2025-02-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Pissliv behöver inte vara orsak till att markera när samhället spårat ur fullständigt, men antar att din husgudinna är Annika Strandhäll så att du ska förstå det är nog inte speciellt troligt.

100 % av alla som begått denna typ av handlingar skyller sina tillkortakommanden på andra. De får inte ligga, de får inte jobba, de får inga vänner buhu buhu. Och i 99% av fallen är det människor med annan hudfärgs fel. Uppenbart att du är ett rikspucko som inte lyckats förstå detta.
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Det enda jag är säker på beträffande GM är att
judehatarna kommer bli överlyckliga om han visar sig vara jude,
högerextremisterna euforiska om han visar sig vara av MENA-ursprung,
invandrarkramarna till sig i trosorna om det råkar vara en etnisk svensk.

Alla verkar dock helt indifferenta till brottsoffren och deras närstående.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Tror inte att det är något ideologiskt motiv som ligger bakom detta vansinnesdåd. Det är ju även etniska svenskar bland offren.

En enstöring som fallit helt utanför radarn.
Undrar faktiskt om det ens kommer finnas någon tydlig motivbild i detta fall?

Nej detta är uppenbart ett fall där mentalvården misslyckats, reformen där mentalsjukhusen stängdes har kostat så många liv i onödan, ett av Sveriges största misslyckanden någonsin...
Citera
Medlem
En alldeles utmärkt och korrekt avspegling hur samhället ser ut, något varenda styrande bör läsa. Har själv asperger och svår depression och finns absolut noll hjälp att få förutom utskrivna mediciner, inte ens fått träffa en psykolog på över 5år. Och vet folk som är i betydligt värre skick än mig som får lika obefintlig hjälp. Tom slutenavdelningen som alltid var överfull här lades ner nyligen, några månader senare går en psyksjuk som troligen inte fått någon hjälp i min stad och mördar 2 personer (knivmordet i Piteå). Skulle inte förvåna mig som liknande var i Richards fall.

Undrar när politiker ska vakna upp och börja lägga resurser som behövs på psykisk ohälsa? Detta om något borde ju bara ett uppvaknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Miaua
Alltså jag sörjer även för denna kille. Inte bara de skjutna. Psykiatrin är nedrustad. Det ställs krav som en del inte klarar även hur mycket de än vill. Kan det vara så att Asperger gjorde att denna mannen var duktigt på vissa ämnen, dem han var intresserad av, men tappade koncentration och vilja för de andra kraven. kraven är att alla ska kunna allt lika, och i samtliga ämnen för att bli godkänd och för att få ett arbete och ekonomi. Och vissa funktionsnedsättningar gör att man inte söker hjälp eller förstår att söka hjälp. Och när man söker så finns ingen individuell hjälp att få. Kraven är ofta för höga för dem som inte har en allt för tydlig funktionsnedsättning. Man ser det man vill och ser inte deras begränsningar.
Vi införde psykiatri reformen för att bland annat minsta institutionalisering samt för att hjälpa dem med psykisk ohälsa in i samhället. Men sanningen är nog snarast att det var ett sätt att släppa ansvaret och minska kostnader. Kan det vara så att denna killen var frustrerad. Troligen var det så.
Det fanns ingen plats för honom och kraven var för höga. Kraven av prestation för att få en någorlunda ekonomi var för höga. Misslyckanden efter misslyckande skapade kanske en aggression som byggdes upp. Det finns inget skyddsnät för alla med psykisk ohälsa om de inte har socialt fungerande nätverk. De är lämnade åt sitt öde. De ser ingen ljusning. Det borde finnas en slags anpassad skolgång och ta vara på de talanger som finns. Försöka anpassa till ett arbete där de fungerar, vilket i sin tur kan leda till en fungerande ekonomi och en känsla av människovärde. Man bör ta vara på vad de kan, deras resurser som de är bra på och få dem att blomstra. Troligen har han känt en otroligt stress över framtiden och ekonomin. Han kände sig kanske värdelös. Jag tror inte att han ville vara ensam. Jag tror att ingen ens försökte utan man gav upp för det var lättast så. Det fanns säkert saker han skulle varit intresserad av som man kunde dela med honom.

Allt detta rättfärdigar givetvis inte att han sköt ihjäl andra. Och det är otroligt tragiskt att han sköt ihjäl andra.

Psykiatrin får reformeras om och vi måste bli bättre på att ta hand om dem med funktionshinder och stötta dem på ett bättre sätt för att förhindra sådana här illdåd i framtiden. Sverige har lämnat de mest sårbara. Om de inte uppnår utsatta krav så sliter man sönder dem och de hamnar i ett utanförskap. Känslan av värdelöshet, utanförskap och de känner att de inte hanterar kraven, vilket kan bygga upp aggressioner. Ja ni får gärna bli arga över att jag tycker synd om killen. Givetvis har han gjort fel. Men jag tror inte detta varit hans initiala mål i livet. Hans mål har kapats och han var desperat och arg. Kanske panikkänsla och drevs av den utan att tänka klart. Han hade ju INGEN som man förstår när man läser, att bolla med, fanns vid hans sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladrima
Är det sant att tomtenissen är gärningsmannen? Vad sjukt i så fall!!!!!!!

