-02-05, 21:28
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ska vi nu tycka synd om honom? Jag kan inte beskriva i ord hur äckligt det är av er och Aftonbladet att gråta över denna monster. Det gör ni för att han är svensk lch offrena har utländska bakgrund. Han har dödat 11 oskyldiga människor med familjer som lider idag, och ni har mage att gråta över mördaren?!
Vem gråter, menar du?
Citera
Medlem
SevenStarss avatar
Jag är lite ouppdaterad, har det kommit fram att han hade autism undrar jag då så många nämner autism?
Jag såg också att flera till har nämnt att han gick i specialklass för elever med asperger osv.
Har det alltså kommit fram att media skrev fel när dom skrev att han gick Individuellt program pga att han inte klarade skolgången?
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jo, det är lite det man hoppas på. Att det är solklart att det är rätt person. Men fel har skett förr. Förhoppningsvis har polisen skjutit GM. För det kommer bli rörigt att reda upp i allt det här.
Polisen har väl redan gått ut med att GM var död när de anlände?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Pliktverket informerar dock ofta upprepade gånger oavsett om man har varit i kontakt med dem eller inte. Att de skickat brev till honom vId flera tillfällen visar inte nödvändigtvis att han gång på gång försökt få göra värnplikt eller GMU.

Jag fick själv under ett antal års tid några olika krigslaceringar, efter att de tidigare hört av sig och meddelat att min placering upphört då mitt förband lagts ner. Allt detta utan att jag kontaktat dem.

Aftonbladet (2025): ” ”Med hänvisning till Skolverkets uppgifter, som vi tidigare informerat dig om, kommer Pliktverket inte att kalla dig till mönstring”, står det i beslutet.”
Citera
2025-02-05, 21:29
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Detta är inte någon Breivik med rasse-motiv
Detta är inte någon Columbine-shooter med mobboffer motiv
Detta är en ADAM LANZA

Autistisk, ensamvarg, tom blick, som ett spöke som inte existerar, inga sociala medier, inga vänner, inget jobb, vi kommer nog inte få se något manifesto, kanske aldrig ens ett motiv.

Instämmer helt. 100% Adam Lanza-vibbar. Och något manifest eller tydligt motiv lär inte finnas.

Hoppas att hans närmaste familj kan ge allmänheten lite mer information framöver, men risken är väl att de aldrig vill låta sig intervjuas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in