2025-02-03, 21:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nu har jag gjort en liten Excelsnurra som räknar ut hur ekipagen förhöll sig på Sveavägen aktuell kväll utifrån uppmätta tider (samt uppskattad hastighet för Boforsgänget).

Stämmer 23.18.28 som mordtid i bankomattid räknat, samt om bankomaterna var synkade, så har du rätt i att AB med största sannolikhet inte var Tensonmannen. Min snurra diffar någon sekund med dina beräkningar, men det anser jag är försumbart. Jag kommer fram till att NF ser makarna Palme en sekund innan Boforsgänget passerar dom, vilket är mycket besvärande för AB som Tensonmannen. Jag reserverar mig dock för eventuella felräkningar eller felaktiga tidsuppskattningar. eftersom jag nyss blev klar. Jag ska göra några tester så jag vet att det håller. Naturligtvis gjorde jag snurran så jag kan ändra mordtiden och få ett direkt svar på var ekipagen befann sig utifrån den tiden.

Har inte hängt med, men intressant det här med bankomater och Boforsgäng.

Vad är det som visar att bankomaterna var synkade? Tillhör de ens samma bank?

Vad är det som visar att Boforsgänget befann sig strax framför NF?

I så fall hade även de mött "Tensonmannen", d.v.s. SE ...
Citera
2025-02-03, 21:57
Medlem
Citat:
Nu har jag gjort en liten Excelsnurra som räknar ut hur ekipagen förhöll sig på Sveavägen aktuell kväll utifrån uppmätta tider (samt uppskattad hastighet för Boforsgänget).

Stämmer 23.18.28 som mordtid i bankomattid räknat, samt om bankomaterna var synkade, så har du rätt i att AB med största sannolikhet inte var Tensonmannen. Min snurra diffar någon sekund med dina beräkningar, men det anser jag är försumbart. Jag kommer fram till att NF ser makarna Palme en sekund innan Boforsgänget passerar dom, vilket är mycket besvärande för AB som Tensonmannen. Jag reserverar mig dock för eventuella felräkningar eller felaktiga tidsuppskattningar. eftersom jag nyss blev klar. Jag ska göra några tester så jag vet att det håller. Naturligtvis gjorde jag snurran så jag kan ändra mordtiden och få ett direkt svar på var ekipagen befann sig utifrån den tiden.

Jag tackar för att du gjort dig omaket..:-)
23.18.28 måste logiskt sett stämma.Bankomaten piper ju mitt i Helena L bankomatuttag..det kan omöjligen pipa i slutet av hennes tidsintervall vid bankomaten eftersom hon bevisligen fått ut sina 700 kronor senast 23.18.56
Bankomaten piper för att HL slagit in sin kod för snabbt alternativt slagit in fel kod.Detta är orskaken till bankomatens "pip" och att Helena L inte kan få sina pengar vid denna tidpunkt.

Den springande punkten är inte förloppet som sådant..det är istället förutsättningen att bankomaterna Tunnelgata och Sveavägen visade samma tid.

Vad kommer du fram till för slutsats gällande detta?
Citera
2025-02-03, 22:00
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har inte hängt med, men intressant det här med bankomater och Boforsgäng.

Vad är det som visar att bankomaterna var synkade? Tillhör de ens samma bank?

Vad är det som visar att Boforsgänget befann sig strax framför NF?

I så fall hade även de mött "Tensonmannen", d.v.s. SE ...

Dom som hävdar att bankomaterna ifråga var synkade utgår t ex från detta:

https://ar2valtonen.blogspot.com/2020/08/bankomat-tiden-som-blev-otjanlig-da.html?m=1
Citera
2025-02-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Det kanske räcker nu?

