2025-02-05, 18:57
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
167minuter? Tog det 167 minuter att få slut på skjutandet?

Nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Vad gör socialen på en gymnasieskola?

På en skola för SFI/Komvux?
Är väl inte helt orimligt att ha någon form av informationsmöte där?
Under tiden ni pluggar här kan ni få stöd av oss osv osv.
Bara spekulerar men nog finns väl skäl där socialen åker ut på information.
Om han va inskriven där lär han fått internmail om att denna tid kommer socialen hålla dragning om det och det.
Återigen bara ren spekulation om möjligheter.

Personligen hoppas jag på den grejen, hellre än att det blir raskrig.

RIP
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaiio
Nej det har han inte, det är ett vansinnesdåd där han skjutit allt han kommit i kontakt med.
Du har fel eller är ett troll.
Enligt vittnesutsagor har han gått förbi folk utan att försöka skjuta dem. Om det beror på selektion av offer eller bara nåt annat låter jag vara osagt. Men han sköt inte allt han kom i kontakt med.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Visst men sköt han inte mest elever och inte lärare? Helt sjukt egentligen skolskjutning sker i dessa åldersgrupper...

Det är väl ännu okänt eftersom identitet på offren fortfarande inte har offentliggjorts? Kanske är det både elever och personal bland de döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Jag förstår, välformulerat.
Det jag inte förstår är varför en person skall ha examen livet ut utan att ha uppföljning. Händer mycket på några decennier.
Och varför görs inte regelbundna koll på individer och deras hälsa?
Hur kan en person som RA få ut licens på vapen? Den personens hälsa och mående borde fångats upp. Obegripligt faktiskt.
Finns inte resurser, ja då är väl det ett högprioriterat område att fördela extra resurser till. Det våra skattepengar ska gå till.
Det kommer slinka igenom sådana här personer hur du än gör. Sverige har bland de hårdaste vapenlagarna och rutiner i världen. Att detta hände beror inte på bristande vapenkontroll, det beror till 100% på bristande psykosocial miljö och det fanns inget någon utomstående kunde gjort. Det var enbart familj, släkt och andra människor som var i direkt regelbunden kontakt med människan som kunde gjort något. Det var det totala utanförskapet som orsakade detta, inte polis eller bristande lagstiftning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Cirkulerar så mycket olika siffror, svårt att veta vad som stämmer.

T.ex SVT och Tv4 och rapporterat antal skadade regelbundet och deras siffror stämmer överens med varandras.
Jag skulle aldrig lita på t.ex Tiktok eller Instagram.
Citera
Avslutad
Våra medier är helt efterblivna.
Inget i klippet som med säkerhet låter som "Ni ska bort från Europa!"
Jävlar vad dom spinner ett narrativ just nu...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Vilka mobbade honom?

Andra elever? Men dessa kan väl knappast gått kvar 3-4 år senare? Det kan dock vara han mobbades där av invandrare, och därför sköt invandrare på SFI på samma skola...
Citera
2025-02-05, 18:58
Medlem
Turbaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabarberpaj2023
Video från TV4 där gärningsmannen sägs säga ”Ni ska bort från europa”
https://imgur.com/a/D9fami6

kan vara, ni ska bort allihopa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Han ska ha fått sitt ekonomiska bistånd indraget på grund av att han inte sökt tillräckligt med jobb. Gissningsvis kan detta varit triggern. Folk pratar nu om att medarbetare på Socialtjänsten saknas, dock inga uppgifter om att dessa ska ha varit på skolan men möjligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Låter troligt och också förståligt. Säger inget om just detta fall, men jag tror det kommer bli vanligare och vanligare.

Jag har i min närhet en man som jobbat hela livet ,men är nu sjuk i en obotlig sjukdom som omöjliggör arbete i någon form, men det enda han vill är att bli frisk och arbeta.

Trots detta och mängder av läkarintyg som bekräftar saken vägrar försäkringskassan betala sjukersättning till honom.
Dom har inte ens läst uppgifterna ser man på beslutet..

Skulle detta vara jag i samma sits så skulle mina sista krafter i livet gå åt till att utplåna alla som varit delaktiga i att förstöra mitt liv samtidigt som KebabHassan kan gå hemma år efter år och bara inkassera bidrag som jag betalat in i skatt under hela mitt liv.
Citera
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
”Yusuf Abdow, ordförande i Örebro moské, känner många av familjerna som är drabbade. Han var med på sjukhuset när de läste upp listan med skadade och saknade.

När informationen om vilka det är som omkommit kommer tror han att det kan bli stökigt.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-oro-efter-massmordet-i-orebro-beredda-pa-det-mesta

Det känns inte direkt hjälpsamt att uttala sig så som ordförande för en moské. Hans plikt som troende, borde vara att försöka lugna situationen, inte komma med dolda hot. Sånt kan han säga till polisen, inte till allmänheten.

Och när det gäller tråden i övrigt. Detta är den absolut värsta tråden någonsin under alla år jag läst här! Ett evigt upprepande av samma information och ett lika evigt rabblade om vapnet.

Moderatorn har sagt att folk ska sluta analysera vilket vapen som användes, om och om igen. Så gör gärna en egen tråd ni som vill skriva om vilket vapen/vilka vapen det gäller, så slipper Moderatorn ägna timmar åt att städa.

Vad det gäller hur lång/kort tid det tog innan polisen fått koll på situationen handlar säkerligen om att de inte visste om det fanns fler skyttar.

Dessutom har någon i tråden skrivit att hela skolan är byggd som en labyrint.

Mitt förslag är att ni gör som jag och scrollar igenom 5-10 sidor bakåt först, innan ni börjar kommentera sånt som andra redan skrivit 20 gånger.

Dessutom är det förbjudet att spekulera i folks alias på Flashback, det kan bli avstängning om man gör detta och någon anmäler.

För övrigt vill jag beklaga sorgen gällande de som har dött i detta vidriga dåd och önska att de som skadats ett snabbt tillfrisknande.
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Fast det är väl rätt vanligt att skolskjutare har nån typ av autism och därav varit mobbade?

Det har varit ett gäng vansinnesdåd nyligen så förstår att det är det första man tänker på men detta va ändå rätt planerat IOM att han bytte kläder inne i skolan och hade gömt vapen i en gitarrväska.

Nej . Det är en fördom och förvanskas av lekmän ( precis som att man gillar att kalla folk psykopater eller sociopater )

Autismspektrum är helt enkelt för stort och har för stora variationer . Du möter förmodligen ett hundratal i veckan med någon variant av " neurodiversitet " eller npf . De kan ha ett brinnande intresse för något och de kan vara totalt ointresserade av något. Merparten av de som tar droger eller självmedicinerar med alkohol har det / En del har för mycket empati andra har ingen alls .

Har du frågor om hur stort begreppet är finns det utmärkta skribenter i delforumet medicin .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in