2025-02-05, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ja, absolut behöver man strama upp reglerna för vapenlicens.

Vilka uppstramningar syftar du på, vad skulle du vilja se?

Om du är ostraffad och psykiskt frisk, vad föreslår du då?
Citera
2025-02-05, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfritt2035
Idag har vi redan allt för hårda vapenlagar försök och få licens för H&K G3 eller MG 42 , stört omöjligt.

Den stora diskussionen kommer när polisen har släppt mer information. Det som är intressant är hur 35 åringen har försörjt sej. Har han levt på socialbidrag? Hur helvete kan han få vapenlicens och få leva på socialbidrag?

Kommer man bygga fästningar av skolorna?

Varför skulle du inte kunna ha det?
Han kunde ju om inte annat sökt licensen innan.
Citera
2025-02-05, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tillgången till vapen var såklart ett problem i detta fall. Själv fick jag en mindre chock över hur lätt det var att få vapenlicens när jag själv skaffade det för några år sen. Tycker absolut att kraven kan skärpas rejält.

Sen har ju uppenbarligen psykiatrin brustit i detta fall. Även om han inte varit i kontakt med myndigheter så behövde han uppenbarligen hjälp. Hade han träffat rätt person inom psykiatrin kanske detta hade kunnat undvikas.
Tycker det är sjukt med hur många jägare vi ska ha i det här landet. Snart har vi inga älgar kvar för att de skjuter så många. Fina djur som älgar, dovhjortar och björnar är också varelser som borde få leva. De tillhör naturen. Andelen med jägarlicens borde minska.
Citera
2025-02-05, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Alltså, oavsett om GM är invandrare eller svensk. Vilket jävla skitsamhälle Sverige har förvandlats till! Och det värsta är att detta nog bara är början

Jag växte upp på 60- och 70-talet, och det var rena paradiset jämfört med idag.

Tänk misären i USA, de ligger väl ungefär 25-30 år före oss. Och så tänker man den ohämnade invandringen ifrån mellanöstern uppe på detta. Religion, folk som inte vill bo tillsammans tvingas ihop.. det är en riktig krutdurk. Det sociala missfallet via skärmarna som barnen redan innan de lärt sig gå fastnar i....

Det är varken vapen eller tillgång på dom som är det egentligen problemet..
Citera
2025-02-05, 06:31
Medlem
Erik Östs avatar
Polisens uppmaning: Sprid inte rykten – inget pekar mot ideologiska motiv

https://omni.se/polisens-uppmaning-sprid-inte-rykten-om-dadet/a/4Bl0yV
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperflux
Svårare tillgång till vapen skulle kanske göra dessa attacker mindre skadliga, men jag tror inte att det skulle förhindra attacker. Om en galning vill skada folk så går det alltid att hitta sätt.

Det gjordes en jämförelse mellan Canada och USA i början av 2000 efter Columbinemassakern eftersom dessa länder har liknande vapenlagar, men antalet skjutningar mellan länderna skiljer sig avsevärt. Jag är ingen vapenförespråkare, men jag tror inte det är så lätt att bara plocka bort vapnen från samhället. Vi har diverse hemvärnsmän bland annat med vapen hemma. Tror inte det skulle vara hälsosamt att plocka bort dom nu med ryssen runt hörnet heller för den delen. Nä, här måste man dyka ner djupare och se på varför inte fler skjutningar sker i Canada då såpass mycket vapen finns i omlopp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tillgången till vapen var såklart ett problem i detta fall. Själv fick jag en mindre chock över hur lätt det var att få vapenlicens när jag själv skaffade det för några år sen. Tycker absolut att kraven kan skärpas rejält.

Sen har ju uppenbarligen psykiatrin brustit i detta fall. Även om han inte varit i kontakt med myndigheter så behövde han uppenbarligen hjälp. Hade han träffat rätt person inom psykiatrin kanske detta hade kunnat undvikas.

Hur skall psykiatrin bete sig om du aldrig har kontakt med den?
Citera
2025-02-05, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren

Att du måste vara godkänd av och vara en aktiv del av ett jaktlag till exempel. GM verkar inte ha varit det.
Citera
Medlem
Citat:
USA har många såna här masskjutningar för att de har många vapen. Vapnena är huvudproblemet.
Efter en masskjurning i Australien så skärptes vapenlagarna till typ brittisk nivå, efter det har de inte haft någon sån skjutning.
Tillgång till vapen tror jag är också en viktig faktor vid sådana händelser.
Citera
Medlem
Citat:

Citat:
Tycker det är sjukt med hur många jägare vi ska ha i det här landet. Snart har vi inga älgar kvar för att de skjuter så många. Fina djur som älgar, dovhjortar och björnar är också varelser som borde få leva. De tillhör naturen. Andelen med jägarlicens borde minska.

Bortse från frågan i mitt tidigare inlägg.
Jag inser med ditt andra inlägg att du inte riktigt vet vad du pratar om.

Och sedan:

Citat:
”-Att du måste vara godkänd av och vara en aktiv del av ett jaktlag till exempel. GM verkar inte ha varit det.”

Ja du..
Citera
2025-02-05, 06:35
Medlem
Citat:
Bortse från frågan i mitt tidigare inlägg.
Jag inser med ditt andra inlägg att du inte riktigt vet vad du pratar om.
”-Att du måste vara godkänd av och vara en aktiv del av ett jaktlag till exempel. GM verkar inte ha varit det.”

Ja du..
Var han det när de skriver att han var helt isolerad?
Citera
2025-02-05, 06:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Om GM hade nånting emot invandrare och Islam. Vad blir bättre av att utföra ett sånt här dåd? Han kanske inte bryr sig då han ändå planerat att döda sig själv, men invandringen blir ju förmodligen ännu värre efter det här.

Utför man ett massmord riktat mot personer man inte har någon relation till är man givetvis riktigt störd i huvudet och då är det ganska meningslöst att försöka förstå eventuella motiv.

Självklart ska det utredas men jag tror det blir svårt att prata om eventuella politiska motiv i detta fall då det det lika gärna kunnat vara mannens hund som sagt åt honom att mörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in