Citat:
Jag pratar om ADD, inte ADHD. Har aldrig haft problem med att sitta still eller en hög energinivå. Jag klarar av att få ändan ur med medicin, dvs tvärtom mot vad du säger. Var alltid självständig och ville inte korvstoppas, ville ha mer makt att bestämma vad jag skulle lära mig. Du har rätt, det är inte brist på uppmärksamhet. Man har alltid den. Det är bara att man kanske uppmärksammar saker de inte vill. Att påstå att det är om detta har grund i att det ansågs vara en skolsjukdom som vuxna inte kunde ha. Hos oss handlar det om andra saker, om ett liv som lätt blir kaos. Skulle jag vara en ängel skulle jag vara skapad inte född och lika gammal som universum, jag tror inte på det.
Ja precis, är man intresserad så lär man sig.. men man är ju inte psykiskt störd för att skolor kör 9 år av repetition efter de 3 första åren där man lär sig grunderna för att kunna räkna, läsa och skriva.
Finns ju knappast uppmärksamhetsbrist när man gör nått som känns givande.
Det är naturligt att som människa vilja bestämma över sig själv, men det är knappast naturligt då att lära sig lyda massa galna orders om att göra läxor och hoppa upp och ner genom idrott.. det känns aldrig rätt.
Att studera något man själv vill veta mer om, och hitta nån sport eller fritidsaktivitet som man gillar.. då känns det rätt.
Klart man måste låta sitt egna intresse styra vad man själv lär sig, annars lär man sig massa trams som nån annan vill att man ska lära sig.. och det fastnar aldrig i minnet då. Måste finnas passion och en glöd för det man gör annars äre skräp.
ADD är helt enkelt folk som inte fick studera det dom själv var intresserade av. Lol.
För det fanns ingen brist på uppmärksamhet när dom gjorde nå kul.