Det tycker jag inte i skrivande stund.
Kan man i praktiken bestämma förloppet pre mordet nästan ned på sekunden så innebär detta att man kan dra flera rejäla slutsatser.
Vissa av dem har potential att en gång för alla döda felaktiga spekulationer och antaganden som saluförts i MOP debatten i mer än trettio år.
Det är väl i sådant fall progressivt och bra..och det borde väl välkomnas av varje MOP intresserad om sådana goda resultat potentiellt kan uppnås?
Citera
2025-02-03, 22:03
Medlem
Citat:
Dom som hävdar att bankomaterna ifråga var synkade utgår t ex från detta:

https://ar2valtonen.blogspot.com/2020/08/bankomat-tiden-som-blev-otjanlig-da.html?m=1

Material att beakta är EG10013 samt EG10019..kombinerat med relevant förhörsmaterial från individer såsom exempelvis Helena L,Glenn M..med flera.
Citera
2025-02-03, 23:06
Medlem
Citat:
Det enda jag gjort är att verifierat utifrån de beräkningar som skribenten gjorde. Det är alltså utifrån hens uppgifter jag granskat. Vederbörande har gjort beräkningarna utifrån mätningen av gånghastigheten för Fauzzi som är avhängig var han verkligen befann sig när han hörde skotten. Skribenten tror inte på de 43 sekunderna utan förlitar sig på Lännniges hastighetsmätning av makarna Palme. Vad jag eller andra tror, saknar för mig relevans för vad jag vill granska.

Hur förhåller det sig då när vissa skribenter hävdar att mordtiden var 23.18.42 i bankomattid utifrån det som de hävdar kring det, är det då möjligt att AB var Tensonmannen? Jag skulle vilja påstå att det blir lite trångt även då, inklusive en klackvändning av en släpande AB. Men möjligt anser jag att det är. Om det är sannolikt är en annan femma. Helt objektivt från mig helt enkelt.

Vi säger väl samma sak rent analytiskt och det är inte dig jag främst skjuter in mig på, utan det är väl mest "ju fler kockar" som jag ojar mig över. Vad de här andra skribenterna påstår och vad katten skiter kan man lägga på samma hög. Båda de antaganden de gör – att bankomaterna är synkade och att "Fauzzis 43 sekunder" inte finns – är sedan länge vederlagda. De stämmer bevisligen inte med verkligheten. Vad är det för mening med att sitta och bygga luftslott på sådant som redan är helt och hållet tillbakavisat? Det enda syftet med det är att sprida ytterligare förvirring i de här frågorna, som någon annan sedan får sitta och reda ut – än en gång. Det blir tröttsamt och då ojar man sig över det.

Ingen kan naturligtvis säga på sekunden när mordet skedde i bankomattid, utan det ligger som sagt mellan 28.18.30 och 23.18.45 i Postens räknat, och mellan 23.16.00 och 23.16.15 i Götabankens räknat. Det senare bygger på att Boforsarna är kvar inne på banken när mordet sker, vilket de så gott som säkert är. Alternativet är att de måste ut väldigt tidigt för att hinna iväg innan paret Palme dyker upp i kvarteret, och helst även innan familjen Schaeffer börjar röra sig söderut från busshållplatsen. För det senare måste de iväg från banken fem minuter innan skotten, vilket lämnar Björkman på trottoaren i sju minuter. Under tiden passerar uppemot dussinet vittnen men ingen ser honom. Plus att ingen kan förklara Morelius' "ungdomsgäng" (i 25-40 års ålder) om de inte är Boforsarna.

Arto Valtonens grejor har vi gått igenom förut, du och jag, och där hade vi tre stycken skiftparametrar. En var synkningen av automaterna, en annan var ombootning av systemet (och dataklockan för övervakningsapplikationen), och en tredje var "före betyder före" mot "före betyder efter". Då rådde först viss förvirring, särskilt kring trean. Arto satsade ju på synkning men ingen ombootning samt "före betyder efter". Det var först efter ett tag som vi kunde få ordning på det. Arto fick då rätt på tvåan och trean, men däremot blev det fel på ettan. Det knepigaste var det där med "före betyder efter", vilket följer av tvåan – för om ingen ombootning gjorts mellan mordkvällen och kollen (den 24/4) så ligger dataklockan ungefär lika fel vid kollen som vid mordet. Och då måste "före betyda efter" så att dataklockan går cirka 90 sekunder efter Fröken Ur även på mordkvällen.

