Viken trådstart? Har inte haft möjlighet att följa tråden noga så kan ha missat om en trådstart av GM diskuterats tidigare. (Du får gärna ge en kort brief?)
Jag skriver även av personlig erfarenhet då jag haft en familjemedlem med allvarliga psykiska problem där andra familjemedlemmar fått kämpa med/mot psykiatrin i alla år för rätt till vård. Psykiatrin i Sverige är i princip nedmonterad och det finns knappt någon förebyggande/proaktiv vård kvar. Vården som finns tillgänglig bygger dessutom på att du själv som patient ska söka den - vilket en allvarligt psykiskt sjuk person sällan gör. För tvångsvård behöver du vara akut fara för ditt eget eller annans liv.
Så summa summarum, nej det går inte ALLTID att förebygga tragiska händelser men hade rätt vård satts in i tid är jag övertygad om att det funnits en chans att ödet för denne unga man kunnat se annorlunda ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Masinga
Det går inte alltid att förebygga såna här saker. Man får helt enkelt "deal with it" när det händer. Omöjligt att ligga steget före även om det fanns klara varningssignaler i just detta fall som borde ha undersökts närmare. Tex trådstarten av vad vi förmodar är av GM.