2025-02-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Var bara en tidsfråga innan någon svensk arg man skulle reagera på all skit som muslimerna har ställt med senaste åren. Mer kommer förmodligen att komma om de inte skärper till sig eller återvandrar. Överraskande att det inte hänt tidigare.

Till och med om någon flippar ur helt och hållet på kriminella invandrare, så bör denne väl skjuta just kriminella invandrare, och inte de som försöker anpassa sig och lära sig saker på en skola?
Citera
2025-02-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Vems fel när Sverige är sämre hela tiden??? Mindre trygghet ....

Förra i tid hade varit lugnt och skönt...

Vem släppte in de folk i Sverige....

Våldsam brott mörda ökar kraftigt...

Inte konstigt när vissa folk känner sig begär att -------- (ilska) mot främlingar i Sverige...

Främlingar borde hindra sin eget folk att begå våld brott döda i Sverige. UNDVIK SKADA SVERIGES TRYGG OCH LUGN!!!

DAGS FÖR ER ATT STÄDA EFTER ERA EGET STÖKIGT FOLK PÅ GATOR! TACK!
Han hade fått nog av muslimernas rasism, detta är bara början förmodligen
Citera
2025-02-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Till och med om någon flippar ur helt och hållet på kriminella invandrare, så bör denne väl skjuta just kriminella invandrare, och inte de som försöker anpassa sig och lära sig saker på en skola?

Många radikala muslimer sköter sig på ytan men under ytan har de sina sjuka åsikter som att om man bränner koranen måste den personen dödas osv. Ser inget fel att ha ihjäl dessa om de själva tycker det är rätt att döda folk som använder yttrandefriheten.

Inte bara kriminella han var trött på, utan han riktade sig nog mest mot muslimer.
Citera
2025-02-05, 17:34
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Många radikala muslimer sköter sig på ytan men under ytan har de sina sjuka åsikter om de som bränner koranen måste dödas osv. Ser inget fel att ha ihjäl dessa om de själva tycker det är rätt att föda folk som använder yttrandefriheten.
Så är det ju, men man får försöka hålla två tankar i huvudet. Viktigt att försöka hålla en någorlunda saklig och ohatisk ton på nätet
Citera
2025-02-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Nja just skolskjutningar tillhör väl inte vanligheterna i Sverige men om framtiden vet vi inget. I det sista stycket håller jag helt med dig
Om vi tar skolskjutningen i Finland för mindre än ett år sedan:

En 12-årig pojke har gripits efter en pojke avlidit och två flickor skadats i en skottlossning på en skola i Finland. I förhör uppger den misstänkte att motivet bakom skolskjutningen ska ha varit mobbning.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/larm-om-skottlossning-pa-finsk-skola
Citera
2025-02-05, 17:37
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Angående AR-15 så har jag en egen teori.

Det har under ÅRTIONDEN varit helt jävla omöjligt att tänka sig den typen av vapen på jaktlicens.

Nu helt plötsligt i samband med NATO sker det.

Jag gissar bara, men jag tror inte dom kommer bli förbjudna.
Jag gör kopplingen till inträdet.

Intressant koppling!
Tillverkaren är ju amerikanska Cmmg. Kanske ingår det någon klausul att Sverige måste köpa mer amerikanska vapen i och med inträdet i NATO, men att det sedan inte spelar någon om det är i militärt eller civilt syfte
Citera
2025-02-05, 17:46
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElementarSturgeon
Jag kanske inte är den vassaste kniven i lådan, men kan någon som är smartare än jag förklara för mig varför det skall startas "en politisk diskussion" om en masskjutning på en skola?

Jag förstår inte vad politik har med en sådan här sak att göra, någon som troligtvis är mentalsjuk dödar 10 människor samt sig själv. Vad tusan har det med politik att göra ?

En bra fungerade överhet, en klok politik, visar sig genom fred och frid och sådant som gör människor lyckliga.

Hur människor som inte känner varandra bemöter varandra och hur de lever tillsammans är politikens mål.

Det människan sår skall hon också skörda. Allt annat är snickesnack.
Citera
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Många verkar vilja göra det till en politisk diskussion, både till höger och vänster.

Men av det som framkommit hitills kan vi konstatera att det troligtvis inte rör sig alls om politik eller något större motiv...

Killen är var gravt psykiskt sjuk och har varit sen ungdomen. Gick aldrig ens ut skolan med betyg, aldrig jobbat eller haft kontakt med andra människor.

