2025-02-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immutable
Du kan få så högt överskott utan att ha en förmögenhet. Om du t.ex. kontaktar din bank och ber dem flytta värdepapper från vanlig depå till ISK så kan det bli stora skatteeffekter. Flyttar du aktier du köpte för 30k då börskursen ligger på 150k så kommer det att räknas som ett överskott på 120k i kommande deklaration. Detta utan att ha köpt eller sålt några aktier.

Förvisso, men hur döljer man det för socialen?
Citera
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Om man får gissa lite hejvilt, det handlar om en skola som bedriver SFI. Gissar då på en ung svensk gärningsman som fått nog av det vi ser varje dag i media med sprängningar och dylikt.

Min gärningsmannaprofil;
Förmodligen en enstörning som har licens på jaktvapen men inget jobb, nolltaxerar. Haft en tuff uppväxt under grundskolan och i synnerhet högstadiet. Bor ensam i en hyresrätt i centrala Örebro, nära skolan. Eventuellt fått ett tufft besked som drev honom till detta, inte kommit in på utbildning, avslag på försörjningsstöd, familjemedlem som gått bort till följd av kriminella invandrare.
Ganska otäckt att jag prickade rätt såpass mycket ändå, skrev allting igår och nu när det börjar nystas fram så var det en ganska spot-on beskrivning av honom.
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
TV4 är farliga och oansvariga.

"Jag måste stryka min skjorta!"
"Städerskan har glömt att sopa!"
"Ligger Turkiet i Europa?"
"Kolla, jag Tik-Tok:ar!"
"Kom igen nu allihopa!"
"Det heter grävmaskin, inte grävskopa!"
"Korven ska grillas, inte kokas!"
"Sluta nu, era tokar!"
"Vem har mökat? Det osar!"

Osv osv osv …
Flashbacks felaktiga utpekande.
Aftonbladets idiotintervju av fadern.
TV4s önsketolkning av ett utrop.

De tre största klantigheter av media än så länge. (Ej rangordnade)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andper99
Jag hoppas verkligen att denna tragedi kommer få åtminstone nån politiker att prata mer om psykvården och hur den behöver förbättras

Så viktigt!!
Han tog ut sin aggression mot samhället på andra människor, men han hade ju också behövt hjälp.
Citera
2025-02-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du tror att det brukar ligga socialkontor i skolor? Har aldrig förekommit någonstans i alla de skolor jag besökt.

Finns på många platser, där jag bor finns det både i kommunhuset och i högstadiets lokaler.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av d.f.p
Jag förstärkte hans röst från klippet så mycket jag kunde och visst låter det som att han säger "ni ska bort från Europa"

Förstärkt ljud: https://whyp.it/tracks/254578/untitled?token=HXeNf
Inga vittnesmål som kommit ut med sådana uppgifter dock? Skulle nämligen finnas extremt starka skäl till det... Men visst det där låter övertalande men FRUKTANSVÄRT killen som åmar sig där i slutet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
En alldeles utmärkt och korrekt avspegling hur samhället ser ut, något varenda styrande bör läsa. Har själv asperger och svår depression och finns absolut noll hjälp att få förutom utskrivna mediciner, inte ens fått träffa en psykolog på över 5år. Och vet folk som är i betydligt värre skick än mig som får lika obefintlig hjälp. Tom slutenavdelningen som alltid var överfull här lades ner nyligen, några månader senare går en psyksjuk som troligen inte fått någon hjälp i min stad och mördar 2 personer (knivmordet i Piteå). Skulle inte förvåna mig som liknande var i Richards fall.

Undrar när politiker ska vakna upp och börja lägga resurser som behövs på psykisk ohälsa? Detta om något borde ju bara ett uppvaknande.

Precis så är det. Och istället för att göra förbättring gör man det svårare för dem med behov. Det är helt enkelt lättare att kasta ut dem med behov av hjälp i tomma intet och låta dem begå självmord i desperation.
Sjukt att det finns en regel att de med behov, själva, ska söka hjälp. Det hjälper inte ens att anhöriga försöker söka för dem. Oavsett hur de mår ska de söka själva. Men snälla hör man inte hur illa detta rimmar?! Skulle vi be en amputerad gå till akutmottagningen för att få hjälp? Nej eller hur!!!!
Detta är ett sätt att slippa dem som inte söker eller hur. Samma idioti som att du måste vara ”ren” för att få hjälp med ett missbruk. Om de vore rena och klarade det så hade de ju inte sökt hjälp. Nej här behövs nya resurser, pengar och insatser. Det förekommer grava maktmissbruk och noll empati. Styrande makter har beslutat att så här ska det vara så dem som arbetar mäktar inte själva med den kaos och den desperation detta medför. Det är lättast att hålla för ögon och ögon och göra det som är bestämt av dem som skiter i hur det ser ut och bara bryr sig om pengar. Eller så får man vara empatilös eller sakna sin hjärna för att arbeta under sådana förhållanden.
De svaga lider och ingen bryr sig om att lyssna efter deras behov. Sjukt. Mycket sjukt och ingen vill se detta. Man bryr sig inte utan låter det fortskrida.
Citera
Medlem
Paranoixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Förlåt var inte riktat mot dig så var fel att citera dig då! Men visst låter det som att en kille blir skjuten i och stönar i bakgrunden och att GM står alldeles vid toaletten?
Antog det
Ja det låter verkligen som det sker typ en avrättning utanför. Hemskt att lyssna på
Citera
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Självklart sörjer hela landet att oskyldiga människor dödas, är dina föräldrar syskon eller?

Du förstod inte vad jag skrev. Vem är skyldig eller oskyldig? Till vad?

Helt efterblivet att ens slänga sig med såna ord.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Jag är inne på könsdyfori/autism-spåret:

"Forskning indikerar att könsdysfori är särskilt utbrett bland unga med autism eller andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Trams. Massor av människor trivs med att vara ensamma, en majoritet av befolkningen lever i ensamhushåll.
Familjen verkar väl ha inkluderat honom så mycket han ville. Det är svårt, för att inte säga omöjligt att tvinga en vuxen person till aktiviteter som andra bestämmer.
Däremot bör samhället fundera en hel del över hur ensamstående ska kunna lockas med i gemenskaper och hur de ska kunna fås att trivas där. Nu läggs alla resurser på invandrarungdomarna som knappast är tacksamma.

1,9 miljoner lever i ensamhushåll, 36,2% räknas det som.
Ingen majoritet m.a.o.
Vissa har valt det själva, andra ofrivilligt.
Citera
Medlem
Uruzita1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozen
Det är ju soc som är huvudspåret. Dessutom svenskar bland offren så det håller ju inte helt och hållet.

Dom har ju inte ens publicerat namnen på offren vad jidrar du om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in