Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Nu har jag gjort en liten Excelsnurra som räknar ut hur ekipagen förhöll sig på Sveavägen aktuell kväll utifrån uppmätta tider (samt uppskattad hastighet för Boforsgänget).
Stämmer 23.18.28 som mordtid i bankomattid räknat, samt om bankomaterna var synkade, så har du rätt i att AB med största sannolikhet inte var Tensonmannen. Min snurra diffar någon sekund med dina beräkningar, men det anser jag är försumbart. Jag kommer fram till att NF ser makarna Palme en sekund innan Boforsgänget passerar dom, vilket är mycket besvärande för AB som Tensonmannen. Jag reserverar mig dock för eventuella felräkningar eller felaktiga tidsuppskattningar. eftersom jag nyss blev klar. Jag ska göra några tester så jag vet att det håller. Naturligtvis gjorde jag snurran så jag kan ändra mordtiden och få ett direkt svar på var ekipagen befann sig utifrån den tiden.
Du räknar med 23.18.28 som skottid i bankomattid (när bankomaten piper och Helena börjar sitt andra försök). Inte 23.18.42 (mitt i Helenas andra försök).
Då går bankomaterna tre minuter och två sekunder efter. Inte två minuter och 48 sekunder efter.
Då är Björkmans kamrater klara med uttagen 14 sekunder senare (23.19.51 istället för 23.19.37) och hamnar närmare Fauzzi.
Om Björkmans kamrater är klara med uttagen 23.19.51 passerar de platsen där Fauzzi möter paret Palme 23.20.30 om vi lägger till 36 plus tre sekunder. Bara åtta sekunder före Fauzzi (50 meter tar 36 sekunder att gå enligt Trafikverkets norm).
Fauzzi möter paret Palme 52 sekunder före skotten (23.20.38). Oavsett bankomattid.
Inte en minut och 35 sekunder före skotten. Det tog 52 sekunder att gå från mötesplatsen till Sveavägen 50 (lika lång tid som till mordplatsen). Nicola Fauzzi hörde skotten vid
Sveavägen 50. Enligt första förhöret den 3 mars.
"Några meter" efter en korsning. Som var korsningen med Adolf Fredriks Kyrkogata. Inte korsningen med Kammakargatan. Ström visste inte den 3 mars att paret Palme korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata. Därav Ströms misstag i referatet den 3 mars. Ström försköt både mötet och skotten ett kvarter norrut.
Den 25 mars visste Länninge att Nicola Fauzzi mötte paret Palme tio meter norr om Skandias entré och inte vid Bonnierhusets port ett kvarter norrut. Att Länninge bad Fauzzi att gå till Sveavägen 56 berodde
inte på att Fauzzi plötsligt insåg att skotten hördes 70 meter längre norrut (Sveavägen 56) än han uppgav den 3 mars (Sveavägen 50).
Det berodde på att Länninge trodde att Nicola Fauzzi hörde skotten där Ström trodde att Fauzzi mötte paret Palme (vid Bonnierhusets port på Sveavägen 56). Därför bad han Fauzzi att gå dit. Den 22-årige Fauzzi gjorde som han blev ombedd.
Vad Nicola Fauzzi beskrev den 3 mars kunde han se från Sveavägen 50,
inte från Sveavägen 56.
Utrett och förklarat flera gånger i tråden. "Frilansutredaren" Ingvar Heimers "43 sekunder" (som han uppfann 1991 när han glömde att jämföra förhören den 3 och 25 mars) finns inte och har aldrig funnits.