Citat:
Ursprungligen postat av
Magictrix
Historien är full av brännvinspredikanter och fifflare som skott sig på kyrkans medlemmar. Man tror folk om gott, vänder andra kinden till och förlåter i det längsta. Men bara till en viss gräns. Sedan är man persona non grata. Kyrkorna är fulla av folk med gott om pengar som vill tro det bästa om allt och alla. Ett smörgåsbord för en psykopat som Runkar. Eller, skulle kunna ha varit. Om han skött sina kort. Men Runkar är sjuk, han kan inte hjälpa det. Han förstör allt som kommer i hans väg.
Det andra som hindrar honom från ett normalt liv är också en del av hans sjukdom. Han drömmer inte om, han förväntar sig ett liv av lyx och överflöd eftersom han anser sig stå över allt och alla. Hans advokat är kanske inte den skarpaste kniven i juristlådan, men han vore ingenting om han inte då och då representerade kändisar och får se sitt namn i tidningen. Det gör att han kan köra dyra sportbilar och bo ståndsmässigt. Men han är en advokat och får säkert många uppdrag tack vare att han (antagligen) jobbar gratis åt Runar och Gunilla P. Mark inser naturligtvis att Runkar är störd och låter honom hållas. Runkar ser Mark som en likvärdig (på sin höjd) kille och som äger vad han själv också borde äga.
Runkar kommer aldrig kunna ta ett vanligt arbete eftersom Kronofogden då kommer mäta ut hans lön. Han är dömd att leva på existensminimum resten av sitt liv. Han har aldrig haft ett hederligt arbete i hela sitt vuxna liv. Han har haft företag där han kanske dragit in pengar, men han har aldrig betalat en krona i skatt. Det var ju anledningen att han satt inne sist. Inte får han någon pension heller. Men det blir Norges problem. Hur deras pensionssystem fungerar har jag ingen aning om. Han har ju inte betalat någon skatt där heller.
Runkars påstådda kurser i coachning och annat är en bluff. Han har inte talat för några förtag heller. Allt är ett luftslott. Han har försörjt sig på sina exfruar. Han kan inte predika heller. Det beror helt enkelt på att han är för lat. Han kan inte Bibeln och han förstår inte kristendomen och när han väl talar så är han oförberedd och förlitar sig på sin egen skarpsinnighet. Och det är alltid ett dåligt beslut. De få gånger jag hört honom tala är han lika värdelös och svamlig som han var under rättegången. Han bara pratar och pratar och till sista säger han emot sig själv, för han målar alltid in sig i hörn. Och när han gör det blir han tre år igen. Hans enda hopp är att Amadeus blir proffs utomlands och kan försörja honom. Men det ser mörkt ut där också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magictrix
Hemmajägaren Runar
1995 ”predikar” Runar hos Livets Ord (han var inte pastor, har aldrig varit) och berättar då av någon anledning - för den förvånade församlingen - att han skjutit ett rådjur genom badrumsfönstret.
”Jag tänker inte åh vilket gulligt djur, jag tänker var är bössan?” sa Runar då. Detta är första gången vi får lära känna Runar på det sättet att han tänker lite annorlunda än de flesta. Han tänker att han har möjlighet att visa vilken handlingskraftig man han är.
Han berättade att de haft problem med rådjur i trädgården som åt upp deras växter. Då är det bäst att skjuta dem, tänker Runar.
Det ska också sägas att där de då bodde hade de jakträtt i sin egen trädgård. Det ska också tilläggas att Runar hade jaktlicens. Det vill säga att Runar faktiskt är utbildad och ska veta när och varför man kan utnyttja denna jakträtt. Någon i församlingen blev dock upprörd och polisanmälde Runar (har han berättat i en intervju). Något som resulterade i att Runar blev av med både gevär och licens. Helt korrekt.
Åtta år senare, har Runar överklagat beslutet i varenda instans som finns, påstår han. Hela vägen upp till Europadomstolen gick han, (ljuger han) innan han fick rätt. Påstår han själv. Eller, rätt fick han ju inte, men han fick tillbaka både licens och gevär i alla fall. Något han skulle fira med en bit rådjursstek. Han säger i intervjun att han planerar att åka till Småland och jaga när säsongen drar igång. Helst vill han jaga från hästryggen. ”Jag har gjort det i USA och det var en mäktig känsla.” Det kanske han har, men när man tänker efter är Runar ingen hästkille och det krävs en del för att kunna rida och skjuta samtidigt. Jag är skeptisk och misstänker att detta är en våt dröm som Runkar fantiserat ihop. Sedan vet jag inte om det är en bra idé att jaga varken rådjur eller älg i Sverige, från hästryggen, av helt andra skäl.
2009 ska Runar vara gäst i morgonprogrammet Vakna med The Voice. De har kommit överens om att skoja lite kring incidenten genom att bland annat låta Runar skjuta med ett leksaksgevär på någon slags spelautomat de installerat i studion. Det går ganska bra och Runar får nu chansen att med egna ord återigen berätta om händelsen.
Voice: Blev det inte en stor rättssak av det här?
Runar: Nej, det blev ingen rättssak. Det var en journalist som fått tag på storyn och började
springa i polishuset. Då hakade mediadrevet på. Så var det väl någon tjänsteman där som brakade ihop och fick stora skälvan. Så han återkallade licensen. Vilket han inte hade rätt att göra, för jag hade jakträtt på min tomt.
