2025-02-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag vet inte om de flesta som läser SFI eller komvux i Örebro är kriminella, jag tvivlar på det. Men en stor belastning för Sverige tror jag inte de är, de flesta vill nog få ett jobb och göra sitt.
Knappast. För att erhålla ekonomiskt stöd från kommunen som staten ger måste blattarna följa en plan och olika kommuner är olika restriktiva. Jag gissar att de kommuner som förlitar sig på statliga introduktionsersättningar som ett sätt att dryga ut kassan för den egna kommunen och för blatten låter dem ”studera” i flera år. De kommuner som är mer skötsamma fasar ut SFI efter bara 180 dagar medan andra kommuner kan låta SFI och statlig ersättning pågå i 4-5 år.
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det där är ju dock rent nonsens. Många med sådana diagnoser har visserligen inte alltid samma minspel som neurotypiska, men att "död blick" skulle vara ett kännetecken stämmer inte.
Ögon är en del av minspelet och dessa hänger mycket riktigt inte med hos vissa med autism.
Citera
Avslutad
Soc-motivet förefaller rimligt.

Det måste vara oerhört förnedrande att tvingas sitta och söka jobb med ett blankt CV. Psykiskt sjuk på det.

En månad orkade han väl helt enkelt inte redovisa någonting, och vart utsparkad direkt.
Citera
2025-02-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
I den initiala presskonferensen eller om det var på Sveriges radio(journalist på plats) så sa dom att insatsstyrkan kom snabbt från Stockholm. Helt 100 på att de sa det sen om det var fel eller inte låter jag vara osagt då jag själv inte vet

Sedär ja.
Då måste de kommit med helikopter.
Jag såg en bild på en polishelikopter med 2 st poliser sittandes bakom cockpit med sidodörrarna öppna och fullt utrustade med automatvapen.
De var brunklädda vilket jag har för mig NI är. Och regional insatsstyrka kör blåa/svarta kläder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag läste nånstans att mördarens pappa varit polis och farfar yrkesmilitär. Kanske förklarar det vapenintresset ?

Ett haveri utan dess like isåfall. Ibland ställer jag mig oförstående till vissa anhöriga. Jag förstår att man vill sitt barns bästa. Men tänk om insatser hade gjorts tidigare. Nu kommer ju hela hans familj vara tvungna att leva med skyddat identitet. Inte nog med att gm var en rejäl outsider. Du menar att han har anhöriga som ändå har lite vett i skallen. Enligt mig borde familjen också lagföras för idiotens galenskap.
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
När informationen om vilka det är som omkommit kommer tror han att det kan bli stökigt.”[/i]

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-oro-efter-massmordet-i-orebro-beredda-pa-det-mesta

Låter som ett rasistiskt motiv ja. Alltså terrorism.

Ska muslimerna fortfarande "göra kaos" och "upplopp" nu när det var socialen som faktiskt sköts?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen
Senast redigerad av buhbye 2025-02-05 kl. 21:09.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Knappast. För att erhålla ekonomiskt stöd från kommunen som staten ger måste blattarna följa en plan och olika kommuner är olika restriktiva. Jag gissar att de kommuner som förlitar sig på statliga introduktionsersättningar som ett sätt att dryga ut kassan för den egna kommunen och för blatten låter dem ”studera” i flera år. De kommuner som är mer skötsamma fasar ut SFI efter bara 180 dagar medan andra kommuner kan låta SFI och statlig ersättning pågå i 4-5 år.

Ok så de flesta som läser SFI är inte invandrare, då vet vi...
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag läste nånstans att mördarens pappa varit polis och farfar yrkesmilitär. Kanske förklarar det vapenintresset ?

Enligt linkedin jobbar hans pappa på Axfood i Örebro
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Fantastisk sympati du uppvisar denna svenska rekordshållare i mord.
Du måste ha ett hjärta av guld!
Sen att du inte ens nämner hans offer och deras anhöriga kanske förtar en del av glansen, men du kan ha rätt i att GM inte hade nån fritidsgård att gå till.

Han/hon har en poäng med att Sverige öst pengar på invandrande grupper men inte på infödda svenskar. Klart det skapar friktioner bland befolkningen, därav att SD har 25 % av befolkningens röster, säkert fler men som inte vågar.. . Självklart måste den egna befolkningen få hjälp, vi ska integrera men absolut inte särskilja invandrade människor på bekostnad av infödda! Resultatet ser vi här, oavsett vem som skjuter, Ingen är nöjd.
Citera
2025-02-05, 21:07
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag försöker endast förstå hans motiv; hur han tänkte. Vad som drev honom till att utföra det fasansfulla. Gör inte du det?

Av vad som framkommit om GM och gärningen som sådan tyder ju mycket på att han hade psykiska problem. Eller? Han verkar ha varit helt isolerad. Inte klarat skolan, inte haft ngt arbete. Inte klarat social interaktion. Låter som att han inte riktigt var arbetsför utan kanske hade behövt en sjukersättning eller liknande.
Han hade autism och framstår som ganska korkad, av sin skolgång att döma.
Inget av detta räknas som psykisk sjukdom.
Citera
Medlem
Jag skrev aldrig att han var ond, jag skrev att han valde ondskan. Människor har alltid ett val att välja rätt från fel. Man har alltid ett val att välja godhet från ondskan.

Troligen var denna människan en högfärdig svin som ansog sig själv vara berättigad till särbehandling.

Citat:
Ursprungligen postat av WhitePw99
Riktigt så enkel är inte människans psykologi tyvärr, men om du tror att du kommer förhindra folk att utföra liknande saker genom att kalla dem "onda" i framtiden, så go for it.

Ha! Vi har dödat varandra i alla tider. Mycket tolereras idag som man hade mördat över förr. Våld är inget nytt. Det är inget som kommer förhindras för att du kallar någon ond.
Som sagt, det enda som kan förhindra det är ett homogent samhälle med en hälsosam kultur där folk mår bra och även i ett sådant samhälle finns det alltid udda personer i kanten på samhället.
Citera
Medlem
jesuskristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Min gissning är att kropparna är såpass sargade att det inte är så enkelt.

Om polisen själva säger till människor de eskorterar ut genom en korridor att de ska blunda när de passerar genom den så misstänker jag att det var illa eftersom poliser inte är ovana att se lik. Jag misstänker att det var rätt illa.

Så kan det vara. Typ headshot med vattenmelon som följd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in