Ville bara påminna dig om vad vi avhandlade då. Nu har jag väl än en gång "sagt mitt" i den här frågan. Det går ju inte att få stopp på de andra utan det enda man kan göra är att lite då och då påminna om vad som sagts och gjorts i frågan, och därmed också tillbakavisa all smörja de hittar på.
Senast redigerad av Packetipiketen 2025-02-03 kl. 23:12.
Citera
2025-02-03, 23:11
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
3 år gammal Youtubefilm

Kvinna i Taxi på Sveavägen, vittnesmål.

https://www.youtube.com/watch?v=NccF_nas4hk

Lite otroligt att se så mycket från baksätet dock.

Vittnet (E11626) är inte trovärdigt. Hon kontaktade polisen 1989 (under rättegången mot Christer Pettersson i Stockholms tingsrätt). Mer än tre år efter mordet. Det är inte trovärdigt att hon först såg paret Palme vid Adolf Fredriks Kyrkogata och sedan vid mordplatsen (120 meter söderut). Det tar 10 sekunder att köra. En och en halv minut att gå. "En hel drös människor korsade Sveavägen samtidigt med paret Palme." Knappast.
Citera
2025-02-04, 00:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Här har du vad GMPs rek säger om det kvinnliga vittnet Schaeffer.

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1oe_bCEOJ-JejbCnBcHEIcgezQaNimNxnco3_ZKrsvHE/htmlview

Ca 2315 ”Schaeffer ser makarna Palme vid entrédörrarna. Schaeffer går förbi Palmes och vidare över Sveavägen vid Kammakargatan.

Ca 2317 ”Schaeffer kontrollerar tider vid busshållsplatsen mellan Kammakargatan och Adolf Fredriks kyrkogata. Hon går därefter vidare Sveavägen söderut.”

Ca 2319 ”Schaeffer möter en man som går på Sveavägen norrut, kommer från Kungsgatan och går med snabba steg. Detta är någonstans mellan busshållsplatsen vid Bonnierhuset och Kungsgatan.”

Mannen som Schaeffer ser är i häradet där Nicola Fauzzi säger att han är.
Förutom Anders Björkmans festande arbetskamrater finns ingen annan iakttagelse av en man som går norrut på Sveavägen vid den tidpunkten. Jag kan givet inte säga säkert att det är NF , men här finns en vittnesiaktagelse som pekar åt det hållet.

Ca 23:19 ... Det låter bekant! Kan det inte vara SE som går norrut, och sedan vänder runt?

NF passerar förbi där minst en minut senare.
Citera
2025-02-04, 00:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Du räknar med 23.18.28 som skottid i bankomattid (när bankomaten piper och Helena börjar sitt andra försök). Inte 23.18.42 (mitt i Helenas andra försök).

Då går bankomaterna tre minuter och två sekunder efter. Inte två minuter och 48 sekunder efter.

Då är Björkmans kamrater klara med uttagen 14 sekunder senare (23.19.51 istället för 23.19.37) och hamnar närmare Fauzzi.

Om Björkmans kamrater är klara med uttagen 23.19.51 passerar de platsen där Fauzzi möter paret Palme 23.20.30 om vi lägger till 36 plus tre sekunder. Bara åtta sekunder före Fauzzi (50 meter tar 36 sekunder att gå enligt Trafikverkets norm).

Fauzzi möter paret Palme 52 sekunder före skotten (23.20.38). Oavsett bankomattid.

Inte en minut och 35 sekunder före skotten. Det tog 52 sekunder att gå från mötesplatsen till Sveavägen 50 (lika lång tid som till mordplatsen). Nicola Fauzzi hörde skotten vid Sveavägen 50. Enligt första förhöret den 3 mars. "Några meter" efter en korsning. Som var korsningen med Adolf Fredriks Kyrkogata. Inte korsningen med Kammakargatan. Ström visste inte den 3 mars att paret Palme korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata. Därav Ströms misstag i referatet den 3 mars. Ström försköt både mötet och skotten ett kvarter norrut.

Den 25 mars visste Länninge att Nicola Fauzzi mötte paret Palme tio meter norr om Skandias entré och inte vid Bonnierhusets port ett kvarter norrut. Att Länninge bad Fauzzi att gå till Sveavägen 56 berodde inte på att Fauzzi plötsligt insåg att skotten hördes 70 meter längre norrut (Sveavägen 56) än han uppgav den 3 mars (Sveavägen 50).

