2025-02-05, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Lyssnade på det ljudklippet just precis nyss.. Antar att om man nu vill att det ska vara en "högerextrem" så kan man höra man lite vad man vill.

Kan vara allt ifrån "ni ska ut ifrån Europa!"
till "Vem kallar du oompa loompa?"
till någon arg svensk som ligger där på marken o säger "vem fan skjuter nån i rumpan?"

Sagostund med #buhbye.

MiniBreivik säger "ni ska ut ifrån Europa".
Citera
2025-02-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Uppenbarligen har GM levt extremt isolerat i stor del av sitt liv. När hans trygga tillvaro sedan raseras i form av utebliven inkomst i form av bidrag, så ser han väl ingen annan utväg, alternativt ingen annan lösning än att ställa till med ett helvete.

Jag tror det är autismen som han påstås ha, som gör att han inte ser några alternativ. Brist på empati gör sannolikt att den väg han valde inte sågs lika brutal i hans ögon.

Asperger
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf
Han klarade inte av skolan men klarade av att ta jägarexamen.

Ganska mycket teori - hur kunde han klara av den..?
Själva uppskjutningen är mycket enklare.

Lika med körkortet. En hel del teori där också.

Samt - hur fick han med sig 3 vapen i ett gitarrfodral?
Han kuggade vissa ämnen och hade bra i andra, han var inte hjärndöd
Citera
Bannlyst
Återigen, nån skrev här i tråden igår att han var förbannad på Soc, långt innan hans identitet var ute.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Påminner starkt om Breivik terrordådet. Kommer ihåg det som om det var igår. Kan inte tro att det är redan 14 år sedan snart.

Brevik var kanske en obehaglig person, kan ses som rubbad men mycket planerad och exakt. Plus att han verkade intalat sig själv han kämpade för en stor sak... Detta verkar mer bara spontant men i för sig "lyckades" personen döda många...
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I denna tråd diskuterar vi skjutningen på Risbergska komvux i Örebro.

Vi vet nu vad som har hänt och vem som är gärningsmannen.

Diskussionen övergår nu till motivet. Därför är det ytterst intressant då rikstäckande media rapporterar att GM var arbetslös och utan inkomst, inte fullföljde sina plikter för att kunna få bidrag, och sen genomförde en massaker som verkar inriktad på studerande invandrare samtidigt som han ropar "Ni ska bort från Europa".

Då är det sannerligen relevant och inte trams att hävda att vi har fått vår egen Mini-Breivik.

Och vad baserar du det på, har du en lista på vilka som skadats och dödats samt motiv till dådet så dela den då istället för att sitta och sprida massa falska rykten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Försök inte bortförklara! Dataspel som drillar barn/ungdomar att skjuta och mörda är sjukt. Finns inget som rättfärdigar sådan skit. Man vet att vissa personer inte klarar av att hantera det. Det borde räcka. Vi lever i en sjuk värld som programmerar barns hjärnor att triggas av våld i timmar framför datorn. Beroendeframkallande dopaminkickar.

Om GM dessutom tog någon form av psykofarmaka/droger är risken förhöjd att det går åt h-e. Ska bli intressant att följa om/hur psykiatrin varit inblandad.

Jag försöker inte bortförklara. Det här en teori man redan motbevisat för länge sedan, och därför en total icke-diskussion. "Man vet" - nej, forskningen visar att det inte finns någonting som tyder på det. Hoppas du inte är en sån här person som inte tror på forskning bara då ger det inget att diskutera.

Om du orkar kolla upp mina andra inlägg har jag redan länkat 4 studier gjorda av universitet på just detta ämne. De kommer alla fram till att det inte har en korrelation.

Droger däremot är en helt annan fråga. Vi kan väl utesluta cannabis men alkohol, och centralstimulanta i allmänhet kan skapa aggresivitet.
Citera
Medlem
Ber om ursäkt i förväg om jag missat att det har diskuterats innan.

Jag förstår inte detta med att personer saknas?
Varför får dom ingen information?
Är det fler än dessa 11 personer som är döda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skattensmysterie33
Rickard hade nog byggt upp en ilska mot socialtjänsten samt ett hat mot invandrare från mellanöstern och afrika. Jag är relativt övertygad om att samtliga brottsoffer eller i princip samtliga är medarbetare på socialtjänsten eller komvuxelever med utom europeisk bakgrund. Vi får se vem som har rätt?

Ni kan ju börja med att kolla på denna video

https://www.tv4.se/artikel/7qTRgWLWukxyqdqrWOwTyY/ropet-innan-skotten-pa-skolan-ni-ska-bort-fran-europa

Också lyssnat på det. Är ju i princip omöjligt uttyda vad som sägs. Ja absolut kan man få det till Ni ska bort från Europa! om man vill, men skulle jag lyssna utan att se texten, aldrig jag skulle plocka de orden.
Citera
Medlem
Cantona4Presidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Nej, det gäller bara människor som inte är vita. Nu blir det handhjärtan och prat om psykisk ohälsa i nån vecka, sen fortsätter vi som vanligt.

Givetvis, grabben mådde ju bara dåligt. Klart grabben ska få panga lite och äga lite vapen.
Utvisning går endast efter färgskalan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Ja, men Ab ringde fel Pappa. Älskar du gammelmedia?
är det sant att de ringde fel?
Citera
2025-02-05, 19:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Ok, tack för info! Den infon har inte riktigt kommit fram utan jag tror att folk i allmänhet, precis som jag, tror att man väntade på insatsstyrkan.
Förståeligt att det blev ganska dåliga pressträffar igår i den turbulenta situationen men inom kort bör polisen låta sig intervjuas och delge lite mer information.
Risken är att man annars tappar förtroende för polisen då bilden fn är att 40 bilar står utanför och GM härjar fritt inne på skolan.

Polisen har ändrad strategi sedan flera år bakåt. Första patrull går in och rakt på, ingen väntan, inget tassande, man kör rakt in i situationen oavsett om man saknar vissa skydd eller beväpning.
Varje sekund är nämligen extremt viktig.

Se tex polisens egna utvärdering efter Trollhättan-händelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in