2025-02-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruceWayne89
Precis som gängen då förutom delen med politik vilket gör att det inte kan klassas som terror även fast jag personligen sätter rubriken "inhemsk terrorism" på gängens sprängdåd å skjutvåld.

Absolut så är detta en tragedi ur alla synvinklar men personligen blir jag upprörd över att fokus ligger på licenser hit å dit å strängare vapenlagar bla bla å att polis å militär borde bara få ha vapen. Vart e dem kommentarerna när oskyldiga barn familjers fönster sprängs av gängen för att skrämma en tredje rankad kusin till en bov? Jag tycker samhället har rättighet att få ta del av bild å namn av gärningsmannen men lika mkt rättighet i att inte mötas av pixlade bilder på gängenmedlemmar som sätter skräck i ditt område i liknande artiklar i aftonblaskan. Media idag är så styrda idag på ett sätt som är läbbigt. Å så som tv 4 enligt många nu i tråden tydligen tar sig friheten å texta ngt påstått sagt av gärningsmannen visar tydligt på den styrning jag nämner.

Menar liksom att få tag på vapen å granater verkar vara lika lätt som att ja ni fattar. Granater å vapen från tex Balkan från kriget verkar ju typ ingå i din happymeal om du vill. Så licens hit å dit spelar fan ingen roll i detta fall.
Citera
2025-02-05, 19:54
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Helt sjukt. Ytterligare ett lågvattenmärke av media. Hur i hvete kan de välja att publicera detta? Tar de ansvar för vad det kommer trigga igång?
Hoppas de får rejält med kritik för sin publicering.
Kanske fler här som har tid att maila/skriva till tv4?
Kan ju också vara så att TV4 vet mer än du.
Citera
2025-02-05, 19:55
Medlem
Det skrivs mycket om gärningsmannen men glöm inte bort att detta är en tragedi även för honom.
Tydligen så var det känt att han hade psyjiska problem redan i tonåren och frågan jag ställer mig är om han överhuvudtaget fick någon hjälp av psykiatrin och socialen. Som vanligt verkar det som om alla profesionella på området tycks ha lämnat honom i sticket och nu skall väl nya miljoner, satsas på att återigen uppfinna hjulet. När man läser kvälltidningarna, så framställs det som ett solklart fall av en incel, som kan krevera när som helst. Vi har hört det förr och likväl så faller dessa personer mellan stolarna! Mannen var psykiskt sjuk och det är ingen ursäkt för det han har gjort, men glöm inte alla välbetalda fån som hade kunnat ta hand om honom i tid så att detta inte hade behövt hända.
Psykvården och socialen, är en enda stor soptipp, för högutbildade oduglingar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jag förstår verkligen inte, om han var en aspig incel, varför ansåg socialtjänsten/försörjningsstöd att han ens var arbetsför?
Nu med och utan facit på hand var det yttre press från någon som tillhörde LSS (rättighetslag) var orsakat minst 10 oskyldiga personers liv.

Varför är det här något mysterium för?
Varför har hans familj inte rekommenderat honom att få hjälp, så han slipper gå till försörjningsstöd och få prestera onödigt mycket?

Tydligen klarade han ju inte av någon press.

Höjda krav från FK/Socialen, även om man inte klarar av att komma till vanliga möten eller sjukhusbesök så ses man som arbetsduglig. Enda som kan ge dig ett riktigt stöd är om du har något problem som fysiskt gör det omöjligt att gå igenom en hel arbetsdag.
Citera
Medlem
Han skrek väl inte att soctanter ska ut ur Europa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Grattis till din nyfunna expertis inom pseudovetenskap. Du har redan gjort en hel del viktiga slutsatser och du bör ringa polisen omgående om meddela att dina djupa kunskaper står till deras förfogande. Freud återuppstod dessutom från sin grav och vill ha ett möte med dig imorgon kl 11.00 han bjuder på lunch.

Käften! Det är många i tråden som ser det som jag ser. Men skit samma, hans beteende bekräftar bara det jag ser i den tomma, mörka blicken. Det är ett utmärkande drag (eller kalla det vad du vill) hos dessa personer. Ofta lider de av autism, är psykopater, narcissister osv. Det bara är något speciellt i blicken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Svårt veta hans motiv men ett kan ju vara att han anser att "invandrare får hjälp av soc men inte jag"

Inte helt ovanligt hos outbildade svenne-rassar med den argumentationen.
Det är alltid någon annans fel att man är misslyckad.

Det är dock även den argumentationen som används av nysvenskar/vänsteblivna. Det är vårt fel att dom inte får jobb, eller att dom hamnar i utanförskap.

Eller som amerikanerna just nu. Att mexarna tagit deras jobb. Precis som om att en amerikan skulle slita på fälten 12 timmar per dag..
Citera
Medlem
Var det socialsekreterare i skolan?
Var de i samma lokal?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Tycker det låter som någon med panik i rösten skriker Bort allihopa sedan blir han kanske skjuten. Någon som såg gm komma och offrade sig?

Tror på detta.. GM var en tystlåten man, så han skrek knappast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf
Han klarade inte av skolan men klarade av att ta jägarexamen.

Ganska mycket teori - hur kunde han klara av den..?
Själva uppskjutningen är mycket enklare.

Lika med körkortet. En hel del teori där också.

Samt - hur fick han med sig 3 vapen i ett gitarrfodral?

Att klara av skolan har inte nödvändigtvis med själva skolarbetet i sig att göra.
För personer med högfungerande autism är det väldigt ofta annat: den sociala aspekten, för mycket stim(för många stökiga ungdomar), mobbning är väldigt vanligt, skolarbetet blir mer avancerat och många av dessa personer kan ha svårt att engagera sig i saker eller ämnen som inte intresserar dem. Inte för att de inte förstår eller inte kan, men avsaknaden av ett intresse i ämnet kan spela så pass stor roll att de inte kan ta sig igenom ämnet i skolan för att få ett betyg.

Men att han är underkänd i så pass många ämnen tycker jag mer skvallrar om att han inte gick till skolan alls och blev en så kallad "hemmasittare", helt enkelt därför att han mådde så pass dåligt i skolan att han inte pallade gå dit mer.

Vissa med högfungerande autism får sin diagnos redan när de är små barn. För många andra dröjer det tills de blir äldre. Just högstadiet och gymnasiet är en tid då många börjar få problem därför att de liksom "stannar av" i utvecklingen i det sociala samspelet, samtidigt som andra elever utan diagnos fortsätter att utvecklas i ett mer invecklat socialt spel, samtidigt som de blir allt mer medvetna om att personen med autism är annorlunda.
Så det är inte konstigt att läsa att Richard verkade hur vanlig som helst när han var yngre men att saker "plötsligt" ändrades när han kom upp i 15-16 års åldern.

Så om Richard har ett stort intresse av att ta körkort och framför allt att klara jägarexamen, så är det inte konstigt att han klarar det trots en massa teori, samtidigt som han har underkänt i nästan alla ämnen i skolan.
Citera
2025-02-05, 19:56
Medlem
mudryks avatar
För det första vet väl inte tv4 vem det är som skriker?
För det andra är det ett gigantiskt kliv att utgå från att "europa" är mer sannolikt än "allihopa".

Makabert.
Citera
2025-02-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Tycker det låter som någon med panik i rösten skriker Bort allihopa sedan blir han kanske skjuten. Någon som såg gm komma och offrade sig?
Jo, kan ju varit någon som ropade "Vi måste bort allihopa"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in