Tydligen blev han mobbad + klarade inte ens komvux... då orkar kanske inte personen i fråga längre och bestämmer sig för att detta är enda vägen ut. Sen att det råkar vara mer invandrare på komvux har nog mindre med motivet att göra.

Mobbning slutar aldrig bra i längden.
Citera
Medlem
Zingo2s avatar
Varför tas frågor om SD bort här? Det är väl ändå politik?
Citera
Medlem
EbbakushThors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Du länkar till en rapport som visar att vita är underrepresenterade i masskjutningar för att visa att vita är överrepresenterade i masskjutningar.

År 2000, som ligger ungefär i mitten av intervallet som används i din länk, utgjorde vita 75,1 procent av USA:s befolkning (orkar inte räkna ut snittet under perioden som varit den korrekta metoden). Kommer av någon orsak inte in på .gov-länkarna men statistiken finns här: https://www.iowadatacenter.org/datatables/UnitedStates/usstracehispanic2000.pdf

Vita begick 54 procent av masskjutningarna enligt din länk, en kraftig underrepresentation. De "borde" ju ha begått lika många som sin andel av befolkningen, 75 procent.

Svarta utgjorde 12,3 procent av befolkningen och stod för 17 procent av masskjutningarna, en kraftig överrepresentation. Asiater utgjorde 3,6 procent av befolkningen och stod för 6,6 procent av masskjutningarna, en kraftig överrepresentation. För latinos är det mer oklart, möjligen är de underrepresenterade men den kategorin räknas ibland som en språklig/kulturell kategori så att du kan klassas som Hispanic samtidigt som du räknas som White, Black eller Other.

Sedan finns det en viss osäkerhetsfaktor eftersom det finns ett antal skjutningar (13 av 151 fall) där rasen av någon orsak anges som "oklar". Men vita är definitivt underrepresenterade och svarta definitivt överrepresenterade, även om samtliga "oklara" skulle vara vita.

Lite sjukt att folk tror att svarta är underrepresenterade i masskjutningar bara för att de är betydligt mindre överrepresenterade än de är för mord/dråp totalt. (De begår närmare 50 procent av samtliga mord/dråp i USA trots att de utgör 13 procent av befolkningen.)

Jag gissar i och för sig att vita är de effektivaste massmördarna när vi väl bestämmer oss för det, så det är fullt möjligt att vita masskyttar har ihjäl fler per capita trots att vi begår färre dåd per capita. Men om så är fallet framgår det åtminstone inte av rapporten du länkar. Det vore inte heller särskilt relevant annat än för att bevisa att vi är överlägsna i det mesta, även när någon av oss bestämmer sig för att begå onda handlingar.

Sett till högst antal genomförda masshootings leder the whites den statistiken (inga konstigheter med tanke högst procentandel av befolkningen) Problemet är att en lägre procentandel av befolkningen (svarta) får större utslag sett till antalet begångna brott. Det betyder ju inte att gruppen begår flest massshootings i sin helhet men visst är de överrepresenterade sett till befolkningsandel (har inte påstått något annat heller)

Sen förstår jag inte vitsen med att skylta med vit överlägsenhet gällande massmord, om det var det du menade?
Citera
2025-02-05, 17:50
Medlem
Enigma.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Angående detta med halvautomatiska jaktvapen.

Polisen idag har väl pistolen som standardutrustning?

Det funkar inte att ha halvautomatiska gevär som vem som helst kan skaffa jaktlicens på då.

Jag kan inte mycket om skytte, men har en pistolbeväpnad ens 10% chans mot någon med halvautomatiskt gevär på 20 meters avstånd?

Antingen får polisen ha tyngre vapen i bilen precis jämnt eller så måste halvautomaterna bort.

För mig är bort med halvautomater det givna valet, det går så klart att jaga älg med vanlig studsare.

Please, sluta diskutera vilket sorts vapen den efterblivne idioten hade tillgång till, det har ingen betydelse ifall han skulle haft en repeterstudsare eller hagelgevär. Resultatet på avstånd inomhus är i stort sett detsamma.
Frågan hur det kan gå så inåt helvete fel i huvudet på en människa är betydligt mer befogad.
Citera
2025-02-05, 17:51
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Varför tas frågor om SD bort här? Det är väl ändå politik?

Den enda som gör en politisk koppling är Tobias Hübinette, som inte ens EXPO vill ta i med tång.

https://bulletin.nu/hans-demografiska-profil-stammer-in-pa-en-typisk-sd-valjare

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in