2025-02-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] är det systematiska och hänsynslösa användandet av våld eller förstörelse, för att genom att injaga rädsla försöka tvinga fram politiska förändringar.

Precis som gängen då förutom delen med politik vilket gör att det inte kan klassas som terror även fast jag personligen sätter rubriken "inhemsk terrorism" på gängens sprängdåd å skjutvåld.

Absolut så är detta en tragedi ur alla synvinklar men personligen blir jag upprörd över att fokus ligger på licenser hit å dit å strängare vapenlagar bla bla å att polis å militär borde bara få ha vapen. Vart e dem kommentarerna när oskyldiga barn familjers fönster sprängs av gängen för att skrämma en tredje rankad kusin till en bov? Jag tycker samhället har rättighet att få ta del av bild å namn av gärningsmannen men lika mkt rättighet i att inte mötas av pixlade bilder på gängenmedlemmar som sätter skräck i ditt område i liknande artiklar i aftonblaskan. Media idag är så styrda idag på ett sätt som är läbbigt. Å så som tv 4 enligt många nu i tråden tydligen tar sig friheten å texta ngt påstått sagt av gärningsmannen visar tydligt på den styrning jag nämner.
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Tänker på ubåtsexperterna och deras sonar proffs som var säkra på att det var en ubåt.. Det var en laxkutter i ena fallet och minkar i det andra... Det ljudklippet har endast ett användningsområde... Att vilseleda och piska upp stämningen

Jag tänker på många exempel vad just svensk media anbelangar... Hur de med så gott mod kan direkt översätta "tariffs" till att "slita av"... Så när någon säger "i will tariff Denmark at a very high level" så blir det istället "jag kommer slita av danmark på en mycket hög nivå..."

Därför föredrar jag media som inte försöker berätta vad det är vi faktiskt hör.
Citera
Medlem
Durochmolls avatar
Ni som kan Örebro finns det något socialtjänstkontor nära skolan? På kartan verkar det ju finnas det mycket närmare hans hem, skolan ser ju ut att ligga i ett helt annat område långt bort.
Citera
Medlem
McGorbas avatar
Kanske för att det står Mohammed Mohammed på de flesta. Förvirringen lär ju vara total.
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Varför så svårt att identifiera de avlidna . De har inte blivit brännda utan har id kort på plånboken klass lista finns . Jävla polis arbete .
Citera
2025-02-05, 19:50
Medlem
Turbaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Helt uppenbart "allihopa" inte Europa i alla fall...

Mer troligt den som skrev artikeln vill ha mera jobb och lägger på ras då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Vilken värld lever du i..
Tror du folk är mentalt förberedda på sådant?
Att skjuta sönder ett lås till en ett rum är gjort på en halv sekund.

Skönt att se att du har "bra" insyn i detta. Dela gärna med dig till oss vad dina källor på plats har sagt?
Citera
Medlem
Jilins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Varför så svårt att identifiera de avlidna . De har inte blivit brännda utan har id kort på plånboken klass lista finns . Jävla polis arbete .
https://www.rmv.se/verksamheter/rattsmedicin/identifiering-av-avliden/
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjingeling1814
En fundering.
Varför släpper media alla filmer som finns.
Ofta ber polisen om att inte dela filmer gällande våld skjutningar osv.
Tex de filmerna som spreds som en löpeld på mordet i Landskrona på den 14 åriga tjejjen.
Då hotade både media o polisen att man kunde bli åtalad för spridning.
Men nu är det plötsligt ok.

Jag uppfattar det som att de enbart visar klipp med otäckt ljud, men inga otäcka bilder. Det är för att illustrera känsla och hur hemskt detta var för de inblandade.

Helt balanserad, tycker jag.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Fast det låter ju inte heller som någon bra plan. Vem vill bli polis om man ska tvingas in i okända situationer utan skydd..?
De bör inte riskera sina liv mer än nödvändigt och under förutsättning att de har både skydd och vapen.
Hoppas erfarna poliser får mycket större mandat gällande vapen och skjutningar och att även lediga poliser får bära/använda sitt tjänstevapen vid behov. Uppenbarligen behövs det ett tag i varje fall.

Inget är någon bra plan om sådan här situation pågår, men att få stopp på det direkt är det bästa av alla dåliga alternativ, om du tänker lite djupare på det.
Första patrull är dom som drar kort sticka i värsta fall, men dom har också bäst chans i alla avvägningar du kan föreställa dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spearlinxx
Inget av det du just sa ger honom rätt att mörda oskyldiga människor. Sluta försvara honom och dra fram "psykiskt störd" kortet varje gång en svensk begår en sådan handling. Tänk om ni gjorde likadant när det gäller utlänningar…

Jag försvarar absolut inte killen och har verkligen inte hävdat en utlänning som skjuter folk inte också kan vara psykiskt störd...

I detta fallet är dock "ensam galning" i stort sett bevisat plus polisen har ännu inte nämnt ett knyst om ideologiskt motiv vilket borde kunna hittas...
Senast redigerad av Snobird 2025-02-05 kl. 19:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Vad menar Aftonbladet med detta?
” Ett flertal anställda på socialförvaltningen uppges vara saknade efter skjutningen”

Vadå saknas?

Det är inte ovanligt att socialtjänsterna har kontor ute på vuxenutbildningen eller liknade platser som håller öppet några dagar i veckan. Orsaken till det är att där finns rätt så många av deras klientel.
Citera
2025-02-05, 19:51
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Mot bakgrund av TV 4:as ljudanalys av filmen och rapportering om hur mördaren skrek ”Ni ska bort från Europa” — måste väl Örebro-polisens rapportering verkligen ifrågasättas?

(1) Väldigt många indikationer gör att ett rasistiskt motiv i vart fall inte vore osannolikt, tvärt om. Eller hur?

(2) Polisen har enligt egen utsago inget att gå på i motiv-frågan — förutom soss-spåret. Själva rapporteringen om soss verkar grunda sig på oerhört lösa billioner, typ han har fått indraget bistånd och någon uppger att många saknas på soss kontor.

(3) Det finns bevisligen en film på vilket någon skriker något som efter expertanalys uppges vara ”ni ska bort från Europa”.

Rapporteringar om att ”det är inget som tyder på ett politiskt motiv” skadar förtroendet för Polisen om det inte stämmer i ett fall som detta där alla indicier tyder på rasistiskt motiv.

Fast än så länge är det bara TV4 som påstår att han ropar det. Jag hör det inte. Expertanalysen kan ju mycket väl vara på den nivå svensk ljugmedias ”experter” brukar ligga på, det vill säga Henrik Arnstad-nivå. Påståendet om saknade socarbetare kommer från Aftonbladet, inte polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in