2025-02-05, 20:45
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Videon med "ni ska bort från Europa" är ju klippt. Men från början så låter det som att fotstegen är precis utanför dörren, sen är ljudet väldigt märkligt just när personen skriker. Men för mig så låter det som att den personen är längre bort än fotstegen. Tyvärr får vi ju inte höra om fotstegen är kvar.

Men å andra sidan, vem skulle titta ut i korridoren och skrika något i en sådan situation och rösten låter förhållandevis lugn. Det rimligast vore nog att det är gärningsmannen som säger något.

Tvärtemot. Det rimliga är att folk varnar andra att fly
Citera
2025-02-05, 20:46
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Bodde han i Dalarna?
Nej i Stockholm.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
De skickade ett brev till honom om att han inte skulle kallas pga betygen, som de gör till alla som de av någon anledning inte kommer kalla. Det står inte att han blev inte nekad efter att ha sökt.

Upprepade gånger har dom fått förklara varför till honom. Uppenbart ville han göra lumpen.

Kanske synd, med rutinerna inom förvaret kanske han hade mått bra och blivit en bra soldat. Istället slutar det såhär.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det kommer visa sig att han ogillade ett beslut socialen tagit och därför hämnats genom att skjuta invandrarna, vilka alla skyller allt på just nu. Sen har polisen i nån slags panik kokat ner detta till att socialtjänsten är det primära målet med skjutningen. Vilket såklart är dumheter, man åker inte till sfi för att skjuta soctanter, då ställer man sig utanför soc och skjuter.

Han var ju inskriven på skolan ju! Läste mattematik 1A, men blev ej godkänd.
Citera
Medlem
Är detta första gången som Nationella Insatsstyrkan(NI) opererar i skarpt läge sedan terrordådet på drottninggatan?

Någon som vet hur NI ser ur organisationsmässigt?
För polisen har ju regional insatsstyrka. Sattes den in i första steget men det togs sedan beslut att NI ska hantera detta ärende? Hur långtid tog det i så fall innan NI var på plats på Risbergska skolan?

Jag trodde NI var stationerat i främst Stockholm-Göteborg-Malmö.
"Mellanstora" städer som t.ex Örebro, Linköping Västerås etc. hanterades av deras regionala inssatsstyrka.
Citera
Medlem
Om det är skytten som skriker ca 0:35 in på Reddit-klippet så tycker jag han skriker "Ni tog bort min skolplats!!".
Men det är svårt att höra. Det låter inte som "Ni ska bort från Europa".
Dvs fel: Ni ska bort från Europa!!
Rättare? Ni tog bort min skolplats!!
Länk: https://www.reddit.com/r/masskillers/comments/1ii02ii/footage_of_a_student_hiding_in_a_bathroom_during/
Citera
Medlem
Viken trådstart? Har inte haft möjlighet att följa tråden noga så kan ha missat om en trådstart av GM diskuterats tidigare. (Du får gärna ge en kort brief?)

Jag skriver även av personlig erfarenhet då jag haft en familjemedlem med allvarliga psykiska problem där andra familjemedlemmar fått kämpa med/mot psykiatrin i alla år för rätt till vård. Psykiatrin i Sverige är i princip nedmonterad och det finns knappt någon förebyggande/proaktiv vård kvar. Vården som finns tillgänglig bygger dessutom på att du själv som patient ska söka den - vilket en allvarligt psykiskt sjuk person sällan gör. För tvångsvård behöver du vara akut fara för ditt eget eller annans liv.

Så summa summarum, nej det går inte ALLTID att förebygga tragiska händelser men hade rätt vård satts in i tid är jag övertygad om att det funnits en chans att ödet för denne unga man kunnat se annorlunda ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Det går inte alltid att förebygga såna här saker. Man får helt enkelt "deal with it" när det händer. Omöjligt att ligga steget före även om det fanns klara varningssignaler i just detta fall som borde ha undersökts närmare. Tex trådstarten av vad vi förmodar är av GM.
Citera
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Och rasistisk
Det finns inget som säger det än.
Citera
2025-02-05, 20:47
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona4President
Nej, släpp socialen. Snubben kommer från en välbärgad familj som bor i villa, reser ofta, jagar etc. Han har inte behövt jobba på över 10 år.
Polisen försöker komma med en bortförklaring för att inte skapa kaos och en våldspiral. Dem vet att är det rasism så kan det finnas nån utländsk som tappar det och gör en Richard, vilket man vill undvika. Alternativt en massa upplopp och bilbränder.
Det är högerextrem terror, inget annat.

Ja, precis. Thailandsresor, Jamaica, Miami etc samt mycket dyrt och kostsamt vapenintresse tyder ju på att GM var en fattiglapp som levde på bröd och vatten... Stackarn.

Många som trollar i tråden och försöker vilseledda bort uppenbara högerextremismen.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Han var ju inskriven på skolan ju! Läste mattematik 1A, men blev ej godkänd.

Nej det var 2021, 4 år sedan.
Citera
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Det känns lite som att tv4 vill att det ska vara rasistiskt på något sätt.
I stort sett alla intervjuer hittills har varit med invandrare som går på skolan/anhöriga. Jag blev förvånad då jag tittade på SVT och där va det i stort sett enbart intervjuer med svenska elever.
Tv4 vill uppenbarligen bygga upp något!
Det är typiskt TV4 att vilja få det till ett rasistiskt dåd.
Låter mycket mera logiskt att han varit ute efter socialen som Aftonbladet skriver.

Brukar soc besöka skolor?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
SD styr landet sedan 2022 och det blir värre och värre. Tyvärr

Bara kolla på lagförslagen. Alla går emot den politiska viljan. Inte ens förståndshandikappade skulle rösta genom förslagen som utredningarna avstyrker. Men så avvecklar man en demokrati. Går förmodligen genom med Strömmer i spets, betänk att han starta Centrum för Rättvisa. Han har inte sovit en natt sedan han och hans parti inledde samarbetet med SD. Rättsvidrigt är förnamnet.
Senast redigerad av Forsvarsadvokat 2025-02-05 kl. 20:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in