2025-02-05, 02:13
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Ja, vet inte varför tex mordet i Trollhättan inte klassas terrordåd. Måste vara någon form av defintionsfråga. Kan inte tro att det bara berodde på att snubben var vit. Dock med denna defintion känns det som det stämmer överens rätt bra med det som hände i Trollhättan och det nu i Örebro:

"Ett terroristbrott är ett brott som begås med syftet att skrämma befolkningen eller en grupp människor. För att en gärning ska anses som terroristbrott ska den allvarligt kunna skada till exempel en stat och kunna utgöra en svår påfrestning på samhället"

Gällande det här fallet är det kanske lite tidigt att säga vad det kommer klassas som i slutändan.

Ta Breivik han hade en politisk agenda en psyksjuk som köttar ner människor har det inte.
Citera
2025-02-05, 02:14
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Hade det rört sig om en svensk psykiskt sjuk muslim som radikaliseras på nätet så hade det kallats terrorism. Om det är en svensk "Svenne" med en läggning åt rasism och som radikaliseras på nätet så heter det psykisk sjukdom.

Oavsett så är detta en tragedi som förhoppningsvis ,oavsett förövarens bakgrund, kommer att ses som just en tragedi och inte görs politik av

Om man inte hittar en agenda bakom dådet så är det ju inte terror pappskalle
Citera
2025-02-05, 02:16
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Om man inte hittar en agenda bakom dådet så är det ju inte terror pappskalle
Hat brott mot invandrare? Han riktade väl in sig på SFI?
Citera
2025-02-05, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Militär med vapenlicens som attackerar invandrare urskillningslöst. Man kan tro att Breivik varit hans mentor.
Ja fast det var ju även Komvux där, som är för alla och flera tjejer jag sett som varit vittnen är inte invandrare. Jag tycker det mer låter som någon som vill döda så många som möjligt mer random än så.

Har inget emot om det klassas som terrorism vilket som, det är terror. Men den korrekta beskrivningen av terrorism är väl politiska motiv och det är i alla fall inte jag 100 % säker på, än. (Breivik gav sig inte heller på invandrare specifikt, men vilka han avrättade hade en tydlig politisk koppling)
Senast redigerad av sjelvefaan 2025-02-05 kl. 02:22.
Citera
2025-02-05, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Ja fast det var ju även Komvux där, som är för alla och flera tjejer jag sett som varit vittnen är inte invandrare. Jag tycker det mer låter som någon som vill döda så många som möjligt mer random än så.

Har inget emot om det klassas som terrorism vilket som, det är terror. Men den korrekta beskrivningen av terrorism är väl politiska motiv och det är i alla fall inte jag 100 % säker på, än.
räcker med att kolla nyllet på mgm, så kan du 99% gissa motivet. arbetslös , samhällsparasit till svenne som tror hans misslyckade liv är pga invandring,
Citera
2025-02-05, 02:22
Medlem
Naknekejsarens avatar
Skolskjutningar utförd av enstörningar tycks vara en vit specialitet, vet inte vad alla tänkte som hoppades på en muslim. Ni gör bara bort er med sådana spekulationer.

Hade det varit en judisk skola eller liknande skulle däremot muslimer vara högoddsare.

Det är givetvis bara illa för vår del att han är svensk, vi får se ifall han drar med nationalismen med sig i avgrunden. Till och med ifall han är incel blir det problem. Hoppas givetvis att han är en opolitisk psyko.
Citera
2025-02-05, 02:22
Medlem
Vissa vill måla upp honom som psykiskt instabil, loner osv. Men det är ologiskt, då skulle han aldrig haft jaktlicens. Han var antagligen bara en svensk man som var trött på invandrare. Det stora ansvaret ligger faktiskt hos invandrarna och deras beteende. Men som vanligt så kommer dom inte kunna ta ansvar.
Citera
2025-02-05, 02:27
Medlem
Tycker detta fall mer liknar skolskjutningar i USA. Där man ofta ger sig på vem som helst som råkar vara på plats. Men jag kan absolut ha fel i det.
Citera
2025-02-05, 02:33
Medlem
just att han valde sfi-skola betyder ju att han har ett motiv och inte slumpmässig skola. han hade kunnat åka till örebro centrum eller en stor folkmassa. sen har ju andra tråden fiskat upp info som tyder på att han är breivik wannabe
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Har inte sett något nylle så det kan jag inte uttala mig om. Men hur ser en mördare ut som hatar allt och alla då? Låter som att du beskrev en sådan med förutom sista ordet.
Citera
2025-02-05, 02:37
Avstängd
Unobosss avatar
Jag förstår inte hur en deprimerad person kan få vapen licens och äga automatvapen.
Citera
2025-02-05, 02:44
Medlem
Utbildningar som verkar finnas där:

Komvux
Yrkesutbildning gymnasienivå
SFI
Yrkeshögskoleutbildning
Lärvux (kurser för funktionshindrade)

= Invandrarskola? Det är ju bara sfi som är 100 % invandrare, så hur kan vissa då veta att det var motivet? Vi vet ju inte ens vilka som har mördats än?
Citera
2025-02-05, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Jag förstår inte hur en deprimerad person kan få vapen licens och äga automatvapen.
Vem har sagt att han är deprimerad? Och varför kan inte en deprimerad äga vapen?
Tänkte du verkligen när du skrev det inlägget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in