2025-02-05, 04:49
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ken dryden
Många här ser ju illdådet i termer av rasmotsättningar, men kan det ha varit så att han valde att rensa på Komvux eftersom han misslyckades med att komma in på någon jäkla kurs? Kanske han ville "komma tillbaka" till samhället genom att läsa upp sina betyg och samtidigt kunna få CSN? Hans ekonomin var väl i ruiner? Nu blev det inte så och Komvux måste "straffas".

Inte fått svar på den frågan här när jag försökt, om han var elev på skolan. Media verkar ha noll intresse i den frågan märkligt nog.
Att han inte haft inkomst senaste året kan betyda CSN plus att varför just den skolan?

Citat:
Ursprungligen postat av P-47N
Eftersom du svamlar om ljud på vapen och kalibrar.. Du kan inte avgöra det med en taskig ljudupptagningen där de inte ens vet avståndet till vapnet som avfyras eller hur rummet ser ut. Sluta hitta på.

Du kan ej heller påstå med någon form av trovärdighet att det är 5,45mm utifrån antalet skott som avfyras. Sluta. Hitta. På
Det finns mängder av vapen med olika kalibrar det teoretiskt sett kan vara. Sluta hitta på trams.
Du skjuter dessutom inte fågel med 5.56 - om du inte är dum i huvudet.

Hur hylsorna kastas är väldigt olika mellan olika modeller som använder sig av 5.56. Det är inte ammunitionen som avgör det. AK 5 kastar, generellt framåt. M4 till exempel, gör inte det.

Det är inte bastun på simhallen det här, där du kan sitta och ragga upp 14-åriga småpojkar med en massa "tuffa fakta". Skärpning.

En riktig floskel avslutar naturligtvis ditt inlägg. "Ett sånt här dåd.." Vad menar du? Det är ju totalt intetsägande. Vilket vapen som helst? Ja, gör gärna om det med ett lans från Ivanhoe-filmen, det är ett vapen. Blir lite svårare va. Sluta snacka skit.
AR-15 kastar långt, jag blev träffad trots en skjutplats mellan mig och skytten. Jag är tävlingsskytt, jägare och känner flera som har AR-15. Hylsfångare har jag sett en ha på sin Schmeisser eller om det var en h&k.
Kan söka tillstånd för jakt imorgon på en AR-15 men det finns ingen tävlingsverksamhet för halvautomater i min gevärsskytteförening alltså ingen mening för mig eftersom jag jagar småvilt en gång per år. Man får utöva sportskytte med jaktgevär men inte jaga med gevär med tillstånd för målskytte.
Låga priset på ammunition i kaliber 5,56 lockar förvisso men inte mycket billigare än Norma DL 6,5x55. Fågeljakt är AR-15 väldigt bra till. Kråkfåglar till exempel. Nackdelen, tycker jag, är lång kulbana jämfört med 22lr, 22wmr, 9x19 (funderar på att köpa ruger pcc, finns potential för tävlingsgren i föreningen typ nationell k-pist 100m). Tyngre kula utan hög hastighet som droppar fortare känns bättre än att skjuta med 223 eller 6,5x55. Visst, man ska ligga högt och skjuta nedåt, inte så lätt hitta bra ställe för det och i skogarna jag är i finns det folk i ofta.

Vad är tufft tycker du? Ta jägarexamen eller gå med i skytteklubb om du är intresserad av skytte. Nästan var tionde person i Sverige äger ett skjutvapen. Det är ett väldigt bra sätt att få nya vänner och motionera, tävla. Du behöver inte hålla med mig om mina åsikter om kalibrar och gevär, du får ha egna åsikter och andra erfarenheter. Mitt intresse ligger i att belysa vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

En medelålders man som bor i en mycket liten lägenhet utan familj och fast jobb. Som förmodligen har misslyckats med det mesta. Senast kanske i Komvux?
Alla varningsklockor ringer för mig.
Oj, är 35 år medelålders nu?
Senast redigerad av Xelious 2025-02-05 kl. 04:52.
Citera
2025-02-05, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Tack för infon. Har du något mer? Motiv?

RIP till alla dödade..

Jag bor inte i Örebro, men har en vän som jobbar på skolan och var på plats när det hände. Motivet vet ingen tyvärr, förmodligen var GM ute efter att döda så många med utländsk härkomst som möjligt.. men minst en svensk ” H.O” prickade han, omedvetet?
Citera
2025-02-05, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Enligt uppgifter så är det en ensam gärningsman som är elev på skolan, afrikansk påbrå.

Jaha vart fick han sitt vapen licens ifrån??
Citera
Parongatans avatar

Moderatormeddelande

Postat av Parongatan 2025-02-05, 04:55
Moderator
Okej! Nu är det nog med irrelevanta OT-utsvävningar rörande släktträd, eventuell MGM:s familjebakgrund, tramsiga upprepningar och allmänt inrikespolitiska inlägg.

Sådana diskussioner passar i flera av våra andra delforum.

Jag har rensat tråden så gott jag kunnat, och ändå försökt att vara sparsam med varningar. Vi vet förhoppningsvis mer under kommande timmar. Men fler OT- och tramsinlägg kan leda till varningar.

Påminner också om regel 1,06. Tänk till en gång extra innan ni postar i tråden.