Det berodde på att Länninge trodde att Nicola Fauzzi hörde skotten där Ström trodde att Fauzzi mötte paret Palme (vid Bonnierhusets port på Sveavägen 56). Därför bad han Fauzzi att gå dit. Den 22-årige Fauzzi gjorde som han blev ombedd.

Vad Nicola Fauzzi beskrev den 3 mars kunde han se från Sveavägen 50, inte från Sveavägen 56.

Utrett och förklarat flera gånger i tråden. "Frilansutredaren" Ingvar Heimers "43 sekunder" (som han uppfann 1991 när han glömde att jämföra förhören den 3 och 25 mars) finns inte och har aldrig funnits.
Citera
2025-02-04, 09:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Se post 182298 för det närmast exakta tidsförloppet,MOP spanare.

Frågan var ABs kamrater finns där klart och tydligt.
Boforsgänget passerar mordplatsen 3 minuter och 15 sekunder före dödande skott.
Därefter anländer de naturligtvis bankomaten Sveavägen och därifrån har vi deras exakta tider ner på sekundnivå.
Boforsgänget lämnar sedan ovanstående bankomat ganska så exakt 90 sekunder före mordet på Olof Palme genomförs cirka 30 meter söderut.

De passerar LOP och vittnet Nicola F vandrar norrut bakom dem.Boforsgänget promenerar i mycket rask takt enligt materialet,så jag har ålagt dem en något snabbare promenadtakt än Nicola F.

Fler frågor emottages med tacksamhet.

Du måste förstå att OM bankomaterna Tunnelgata och Sveaväg visat SAMMA tid mordkvällen så har vi endast förloppet att förhålla oss till och det kan i detta fallet inte ifrågasättas.

För att slå hål på mitt tidsförlopp pre mordet på statsminister Palme måste du således slå hål på min slutsats att bankomaterna visar SAMMA tid.

Det relevanta materialet återfinns under EG10013 samt EG10019 med vidare hänvisningar till exempelvis förhörsmaterial Helena L mfl.

Det finns endast denna fråga för dig att besvara MOP spanare.
Håller du med om att materialet synes ge understöd för slutsats att bankomaterna visat SAMMA tid..så finns det inget utrymme för dig,eller någon annan..att ifrågasätta tidsförloppet som återfinns i post nummer enligt ovan.

Skulle du inte hålla med om att bankomaterna visat SAMMA tid mordkvällen,så skulle jag gärna höra din motivering till varför.

Jag skulle dessutom vara intresserad av var någonstans du har stoppat in Boforsgänget i ditt förlopp?
Vilka grunder har du stött detta på?

Det är nämligen så att det inte finns något "perfekt" förlopp pre mordet på Palme.
Varje alternativt förloppsförslag kommer att innehålla direkta orimligheter eller klara oklarheter.

Det är så det ser ut.

Gott! Och tack för svar med lite vänligare ton.
Precis 90 sekunder innan skotten lämnar Boforsgänget bankomaten och går vidare norr ut.

Och tidsmässigt så finns det ingen möjlighet då för AB att ha följt med dessa en bit och sedan vänt?
För det är väl det du hävdar?
Citera
2025-02-04, 10:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ca 23:19 ... Det låter bekant! Kan det inte vara SE som går norrut, och sedan vänder runt?

NF passerar förbi där minst en minut senare.

Nej ,då är Stig Engström fortfarande inne på Skandia och pratar med Securitas väktarna Henry Olofsson och Anette Kohut.
Citera
2025-02-04, 11:40
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det tycker jag inte i skrivande stund.
Kan man i praktiken bestämma förloppet pre mordet nästan ned på sekunden så innebär detta att man kan dra flera rejäla slutsatser.
Vissa av dem har potential att en gång för alla döda felaktiga spekulationer och antaganden som saluförts i MOP debatten i mer än trettio år.
Det är väl i sådant fall progressivt och bra..och det borde väl välkomnas av varje MOP intresserad om sådana goda resultat potentiellt kan uppnås?

Tack, för respons, uppskattar och respekterar din återkoppling. Även om vi inte är överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in