Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
I kommunhuset i den kommun jag bor i, är allt bakom låsta dörrar. Vad jag förstår så är det så i ”alla” kommuner. Man kommer in i expeditionen. Inte längre. Där får man uppge vilken tjänsteman man har avtalad tid med. Denne tjänsteman kommer då till expeditionen.
Man får inte gå in själv i korridorerna.
De skolor jag jobbat på står öppna. Det är fritt fram för vem som helst att gå in och skjuta eller knivhugga. Precis så som skedde i Örebro.
Det finns skolor som har passersystem. Ett sådant ger ju ett visst skydd. Men en skjutning kan lika gärna ske på skolgården.
Skjutningar i bl a USA och i Finland och ”svärdattentatet” här i Sverige, borde ha lett till att kommunerna ökar säkerheten på skolorna.
Men inget händer. Lärarna får instruktioner om hur de ska bete sig vid ett attentat; och det är vanligt att man har ett system för varning mellan lärarna, via SMS.
Inte heller facket verkar ha ork att ta tag i det hela.
En första åtgärd kan vara så enkel som att alltid ha alla entréer låsta utifrån och ha samma rutin som kommunhusen. Jag vet att en del skolor gör så, men inte de skolor jag jobbat på.
När eleverna ska ut på rast har man alltså personal som står vid entrén och släpper ut resp släpper in.
Svårare blir det att skydda skolgården när eleverna är ute på rast. Hur gör man?
Ja, jag vet inte. Att ha vuxna rastvakter hjälper ju föga.
Gårdagens skjutning måste bli en ögonöppnare, eller vad anser ni?
Hur kan säkerheten förbättras?
Jag arbetar i en gymnasieskola i Örebro. Dörrarna är låsta, vi och elever har dörrtaggar så vi kan komma in. Personal ska ha namnskylt på sig. Vi uppmanar elever att inte öppna och släppa in folk de inte känner igen men det är svårt att styra över. Alla kan snabbt anmäla om något inte verkar rätt.
Det kan säkert finnas andra rutiner på skolor för små barn för de kan inte ha egna dörrtaggar osv.
Vi personal har ett internt larmsystem om något sker inne på skolan. Vi har fått träna på in- och utrymning.
Jag har svårt att se vad man mer ska göra? Du klagar här i ditt inlägg men du har inga egna förslag heller.
Vill du ha beväpnade vakter som i USA?