/Moderator
Senast redigerad av Maviel 2025-02-05 kl. 13:44.
2025-02-05, 04:55
Medlem
slemhogs avatar
Har kollat upp en viss Richa*d Ande*sson (*=r), 35 år, Storgatan 53, Örebro som några skrivit om i denna tråd.
Nolltaxerat senaste 3 åren enligt inkomst upplysning, så de stämmer in med de uppgifter man läser om i tidningen samt tidigare info från vissa medlemmar här i tråden.
Kan det vara rätt gärningsman?

Av videofilmerna från en av eleverna på Toaletten så låter det som en pistol karbin i 9 mm som avfyras, tippar på Ruger Pc-Carbine. Den har 20-25% högre utgångshastighet än en 9 mm pistol pga av den längre pipan. Laddar man den med 9mm++ ammo så blir den nästan lika kraftig som en Magnum .357 pistol som har bra med power, som är en 9 mm kula fast med betydligt högre krutladdning än en vanlig luger 9x19 mm parabellum.
Senast redigerad av slemhog 2025-02-05 kl. 05:01.
Citera
2025-02-05, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallesfabrik
Jag bor inte i Örebro, men har en vän som jobbar på skolan och var på plats när det hände. Motivet vet ingen tyvärr, förmodligen var GM ute efter att döda så många med utländsk härkomst som möjligt.. men minst en svensk ” H.O” prickade han, omedvetet?

Och vem är ”H.O” maska, om du ska droppa initialer kan du droppa namn.
Citera
2025-02-05, 04:57
Medlem
Om en islamist utför ett sådant här dåd, är han psykiskt sjuk eller gör han det av ideologiska skäl?

Enligt media, Flashback och gemene man gör han det av ideologiska skäl.

Om en vit medelålders man utför ett sådant här dåd, riktat mot en specifik grupp, är han psykiskt sjuk eller gör det av ideologiska skäl?

Enligt media, Flashback och gemene man så är han psykiskt sjuk.

Enligt mig är ALLA radikala människor psykiskt sjuka till viss grad MEN dessa personer är fortfarande MEDVETNA om sina handlingar.

Har läst flera bra inlägg nu som ger bra förklaringar till båda perspektiv med olika infallsvinklar. Men vi måste nog enas om att ”Action and Reaction” i båda fall är den samma, det grundar sig i en ideologi. Jag tror ingen normal Flashbackare, oavsett åsikt om blatte/svenne frågan och oavsett hur mycket man hatar/tycker om blattar, anser att detta är något som borde ske.

Istället bör vi alla vara oroliga över vilka konsekvenser detta har mot samhället i sin helhet. Detta får inte bli en katalysator till att fler människor börjar agera på liknande sätt.

Viktiga frågor här enligt mig, Har GM agerat på eget bevåg? Finns det någon militant grupp bakom honom? Kommer andra inspireras till att utföra liknande dåd?

Sverige är alldeles för litet för den typ av kriminalitet som redan bedrivs, om folk börjar utföra terrordåd pga olika ras/religions tillhörighet så har vi en förödande utveckling.
Citera
2025-02-05, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Var det inte en jude?

Jag tror ingen vet vem det är! Bara gissningar! Fel personer hängs ut. Det är inte bra! Media brukar ju vara snabba med att hänga ut namn och biografi! Men inte den här gången och det känns lite underligt!

Det kan bo folk på den adressen där polisen var som inte ens är folkbokförda där.
Senast redigerad av Ajabaja555 2025-02-05 kl. 05:31.
Citera
2025-02-05, 04:58
Medlem
DickeFixs avatar
Om det nu är RA som är gärningsmannen, vilket fortfarande är osäkert, så är det intressant att fråga sig varför han valt att byta namn till pappans gamla efternamn Anders*on. Pappan och syskonen använder fortfarande mammans mer ovanliga efternamn S*mon. Han har också tagit bort sitt första förnamn J*nas.

Jag vet inte när namnbytet skedde men svårt att hitta något annat motiv än att han ville vara anonym och inte sammankopplas med sin familj. Kanske av omtanke om dem.

Han hade noll deklarerad förvärvsinkomst 2023 och nära noll i kapitalinkomst. Inget kapital och inga lån så försörjde sig inte själv. Om han inte jobbade svart så betalade någon annan hans hyra, antingen det sociala eller någon närstående. Han har bott i Örebro hela sitt liv, född i stadsdelen Almby, och bott i samma etta med kokvrå på 33kvm sedan han var 21 år. Han var för närvarande ensamboende och arbetslös. Hans vapenlicens och gröna kläder tyder på jakt- och/eller militärt intresse.

Man ska inte dra för mycket slutsatser men dådet pekar mot en enstöring med psykisk ohälsa som känner att livet håller på att gå ifrån honom och skyller sitt misslyckande på andra. Skulle inte vara förvånad om det var oskyldiga invandrare som fick bära skulden för hans problem.
Citera
2025-02-05, 05:00
Medlem
thewarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Menar du att han alltså hängde ut fel person?

Nej detta är rätt person. Massmordet kommer visa sig vara en hämnd för mordet på Momika.... Varför en svensk nu vill hämnas honom....
Citera
2025-02-05, 05:01
Medlem
Zvazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Enligt uppgifter så är det en ensam gärningsman som är elev på skolan, afrikansk påbrå.
Stämmer inte alls. Du är helt ute och cykla 😂 Vad pratar du ens om? GM var en 35 åring etnisk svensk man.
Citera
2025-02-05, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvazi
Stämmer inte alls. Du är helt ute och cykla 😂 Vad pratar du ens om? GM var en 35 åring etnisk svensk man.

Vet du eller gissar du! Om du vet så kan du väl ge lite bevis för det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in