2025-02-05, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Vet inte om högerextremismen är så väldigt uppenbar?

Men av någon anledning deklarerade ett överskott av kapital på runt 120k ett enskilt år. Skulle detta vara schablonskatt på en ISK så handlar det om många miljoner. Likaså om det handlar om ränta.

Vore intressant att veta vad det handlar om.

Du kan få så högt överskott utan att ha en förmögenhet. Om du t.ex. kontaktar din bank och ber dem flytta värdepapper från vanlig depå till ISK så kan det bli stora skatteeffekter. Flyttar du aktier du köpte för 30k då börskursen ligger på 150k så kommer det att räknas som ett överskott på 120k i kommande deklaration. Detta utan att ha köpt eller sålt några aktier.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
100% Extrema likheter faktiskt. Alltså skrämmande, både till utseende, personlighet och beteende.

GM är med andra ord 100%, 100-procentigt autistisk, vilket även hans beteende från skolan tydligt visar på. Man kan alltså inte dra några som helst slutsatser av vad hans motiv må vara. Jag är säker på att, precis som Lanza så lämnade han inga skrivna texter bakom sig för att klara sitt motiv. Just i och med att hans motiv enbart fanns i hans egna huvud.

Dessa herrar får Daniel Nyström i Linköping att framstå som sociala genier.
Ofta är det ju så med denna typ av ensamvargar; det måste inte finnas ett underliggande motiv utan motivet kan mycket väl vara att döda för dödandets skull. Det är för många dock en väldigt icke tillfredsställande förklaring, då man alltid vill ha svar och förklaringar på varför något händer. Det blir enklare att greppa om man kan säga att personen ifråga gjorde det av ideologiska skäl och inte för att man helt enkelt inte är mentalt stabil.

Sen ska vi dock komma ihåg - på tal om autism - att det inte finns något samband mellan autism och utövande av (dödligt) våld. Men åter igen så vill folk gärna hitta förklaringar. Kan man skylla på autism så skapar man en genväg till att förstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Känns som ett rimligt motiv. Hur ska ett sádant brott klassificeras? Ett slags hatbrott blir det väl tal om. Det är inte dessa individers fel att han eventuellt inte fár pengar. Samtidigt som det kan finnas en strukturell diskriminering mot Andersson och Svensson. Sverige är ett splittrat land. Socialt, kulturellt och ekonomiskt.

Man vet aldrig, men i mina ögon låter det som en rimlig motiv. Jag vet hur våra klienter blir när de får avslag, när man ska hjälpa de skriva överklagan både till soc, försäkringskassan och andra myndighet. De säger allt möjligt om soctanterna tex. Blir väldigt hotfulla, aggressiva. Folk förstår inte hur en del människor blir, vilken explosivitet som kan komma fram. Nu har jag inte läst om det skrivits något om hans mående, psykiska status men uppenbarligen led han av något.
Citera
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Min gissning är att kropparna är såpass sargade att det inte är så enkelt.

Om polisen själva säger till människor de eskorterar ut genom en korridor att de ska blunda när de passerar genom den så misstänker jag att det var illa eftersom poliser inte är ovana att se lik.

Ingen polis i Sverige har någonsin sett något liknande. Det säger ju sig självt.
Citera
2025-02-05, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Han hade autism och framstår som ganska korkad, av sin skolgång att döma.
Inget av detta räknas som psykisk sjukdom.

Att inte klara av en skolgång kan ha många fler förklaringar än att man inte är tillräckligt begåvad...
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Inte alls, bara ett inlägg kring hur man förhindrar detta. För det är väl viktigt eller? Att försöka förstå hur detta hemska kunde hända? Klart som fan att en indragen försörjning för en psykiskt sjuk person kan vara ett motiv allra helst när personen ser hur man prioriterar mot andra grupper.

Inget har hittills framkommit som styrker att GM var "psykiskt sjuk". Enligt det som framkommit blev han nekad fortsatt försörjningsstöd för att han brustit i sin skyldighet när det gäller att vara aktivt arbetssökande, och vad du än tror om biståndshandläggare så tvingar de inte psykiskt sjuka - alltså konstaterat sjuka - att söka jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Han hade autism och framstår som ganska korkad, av sin skolgång att döma.
Inget av detta räknas som psykisk sjukdom.

Jepp, vilket väldigt många verkar ha svårt att ta till sig, inklusive det faktum att oavsett om du har en NPF-diagnos eller ej har du fortfarande ett grundläggande ansvar för att åtminstone försöka försörja dig själv. Den här snubben lyckades trots allt både skaffa vapenlicenser och körkort så helt väck var han ju bevisligen inte.
Senast redigerad av DaEzz 2025-02-05 kl. 21:22.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Psykiskt störda enstöringar är svåra för samhället att fånga upp och stoppa innan de har gjort något. Men de ska definitivt inte beviljas vapenlicens. Polisen borde få hård kritik framöver för att de har beviljat licens till den här nissen.
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson

Nja. Vi har här antingen det första kända fallet någonsin av en person som drabbas av svår autism i puberteten efter att inte ha visat några sådana tendenser alls under hela låg- och mellanstadiet, eller så har han blivit utsatt för ett allvarligt övergrepp. Jag sätter mina pengar på att någon stoppade kuken i munnen på lilla söta Richard när han gick i sjuan.
Citera
2025-02-05, 21:09
Medlem
Är den misstänkte samma person som hängdes ut på sociala medier med namn och bild? Jag hittar inte nu men de hade samma efternamn i alla fall?
Citera
2025-02-05, 21:10
Medlem
Har han gått in i ett klassrum / cafeteria där många sitter samlade? Tänker att det är ju inte så lätt annars, så fort skott hörs så springer ju folk iväg och ut/låser in sig. Tänker han har väl inte börjat i korridoren?
Citera
Medlem
Tuors avatar
Möjlig teori om varför han helt plötsligt ändrade sig under högstadiet:

Han utsattes för någonting? Sexuella övergrepp?

Hans gamla skolkamrater säger ju att han ändrade sig typ från en dag till en annan.

Är inte detta VÄLDIGT skumt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiksDetektiv
De er ikke helt uskyldige om de hr latt aitt barn isolere sig själv hele barndommen, desverre. :/

Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson

Nja. Vi har här antingen det första kända fallet någonsin av en person som drabbas av svår autism i puberteten efter att inte ha visat några sådana tendenser alls under hela låg- och mellanstadiet, eller så har han blivit utsatt för ett allvarligt övergrepp. Jag sätter mina pengar på att någon stoppade kuken i munnen på lilla söta Richard när han gick i sjuan.

Låter definitivt som att nåt traumatiskt har hänt, ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in