2025-02-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Psykisk ohälsa. Vem lever utan att prata, vem lever med hoodie uppe och håller handen för mun när han är utomhus bland folk…
Ingen som mår bra.
Inga vänner, lever i en etta och ser på TV/datorspel nätterna igenom. Inga jobb.
Man undrar, vad tänkte föräldrar, ngt syskon andra anhöriga som berättar om honom och hans tysthet.
Social fobi, autistiska drag, något har slått över!

Och rasistisk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Med en enklare tillgång till skjutvapen skulle vi se betydligt fler sådana här händelser i Sverige, det är jag helt övertygad om. Och är det någon som tror att GM jagat en enda minut med något av de fyra vapen han hade tillstånd/licens för?

Dvs han har naturligtvis närt tanken länge, förmodligen sedan tonåren, inskaffandet av vapnen är en del i processen och när han till sist triggas av att nekas socialbidrag så övergår fantasierna i handling.

Jag håller helt med om första meningen.
Jag är långt ifrån någon vapen-motståndare, gillar både jakt och sportskytte, men det får inte bli för lätt att få tag på lagliga vapen. Det är bra att det krävs en insats för att få tillgång till licens.

Jag har svårt att se honom passa in i ett jaktlag eller arrendera mark för egen jakt såklart. Tom tjuvjakt känns främmande.. men inte omöjligt. Kanske isf främst för att få träna, vad vet jag.

Vore intressant att veta om någon av de få runt honom ens visste om att han hade egna vapen. Är långt ifrån säkert att ens hans föräldrar visste om det.

En och annan kommer alltid undgå att upptäckas i tid och då måste det finnas resurs-personer i den absoluta närheten som faktiskt hajar till och kan nå fram.

Detta är inget som nödvändigtvis stoppas genom att straffa jägare och sportskyttar, vapen är dessutom relativt dyrt, iaf för någon som lever på socialbidrag.

Å andra sidan hade han ett år deklarerat överskott av kapital på runt 120k. Skulle pengarna ligga i ett ISK så handlar det om ett betydande kapital.
Man kan fråga sig vad det handlade om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkiller
Newsflash, idiotjävlar.

Han säger inte "ni ska bort från europa". Det är en våtdröm för vänstermuppar.

Enligt poilsens teori var dådet riktat mot socialen. Tydligen ska de ha sagt till honom att han inte sökt tillräckligt med jobb, och därmed har han blivit av med bidraget.

Om ni lyssnar på klippet från tv4 (https://imgur.com/a/D9fami6), så är det mer troligt att han säger "jag kan inte jobba" till socialkärringarna. Detta går dessutom i linje med polisens teori.

Gå inte på massmedia och vänstermupparnas agenda.

Inte dåligt uppfångat. Det låter med troligt eftersom "ni ska bort från europa" låter som en skånsk dialekt och gm var från örebro? Men "jag kan inte jobba" låter mer som en örebro dialekt
Citera
Medlem
Hans bidrag drogs in. Han fick spel.
Senast redigerad av Snobird 2025-02-05 kl. 20:28.
Citera
2025-02-05, 20:23
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Men vi har ingen aning om ifall han mördat en enda muslim. Polisen har ju inte släppt identiteten på något offer. Huvudspåret nu verkar ju vara anställda i socialtjänsten.
Så är det. Det behöver inte vara så. Men givet Komvux och dagens etniska sammansättning och senaste mordet på Momika med efterspel därav tankarna.
Citera
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Krehlmar
Kan nämna att jag hade bäst i Sverige på Nationella matte A i Gymnasiet (gjorde klart och blev uttråkad för man får inte gå förrens 30 min har gått så jag gjorde alla bonusuppgifter när man bara behövde göra 2. Glömde bort det tills Stockholm Stad kom dit och ville göra en grej av det.). Krashade i trean pga. jobbig barndom med PTSD, misshandel etc., gick komvux för att sedan läsa Juridiska programmet i SU (delad högsta krav på intagning med läkarlinjen). För att sedan krasha i alkoholism och sexberoende.