Ifall det var det så kan man se i historiken att han var helt öppen med det, nästintill besatt av tanken och även psykiskt sjuk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ochvemedu
Sett säkert 5 som lagt ut minnesbilder på TikTok. Samtliga vuxna med arabiskt utseende

Jag har sett två: en kille som ser ut att vara max 12-13 år, och en som ser ut att vara runt 17-18.
Citera
Medlem
Användaren "Florman" måste ju vara lite lätt efterbliven som inte begriper att den som kallade honom för "grabb" även om han var 35 avser när han inte fångades upp tidigare av samhället och liknande utan att det gick så långt som nu skedde.

Någon påstod också att skytten hade "lazy-eyes" vad det nu ska betyda, tycker snarare den hade väldigt feminina ögon, stora runda, ser ju mer ut som en transvestit på bilderna på krimfup utan att ens försöka, verkar nog inte helt osannolikt att skytten kanske var homofil. Skulle ju också kunna ha bidragit en del psykologiskt i kombination med autismen. Bara spekulationer dock.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Är detta första gången som Nationella Insatsstyrkan(NI) opererar i skarpt läge sedan terrordådet på drottninggatan?

Någon som vet hur NI ser ur organisationsmässigt?
För polisen har ju regional insatsstyrka. Sattes den in i första steget men det togs sedan beslut att NI ska hantera detta ärende? Hur långtid tog det i så fall innan NI var på plats på Risbergska skolan?

Jag trodde NI var stationerat i främst Stockholm-Göteborg-Malmö.
"Mellanstora" städer som t.ex Örebro, Linköping Västerås etc. hanterades av deras regionala inssatsstyrka.

I den initiala presskonferensen eller om det var på Sveriges radio(journalist på plats) så sa dom att insatsstyrkan kom snabbt från Stockholm. Helt 100 på att de sa det sen om det var fel eller inte låter jag vara osagt då jag själv inte vet
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Nix, det blev vinst, MiniBreivik sa "ni ska ut ur Europa" sen fortsatte han att döda!

Skrek han det till socialanställda som drog in hans pengar påstår du alltså nu då?

-Ett flertal anställda på socialförvaltningen uppges vara saknade.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Du hör alltså vad du vill höra i det där klippet precis som jag alltid sa alltså?
Senast redigerad av buhbye 2025-02-05 kl. 20:58.
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
https://postimg.cc/gallery/38nhPJq Här är ett av alla album han publicerat på nätet ett år innan. Kan det vara något slags manifest månne? Det finns fyra album till.

Märkligt. Motsäger ju uppgifterna att han knappt vistades ute och undvek alla kontakter. Är det verkligen GM på bilderna?
Citera
2025-02-05, 20:54
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
De har nog möten där rehelbundet då de hjälper vuxna in på skolan
Kan finns särskilda coacher som gör liknande I regel inte vanliga socialsekreterare som bara handlägger osv
Citera
2025-02-05, 20:54
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Niklas fantiserar fritt.

Ingen som lyssnar på ljudklippet med neutrala öron skulle få för sig att hävda att det skriks "ut ur Europa".

1. Vad som sägs är allt annat än glasklart. Det kan vara lite vad som helst. Det sista ordet skulle kunna vara "Europa", men lika gärna "allihopa". Själv tycker jag att det låter allra mest som "jobba".

2. Det framgår inte ens vems röst som hörs.

Jävligt vågat och vanskligt av TV4 att gå ut med något som är så svagt med tanke på vilka konsekvenser det kan få. Vem tar ansvar? Ska Niklas Gustafsson göra det?

Ja nog låter det som någon i panik som skriker ”vi måste ut allihopa”
Att sno någon slutsats från en Reddit användare som filtrerat ljudet är en usel idé.
Nästan lika illa som Aftonbladet ringa o fråga, hur känns de ha en massmördare till son?

Socialtjänsten har lokaler på skolan och då inte så välbevakat som på ett socialkontor.
På social/kommunkontor gäller låsta dörrar och bara besökare släpps in från väntrummen.
Många på skolan har kontakt med individomsorgen och får hjälp med studierna.

MGM har själv haft kontakter med både lärare och socialsekreterare på skolan.
Om han fortfarande är inskriven på skolan (troligen) är det där han besökt dom.

Sen det med saknad, jo den man inte får kontakt med är saknad inte fastställt död.
Polisen måste först få kontakt med anhöriga och meddela dessa innan arbetskamraterna.
Så det kommer att komma fram så småningom vilka som konstaterats vara avlidna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in