• 1
  • 2
2025-02-05, 10:21
Medlem
RFTs avatar
I kommunhuset i den kommun jag bor i, är allt bakom låsta dörrar. Vad jag förstår så är det så i ”alla” kommuner. Man kommer in i expeditionen. Inte längre. Där får man uppge vilken tjänsteman man har avtalad tid med. Denne tjänsteman kommer då till expeditionen.
Man får inte gå in själv i korridorerna.

De skolor jag jobbat på står öppna. Det är fritt fram för vem som helst att gå in och skjuta eller knivhugga. Precis så som skedde i Örebro.

Det finns skolor som har passersystem. Ett sådant ger ju ett visst skydd. Men en skjutning kan lika gärna ske på skolgården.

Skjutningar i bl a USA och i Finland och ”svärdattentatet” här i Sverige, borde ha lett till att kommunerna ökar säkerheten på skolorna.

Men inget händer. Lärarna får instruktioner om hur de ska bete sig vid ett attentat; och det är vanligt att man har ett system för varning mellan lärarna, via SMS.

Inte heller facket verkar ha ork att ta tag i det hela.

En första åtgärd kan vara så enkel som att alltid ha alla entréer låsta utifrån och ha samma rutin som kommunhusen. Jag vet att en del skolor gör så, men inte de skolor jag jobbat på.
När eleverna ska ut på rast har man alltså personal som står vid entrén och släpper ut resp släpper in.

Svårare blir det att skydda skolgården när eleverna är ute på rast. Hur gör man?
Ja, jag vet inte. Att ha vuxna rastvakter hjälper ju föga.

Gårdagens skjutning måste bli en ögonöppnare, eller vad anser ni?
Hur kan säkerheten förbättras?
Senast redigerad av RFT 2025-02-05 kl. 10:31.
Citera
2025-02-05, 11:06
Medlem
Byssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Vi kan börja med att skicka hem 1 miljon negrer till det skithål dom kom ifrån.
Citera
2025-02-05, 11:19
Medlem
kraftfoders avatar
När jag gick i skolan hade vi en tillsynslärare, det räckte på 1970-talet. Alla elever var rädda för Ralf. Gubben hade pondus som få!

Min farfar knackade på statsministerns dörr på 1950-talet. (Tage Erlander).
"Dörren är öppen, kom in!" sa Tage. Farfar hade inte bokat tid ens..

Behöver vi sätta in livvakter i skolan 2025?
-Really?
Citera
2025-02-05, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I kommunhuset i den kommun jag bor i, är allt bakom låsta dörrar. Vad jag förstår så är det så i ”alla” kommuner. Man kommer in i expeditionen. Inte längre. Där får man uppge vilken tjänsteman man har avtalad tid med. Denne tjänsteman kommer då till expeditionen.
Man får inte gå in själv i korridorerna.

De skolor jag jobbat på står öppna. Det är fritt fram för vem som helst att gå in och skjuta eller knivhugga. Precis så som skedde i Örebro.

Det finns skolor som har passersystem. Ett sådant ger ju ett visst skydd. Men en skjutning kan lika gärna ske på skolgården.

Skjutningar i bl a USA och i Finland och ”svärdattentatet” här i Sverige, borde ha lett till att kommunerna ökar säkerheten på skolorna.

Men inget händer. Lärarna får instruktioner om hur de ska bete sig vid ett attentat; och det är vanligt att man har ett system för varning mellan lärarna, via SMS.

Inte heller facket verkar ha ork att ta tag i det hela.

En första åtgärd kan vara så enkel som att alltid ha alla entréer låsta utifrån och ha samma rutin som kommunhusen. Jag vet att en del skolor gör så, men inte de skolor jag jobbat på.
När eleverna ska ut på rast har man alltså personal som står vid entrén och släpper ut resp släpper in.

Svårare blir det att skydda skolgården när eleverna är ute på rast. Hur gör man?
Ja, jag vet inte. Att ha vuxna rastvakter hjälper ju föga.

Gårdagens skjutning måste bli en ögonöppnare, eller vad anser ni?

Jag arbetar i en gymnasieskola i Örebro. Dörrarna är låsta, vi och elever har dörrtaggar så vi kan komma in. Personal ska ha namnskylt på sig. Vi uppmanar elever att inte öppna och släppa in folk de inte känner igen men det är svårt att styra över. Alla kan snabbt anmäla om något inte verkar rätt.
Det kan säkert finnas andra rutiner på skolor för små barn för de kan inte ha egna dörrtaggar osv.

Vi personal har ett internt larmsystem om något sker inne på skolan. Vi har fått träna på in- och utrymning.

Jag har svårt att se vad man mer ska göra? Du klagar här i ditt inlägg men du har inga egna förslag heller.
Vill du ha beväpnade vakter som i USA?
Citera
2025-02-05, 15:31
Medlem
För att vi inte bor i en polisstat utan i europa där vi är fria.

För att 1sak händer 6 gånger på 100år så är det inte skäl att berika privata företag med skattepengar och ta bort friheten.

Staten har gjort detta steg för steg och monterar bort friheten ett steg i taget när man först med flit skapar prolem så att man kan sälja in lösningar som deras elitvänner blir rika på som vi får betala samtidigt som vi förlorar vår frihet.