Det tog tills jag var över 30 innan jag fick någon hjälp jag faktiskt behövde. Sjukt mycket var bara daddande för att få en arbetsduglig men inte frisk. Även expert på beroende-mottagning. Det som räddade mitt liv var boende-stödjare som faktiskt gick emot sina krav pga. hon insåg i sin personliga intervju att jag var exakt personen som behöver hjälp. Med dem fixade jag ekonomiskt bidrag för första gången och den processen var det närmaste jag varit till att genuint unobomba en myndighet.

Jag förstår att de inte har alla resurser, men har aldrig kännt mig mindre än när man blir behandlad som en belastning när man bara vill ha hjälp. Att ifrågasätta allt hela tiden somom det stoppar de som är friska nog att fuska. Medan de som är sjuka nog att behöva hjälp inte orkar bråka med en paragraf-ryttare.

Tog över ett år av boende-stödjare innan jag fick rutin nog att ens ansöka rätt varje månad. Får fortfarande inte för hyra.

Har aldrig kunnat uttrycka mig känslomässigt "Normalt" så det tog att jag misshandla migsjälv framför läkare och sedan psykolog för att få hjälp. Fick äntligen hjälp av speciallist-psykologer på Affektiva, diagnoses PTSD, hjälp med det och annat, m.m. och jag vet att det räddade mig från att vara en som Rickard.

Ville dela med mig lite av hur man KAN räddas av systemet, men fyfan vad samma system gör mycket av skadan. Det finns de som verkligen vill hjälpa, sen de som ser siffror och statestik, sen de som måste fylla kvoter och hålla budget, och sistnämnt de som inte borde jobba med utsatta. Tänker på sjuksköterskan som bredde på om hur svårt det var att få bidrag och hur jag inte alls borde försöka få det, något gjorde att jag gick miste om 5+ år av stöd. Tänker på läkaren som skriver ut en från akut-psyket som klumpigt säger att jag måste lova att jag nu menar det när jag säger att jag inte tänker ta mitt liv för hon vill kunna sova med gott samvete... Ja, det hade varit djävligt jobbigt för henne om ens död hade stört hennes sömn. Skrattar lätt åt det minnet då och då.

Men det är lite som lärare, man minns de som är skit, men också de som är så bra att de räddar ens skolgång/liv genom sitt arbete.

Jag tycker inte synd om mig själv, är otroligt tacksam. Men jag har fortfarande ett favorit-citat

"Att anses frisk, i ett fundamentalt sjukt samhälle, är inte ett mått av hälsa."

Mina tankar till offren.
Citera
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krehlmar
Kan nämna att jag hade bäst i Sverige på Nationella matte A i Gymnasiet (gjorde klart och blev uttråkad för man får inte gå förrens 30 min har gått så jag gjorde alla bonusuppgifter när man bara behövde göra 2. Glömde bort det tills Stockholm Stad kom dit och ville göra en grej av det.). Krashade i trean pga. jobbig barndom med PTSD, misshandel etc., gick komvux för att sedan läsa Juridiska programmet i SU (delad högsta krav på intagning med läkarlinjen). För att sedan krasha i alkoholism och sexberoende.

Det tog tills jag var över 30 innan jag fick någon hjälp jag faktiskt behövde. Sjukt mycket var bara daddande för att få en arbetsduglig men inte frisk. Även expert på beroende-mottagning. Det som räddade mitt liv var boende-stödjare som faktiskt gick emot sina krav pga. hon insåg i sin personliga intervju att jag var exakt personen som behöver hjälp. Med dem fixade jag ekonomiskt bidrag för första gången och den processen var det närmaste jag varit till att genuint unobomba en myndighet.

Jag förstår att de inte har alla resurser, men har aldrig kännt mig mindre än när man blir behandlad som en belastning när man bara vill ha hjälp. Att ifrågasätta allt hela tiden somom det stoppar de som är friska nog att fuska. Medan de som är sjuka nog att behöva hjälp inte orkar bråka med en paragraf-ryttare.

Tog över ett år av boende-stödjare innan jag fick rutin nog att ens ansöka rätt varje månad. Får fortfarande inte för hyra.

