2025-02-05, 07:04
Medlem
MrDoomsdays avatar
Det är inte direkt så att vi har många skolskjutningar i Sverige, så det borde inte vara något man tränar för och förbereder sig på rent allmänt, men i just Örebro av alla ställen, "råkade" de ha precis en sådan övning 2 månader tidigare!

https://www.dn.se/sverige/har-ovar-larare-pa-att-skydda-sig-mot-skoldad/

Citat:
Här övar lärare på att skydda sig mot skoldåd
Uppdaterad 2024-11-17 Publicerad 2024-11-17

Övning pågår. Säkerhetsutbildarna Johan Viberg och Björn Eklöf kommer instormande med startpistol och machete. Tiden är knapp för Karlslundsskolans personal att söka skydd.

Hur kommer det sig? Hade de blivit varnade av Gud? Eller var detta något planerat?

För de som inte tror på Gud, så måste ju detta ändå lukta konspiration långan väg? I sådant fall vill man skrämma upp befolkningen av någon anledning, vad kan denna anledning vara? Ursäkta mer anslag, eller "omfördelning" av resurser till någon korrupt organization som skall "lösa problemet?"

Nu råkar jag tro på Gud, så jag lutar åt den tolkningen, han visste vad som skulle hända så han fick dem att träna strax innan... men vad tror du?
Citera
2025-02-05, 07:09
Medlem
Pripps0.0s avatar
Vad kom först, hönan eller ägget?
GM kan ha blivit "inspirerad" av övningen.
Citera
2025-02-05, 07:17
Medlem
MrDoomsdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vad kom först, hönan eller ägget?
GM kan ha blivit "inspirerad" av övningen.

Ja, så kan det också vara, det man oroar sig för förverkligar man över tid. Men det verkar vara den förklaring med lägst probabilitet anser jag, det är nog väldigt få, om någon, som inspireras att kasta bort sitt liv av sådana övningar.
Citera
2025-02-05, 07:24
Medlem
Trollet420s avatar
Polisen tränar väl på olika situationer de kan hamna i. De har säkert träna på detta i flera städer så tvivlar på att polisen planerat detta. Vad som däremot är skumt är att inte ett namn är läckt från vänner/anhöriga.. det kan ju inte vara en enstöring som mördat 10 enstöringar
Citera
2025-02-05, 07:42
Medlem
Beaver14s avatar
Varför tränar militären på krig när vi inte har krig?
Citera
2025-02-05, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför tränar militären på krig när vi inte har krig?

Och när det blir krig har de tränat för det precis innan. De måste alltså ha vetat något.
Citera
2025-02-05, 08:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Det är inte direkt så att vi har många skolskjutningar i Sverige, så det borde inte vara något man tränar för och förbereder sig på rent allmänt, men i just Örebro av alla ställen, "råkade" de ha precis en sådan övning 2 månader tidigare!

https://www.dn.se/sverige/har-ovar-larare-pa-att-skydda-sig-mot-skoldad/

Hur kommer det sig? Hade de blivit varnade av Gud? Eller var detta något planerat?

För de som inte tror på Gud, så måste ju detta ändå lukta konspiration långan väg? I sådant fall vill man skrämma upp befolkningen av någon anledning, vad kan denna anledning vara? Ursäkta mer anslag, eller "omfördelning" av resurser till någon korrupt organization som skall "lösa problemet?"

Nu råkar jag tro på Gud, så jag lutar åt den tolkningen, han visste vad som skulle hända så han fick dem att träna strax innan... men vad tror du?

"träna" och just 2 månad innan dådet?
Mycket skumt och besynnerligt!
Citera
2025-02-05, 09:00
Avstängd
På presskonferensen var det någon journalist som frågade om polisen var förberedda på att något skulle hända, eftersom det tydligen varit hög polisaktivitet i staden redan före dådet.

Jag håller det för sannolikt att det här är en övning som blev till verklighet, precis som vi sett att det gått till tidigare.
Citera
2025-02-05, 10:01
Medlem
För att det är planerat.
Givetvis

Nu kan man ju göra så mycket "mer"
pga det här hemska dådet
som naturligtvis är utfört av
en av alla de "livsfarliga enstöringarna" . .

De där enstöringarna som tänker själva
måste ju vara livsfarliga allihopa ......

Eller ?

Citera
2025-02-05, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
På presskonferensen var det någon journalist som frågade om polisen var förberedda på att något skulle hända, eftersom det tydligen varit hög polisaktivitet i staden redan före dådet.

Jag håller det för sannolikt att det här är en övning som blev till verklighet, precis som vi sett att det gått till tidigare.
Men stämmer det att det var hög polisaktivitet redan innan dådet?
Citera
2025-02-05, 10:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Men stämmer det att det var hög polisaktivitet redan innan dådet?

Det har jag ingen aning om. Det var en journalist under presskonferensen som frågade polisen som var där om de hade haft några föraningar om att något skulle hända, eftersom det hade varit mycket poliser i staden under dagen. Vilket jag tolkar som att personen sett mer poliser än normalt redan innan själva dådet.

Den polisen som intervjuades avfärdade det snabbt med att de inte fått några indikationer på det.
Citera
2025-02-05, 10:29
Medlem
Varför skulle det vara något konstigt att de övat på ett sådant scenario? Den här typen av skolskjutningar är ytterligare ett amerikanskt "fenomen" i mängden som enbart var en tidsfråga innan det spridit sig till Europa och Sverige. Det lär knappast vara enbart Örebropolisen som övat på detta scenario.

Att polisen inte övat på ett liknande scenario hade varit en större konspiration än den du försöker komma dragandes med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in