Voice: Så har man jakträtt i sin egen trädgård?
Runar: Alltså tidningarna kryddar ju det här. De beskrev det som att jag satt i min trädgård och sköt som en galning. Sen är ju jag en väldigt spontan kille. Men misstaget jag gjorde var att jag sköt tre dagar för tidigt. Bockjakten börjar den 1 maj. Jag sköt den 27:e april eller något sånt.
Voice: Vad gjorde du med bocken sen?
Runar: Jag hängde upp den, flådde den och åt upp den.
Voice: Vad gjorde du med skinnet? La du det framför öppna spisen?
Runar: Nej, rådjursskinn är inte så roliga att ha där. Jag har ett leopardskinn där.
Runars mun är hans värsta fiende. Det är nämligen förbjudet att ha päls eller skinn från
utrotningshotade djurarter i sin ägo. Det är rätt hårda böter på det. Varför man rimligen borde dra slutsatsen att Runar snackar skit.
Vi återgår till Runars förvirrade förklaring. Det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda… En journalist har alltså röjt runt på en polisstation och skrämt upp en tjänsteman som kände sig pressad att återkalla Runars licens och vapen… men den ursprungliga historien var ju att det var en upprörd kyrkobesökare som anmälde Runar. Det verkar han glömt nu. Och, jo, det blev ju en rättssak av det hela. Vad säger lagen? Jo, så här skriver en jurist på nätet:
”Innan du bestämmer dig för att skjuta något djur på din tomt är det dock viktigt att du är väl
påläst. Om du råkar bryta mot jaktlagstiftningen kan det annars hända att du begår ett brott. Det är ditt ansvar som jägare att känna till denna lagstiftning till punkt och pricka.” Och ännu en liten detalj i ärendet… Enligt polisrapporten stod rådjuret på grannens tomt. Och grannen ska tydligen haft småbarn. Runar har alltså grovt missbrukat sin jaktlicens och det är märkligt att han fick tillbaka sin licens.
Europadomstolen tar naturligtvis aldrig upp frågan om Runars jaktlicens. De befattar sig inte med sådana petitesser. Dessutom bröt Runkar mot lagen och det finns en anledning att han inte lyckades överklaga. Så hur fick han tillbaka sin bysse och sin mysse? Inte svårare än att man efter några års prövotid automatiskt får tillbaka sina vapen och sin licens, om man skött sig. Men det viktigaste för en psykopat är att hen aldrig gjort något fel. Därför var det viktigaste för Runkar inte att få tillbaka sin bössa, utan att ljuga ihop en historia som rentvår honom från att ha gjort just fel. Istället för att skämmas som en hund för att ha skjutit ett rådjur på grannens tomt och blivit av med allt, väljer Runar att ljuga ihop en historia som går ut på att det korrupta samhället som vanligt är ute efter honom och att det visar sig i slutändan att det var han som hade rätt och får hånskratta åt alla andra. I Runars fantasi är det sant. Precis som att Lena finns.
Lista över handlingar som nämns som brott. Observera att för att avgöra om något faktiskt är brottsligt krävs bevisning och en juridisk prövning. Den faktiska bedömningen av brottslighet kräver bevis, detaljerad information och rättslig prövning.
Skattebrott – Det nämns att Runar aldrig har betalat skatt trots att han drivit företag, vilket kan utgöra skattebrott enligt svensk lag (skattebrottslagen).
Missbruk av jaktlicens – Att skjuta ett rådjur utanför jaktsäsong samt på grannens tomt utan tillstånd kan utgöra jaktbrott enligt jaktlagen. Dömdes Runar eller inte?
Vapenbrott – Om Runar använde sitt gevär på ett sätt som strider mot vapenlagen, särskilt om han förlorat licensen och ändå fortsatt att använda vapen.
Olaga hot eller vårdslöshet med vapen – Att avlossa skott i närheten av bostadsområden eller där barn vistas kan utgöra brott beroende på omständigheterna. Dömdes Runar?
Bedrägeri – Om Runars påstådda kurser i coaching är bluff och syftar till att lura personer på pengar kan detta betraktas som bedrägeri. Bevis? Dömdes Runar?
Förskingring eller trolöshet mot huvudman – Om han hanterat pengar för andras räkning på ett olagligt sätt, exempelvis inom frikyrkliga sammanhang. Igen, bevis? Dömdes Runar?
Förvanskning av bevis eller falsk tillvitelse – Om Runar ljugit i rättsliga sammanhang eller lämnat falska uppgifter i syfte att påverka myndighetsbeslut. Kanske.
Olaga förfogande – Om han fortsatt att använda egendom som beslagtagits eller där äganderätten är omtvistad. Igen, bevis? Dömdes Runar?
Brott mot CITES-konventionen – Om han faktiskt äger ett leopardskinn utan korrekt tillstånd kan detta strida mot lagar om skyddade arter. Bevis? Dom?
Överträdelse av Kronofogdens beslut – Om han medvetet undanhåller inkomster eller tillgångar för att undvika utmätning. Troligt, men bevis? Dömd?
Maniska galna trams-romaner

eller
bevis och
domar?