2025-02-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariou
Om man nu ska spekulera så skulle jag antagligen tro att det är en svensk GM, MEN det som stör mig lite är att det sker på komvux. Svartsjukedrama bland whitetrash?

De driver SFI undervisning på skolan. Jag tror snarare grabb från arab/MENA-land, lutar åt ett terroristdåd av en islamist/muslim.
Citera
2025-02-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Men bara 5 enligt pressträffen. Snurrigt.

Det är praxis att inte gå ut med eventuella dödsfall innan anhöriga underättats
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Det lät inte som ett automatvapen. Halvautomat möjligen. Att få licens på halvautomatiska jaktvapen är skitenkelt.

AR-16 går numera under klass 2 vapen så licens är inga problem. MEN det får enbart vara magasin med kapacitet för högst 5 patroner. Överskrids antalet genom ett längre magasin så klassas det i stället som militär vapen och därmed grovt vapenbrott.
Citera
Medlem
Turbaas avatar
Efter som polisen inte bekräftar någon död, allts inte ens gärnings mannen.
Så kan vi bara tolka det som om det finns döda är dom inte räknade. och man räknar inte att någon är död offentligt fören anhöriga är underrättade.

just nu känns det väldigt flummigt.

Noter.
*Polisen undersöker om flera gärnings män.
* 1 av 5 är oklart skadeläge
* 2st är allvarligt skadade
* 2st är opererade och stabila
* 1 behövdes ej operera.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Men bara 5 enligt pressträffen. Snurrigt.
De 5 var överlevande, man skickar inte döda på operation
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Tror inte man uttryckt sig som man gör nu "5 skadade till sjukhus" och sen visar det sig att 15 var döda på plats.. Den sannolikheten ser jag som noll.

Insatsen är pågående. Kan ju vara att polis och läkare går igenom skolan i detta nu och räknar kroppar. Bara mina spekulationer såklart.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Stort tillslag med NI på adressen Storgatan 53 i Örebro

Se där.., har väntat på att ett tillslag skulle ske. Då vet polisen identiteten på MGM.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Grovt vapenbrott är att vapnet innehafts på allmän plats, eller på platser där människor brukar samlas, brottet avser flera vapen eller gärningen har varit farlig.

När mord och dylikt begås med lagliga vapen så brukar de inte prata om vapenbrott, även om anvåndandet av vapnet var brottsligt. Att det pratas om grovt vapenbrott tolkar jag som att det kan ha varit ett illegalt vapen.
Citera
Medlem
Vilken dålig presskonferens. Kan ingen journalist fråga om den som låg vid entren. Låg den personen och vilade lite bara?
Citera
Medlem
Enl Sverige Radio körde de ut folk på bår med filt över huvudet. Gör man knappast med skadade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Och enligt Aftonbladet källor handlar det om ”Flera döda”?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BlVgo/stor-polisinsats-i-orebro-misstankt-grovt-vald

Sjuk miss om det inte stämmer.

Jag tror att Aftonbladet givetvis redan fått kontakt med personer inne på skolan.

Det kommer vara fler döda. Frågan är hur många?
Citera
2025-02-04, 15:53
Medlem
Misstänker de att GM lämnat bomber eller granater i skolan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in