Har aldrig kunnat uttrycka mig känslomässigt "Normalt" så det tog att jag misshandla migsjälv framför läkare och sedan psykolog för att få hjälp. Fick äntligen hjälp av speciallist-psykologer på Affektiva, diagnoses PTSD, hjälp med det och annat, m.m. och jag vet att det räddade mig från att vara en som Rickard.

Ville dela med mig lite av hur man KAN räddas av systemet, men fyfan vad samma system gör mycket av skadan. Det finns de som verkligen vill hjälpa, sen de som ser siffror och statestik, sen de som måste fylla kvoter och hålla budget, och sistnämnt de som inte borde jobba med utsatta. Tänker på sjuksköterskan som bredde på om hur svårt det var att få bidrag och hur jag inte alls borde försöka få det, något gjorde att jag gick miste om 5+ år av stöd. Tänker på läkaren som skriver ut en från akut-psyket som klumpigt säger att jag måste lova att jag nu menar det när jag säger att jag inte tänker ta mitt liv för hon vill kunna sova med gott samvete... Ja, det hade varit djävligt jobbigt för henne om ens död hade stört hennes sömn. Skrattar lätt åt det minnet då och då.

Men det är lite som lärare, man minns de som är skit, men också de som är så bra att de räddar ens skolgång/liv genom sitt arbete.

Jag tycker inte synd om mig själv, är otroligt tacksam. Men jag har fortfarande ett favorit-citat

"Att anses frisk, i ett fundamentalt sjukt samhälle, är inte ett mått av hälsa."

Mina tankar till offren.
Tack för du delade ditt perspektiv och erfarenhet, den är viktig. <3
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Niklas fantiserar fritt.

Ingen som lyssnar på ljudklippet med neutrala öron skulle få för sig att hävda att det skriks "ut ur Europa".

1. Vad som sägs är allt annat än glasklart. Det kan vara lite vad som helst. Det sista ordet skulle kunna vara "Europa", men lika gärna "allihopa". Själv tycker jag att det låter allra mest som "jobba".

2. Det framgår inte ens vems röst som hörs.

Jävligt vågat och vanskligt av TV4 att gå ut med något som är så svagt med tanke på vilka konsekvenser det kan få. Vem tar ansvar? Ska Niklas Gustafsson göra det?

Helt jävla sjukt, måste polisanmälas, helt uppenbart säger han "allihopa" och inte "europa"
Citera
2025-02-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover1001
Ensamma människor under lång tid är farliga. Här har alla i samhället ett ansvar att inkludera och visa medmänsklighet. Märkligt av familjen att låta honom vara själv? Har man ingen annan borde familjen vara sen som inkluderar. Dagens skola med många unga som misslyckas, blir hemmasittande och ensamma kan på sikt bli farliga. Något för dagens politiker att lösa! Alla ska kunna gå i skolan. Lägg därtill tillgång till andra galna via nätet som man enkelt kan få kontakt med…
Trams. Massor av människor trivs med att vara ensamma, en majoritet av befolkningen lever i ensamhushåll.
Familjen verkar väl ha inkluderat honom så mycket han ville. Det är svårt, för att inte säga omöjligt att tvinga en vuxen person till aktiviteter som andra bestämmer.
Däremot bör samhället fundera en hel del över hur ensamstående ska kunna lockas med i gemenskaper och hur de ska kunna fås att trivas där. Nu läggs alla resurser på invandrarungdomarna som knappast är tacksamma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Tack för ett nyanserat inlägg. Detta är resultatet av vad som sker när en sjuk person inte får den hjälp hen behöver. Det är en tragedi för samtliga drabbade och anhöriga, såväl brottsoffrens som förövarens.
Hade resurser lagts på vård av personer med psykisk ohälsa skulle detta dåd kanske aldrig ha ägt rum.

Tack till dig också. Jag kan bara instämma i vad du skriver.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BruceWayne89
Han kanske kör en "law abiding citizen" med Gerard Butler å har dem nedgrävda i en låda ngnstans med en timer?

För att man först och främst talar om det för anhöriga, anhöriga bestämmer om identiteten ska publiceras för hela Sverige och utrikes.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
En svensk gärningsman har vi, där polisen tom gått ut med att det inte finns någon idealogisk koppling.

Ja just det, jag skrev ju precis att sannolikheten för en svensk gm är 90%...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in