Om man är korkad annars så kan man ha hjälm varje gång man går ut och skyddsväst för de kan falla ner meteoritstenar från rymden på ditt huvud.
Senast redigerad av Blatteman 2025-02-05 kl. 15:35.
Citera
2025-02-05, 15:57
För att om någon vill begå ett vansinnesdåd börjar han eller hon med att skjuta vakten.
Citera
2025-02-05, 16:12
Medlem
Det fanns 7200 skolor (år 2020) i sverige även om du skulle sitta hela dan 300år i rad och vänta på nåt sånt
och byta skola varje dag så är det större risk att du dör av att halka i badkaret hemma.

och om det är tillex 200 pers på en skola så är chansen att överleva 95% i detta fall.

som sagt ingen orsak att skapa polisstat skolor för i europa är vi fria.
Senast redigerad av Blatteman 2025-02-05 kl. 16:15.
Citera
2025-02-05, 20:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romanticlife
Jag arbetar i en gymnasieskola i Örebro. Dörrarna är låsta, vi och elever har dörrtaggar ...
Jag befarar att den här massmördaren valde ut detta komvux för att det var något lättare glida in som vuxen, och för att de kanske inte hade samma säkerhet? Viktigt att inte bara hälften av skolorna har ökad säkerhet, då förskjuter man problemet. Du kanske råkar veta i detta fall?
Citera
2025-02-06, 01:33
Bannlyst
Hur skall man skydda skolorna då? Bygga upp enorma säkerhetsapparater?

En religiös idiot som stjäl en lastbil och meja ner allt på Drottninggatan eller ensam sinnessjuk 35 åring som är piss off på fattigvården för han inte får socialbidrag. Eller en annan man som skjuter av kriminella kräk med lasersikte och bli kallad lasermannen.. Samhället kan inte ens skydda hos emot kriminella invandra ungdomar som spränger bomber här och där. Men man kanske skall ha ett alarm system att folk utan inkomst inte skall ha vapenlicens.

Det kommer alltid finnas sinnessvaga människor i ett samhälle som ställer till med skit. Skolskjutningar är inget nytta i Sverige. När tom Bröderna Cartwright i svartvit kan trigga ingång en skolskjutning

Den 4 mars 1961 utbröt ett skottdrama i Kungälvs läroverk (nuvarande Thorildskolan) när 17-årige Ove Conry Andersson trädde in i skolans gymnastiksal under en dans och började skjuta. Totalt avlossade han 15 skott, vilket ledde till att sju ungdomar skadades; en av dem, 18-årige Per Håkan Altvall, skadades allvarligt i magen och avled senare. Händelsen utlöstes av ett tidigare bråk mellan Andersson och en bekant amatörboxare, och gärningsmannen hade hämtat sin pistol från en kamrat. Han uppgav även att han varit påverkad av alkohol, sett en ishockeymatch på TV samt inspirerats av våld i cowboyfilmer och TV-serien *Bröderna Cartwright*.

Efter händelsen inleddes en omfattande polisjakt med 50 poliser och spårhundar, och morgonen därpå överlämnade sig Andersson själv till polisen. Trots de allvarliga händelserna dömdes han inte till fängelse, då rättspsykiatriker och Medicinalstyrelsen bedömde honom som sinnessjuk – ett tillstånd de menade orsakades av ett "patologiskt rus" från en mindre mängd alkohol. Andersson fick istället vård och levde därefter som en skötsam medborgare i Kungälv fram till sitt självmord den 12 augusti 2008.

Skottdramat har lämnat spår i både det lokala minnet och i populärkulturen. Minnet av Per Håkan Altvall hedras genom ett stipendium vid läroverket, och händelsen har bland annat gett upphov till en politisk debatt om filmvåld. Även i musiken finns referenser, bland annat i ett cover av Boomtown Rats låt av dansbandet Streaplers (1979) och senare av artisten Marcus Berggren, som 2024 släppte albumet *Intresse för Cowboyliv* med titeln hämtad från Anderssons citat. Vid en intervju 1995 berättade Per Altvalls mor att hon hade förlåtit gärningsmannen, vilket speglar en komplex relation till händelsen även på personlig nivå.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skottd...i_Kung%C3%A4lv
Senast redigerad av Muslimfritt2035 2025-02-06 kl. 01:42.
Citera
2025-02-06, 11:08
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Skolministern vill ju att skolornas säkerhet ska skärpas med låsta dörrar. Många har öppna dörrar där obehöriga kan komma in.

https://www.sverigesradio.se/artikel...dadet-i-orebro

I grunden är det bra med stängda skolor. Det ska väl i så fall gälla både skolor för barn och vuxna. Problemet är väl dock inte bara huruvida skolorna är stängda eller öppna. Obehöriga kommer in oavsett. De går in när andra öppnar och går in eller ut. Det räcker tyvärr inte att skolor hålls låsta och att alla elever har tagg/kort/kod/nyckel för att komma in. Det är för enkelt för andra att ta sig in ändå.
Citera
2025-02-06, 12:21
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det fanns 7200 skolor (år 2020) i sverige även om du skulle sitta hela dan 300år i rad och vänta på nåt sånt
och byta skola varje dag så är det större risk att du dör av att halka i badkaret hemma.

och om det är tillex 200 pers på en skola så är chansen att överleva 95% i detta fall.

som sagt ingen orsak att skapa polisstat skolor för i europa är vi fria.

Eftersom statistiken börjar nu vet ingen nåt om sannolikheten
Citera
2025-02-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
Eftersom statistiken börjar nu vet ingen nåt om sannolikheten
Vadå börjar nu.

Det är enkelt att räkna 100år bakåt i tiden och det har hänt i sverige förut också så det är inget nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in