Citat:
Ursprungligen postat av
DaEzz
Med en enklare tillgång till skjutvapen skulle vi se betydligt fler sådana här händelser i Sverige, det är jag helt övertygad om. Och är det någon som tror att GM jagat en enda minut med något av de fyra vapen han hade tillstånd/licens för?
Dvs han har naturligtvis närt tanken länge, förmodligen sedan tonåren, inskaffandet av vapnen är en del i processen och när han till sist triggas av att nekas socialbidrag så övergår fantasierna i handling.
Jag håller helt med om första meningen.
Jag är långt ifrån någon vapen-motståndare, gillar både jakt och sportskytte, men det får inte bli för lätt att få tag på lagliga vapen. Det är bra att det krävs en insats för att få tillgång till licens.
Jag har svårt att se honom passa in i ett jaktlag eller arrendera mark för egen jakt såklart. Tom tjuvjakt känns främmande.. men inte omöjligt. Kanske isf främst för att få träna, vad vet jag.
Vore intressant att veta om någon av de få runt honom ens visste om att han hade egna vapen. Är långt ifrån säkert att ens hans föräldrar visste om det.
En och annan kommer alltid undgå att upptäckas i tid och då måste det finnas resurs-personer i den absoluta närheten som faktiskt hajar till och kan nå fram.
Detta är inget som nödvändigtvis stoppas genom att straffa jägare och sportskyttar, vapen är dessutom relativt dyrt, iaf för någon som lever på socialbidrag.
Å andra sidan hade han ett år deklarerat överskott av kapital på runt 120k. Skulle pengarna ligga i ett ISK så handlar det om ett betydande kapital.
Man kan fråga sig vad det handlade om.