2024-09-20, 01:11
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag pratar om ADD, inte ADHD. Har aldrig haft problem med att sitta still eller en hög energinivå. Jag klarar av att få ändan ur med medicin, dvs tvärtom mot vad du säger. Var alltid självständig och ville inte korvstoppas, ville ha mer makt att bestämma vad jag skulle lära mig. Du har rätt, det är inte brist på uppmärksamhet. Man har alltid den. Det är bara att man kanske uppmärksammar saker de inte vill. Att påstå att det är om detta har grund i att det ansågs vara en skolsjukdom som vuxna inte kunde ha. Hos oss handlar det om andra saker, om ett liv som lätt blir kaos. Skulle jag vara en ängel skulle jag vara skapad inte född och lika gammal som universum, jag tror inte på det.

Ja precis, är man intresserad så lär man sig.. men man är ju inte psykiskt störd för att skolor kör 9 år av repetition efter de 3 första åren där man lär sig grunderna för att kunna räkna, läsa och skriva.
Finns ju knappast uppmärksamhetsbrist när man gör nått som känns givande.

Det är naturligt att som människa vilja bestämma över sig själv, men det är knappast naturligt då att lära sig lyda massa galna orders om att göra läxor och hoppa upp och ner genom idrott.. det känns aldrig rätt.
Att studera något man själv vill veta mer om, och hitta nån sport eller fritidsaktivitet som man gillar.. då känns det rätt.

Klart man måste låta sitt egna intresse styra vad man själv lär sig, annars lär man sig massa trams som nån annan vill att man ska lära sig.. och det fastnar aldrig i minnet då. Måste finnas passion och en glöd för det man gör annars äre skräp.

ADD är helt enkelt folk som inte fick studera det dom själv var intresserade av. Lol.
För det fanns ingen brist på uppmärksamhet när dom gjorde nå kul.
Citera
2024-09-20, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donglund
Är det nån här med Add som regelbundet motionerar i nån form och kan säga att det gör skillnad? Min son går på Concerta sen 1 månad och han känns tröttare och segare än vanligt därav frågan.

Jag har tränat allt möjligt

Tycker det funkar väldigt bra med att springa en kort tur på tex 2-4 km istället för en längre träning där man bränner ut sig och så har man energi efterföljande också. Började att gå och jogga rundan de första månaderna men är snart upp i sprint.

Är under add utredning nu. Känns jävligt konstigt med massa psykoanalytiska frågor som gräver alldeles för djupt i barndommen när det hela är så uppenbart. Man kan läsa att samma historier återupprepar sig genom hela tråden. Medicinsk gate keeping helt i onödan i mitt tycke.
Senast redigerad av SamDumpty 2024-09-20 kl. 05:06.
Citera
2024-09-20, 16:39
Medlem
Citat:
Då fanns inte många privata alternativ. Och jag prioriterar mat över en diagnos.

Du behöver ingen mat när du har elvanse på recept.
Citera
2024-09-20, 16:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Du behöver ingen mat när du har elvanse på recept.
Haha. Nej, jag blev hungrig på Ritalin, gick upp 7 kilo.
Citera
2024-09-20, 17:27
Medlem
Citat:
Haha. Nej, jag blev hungrig på Ritalin, gick upp 7 kilo.

Jaså fick den effekten? Jag tappade 8 kilo på elvanse och fick lågt blodsocker som heter duga. Å andra sidan så har man inte varit särskilt matglad heller genom åren utan elvanse. Slänger i mig det så fort jag bara kan och känner mig "klar"/mätt.
Citera
2024-09-20, 19:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Jaså fick den effekten? Jag tappade 8 kilo på elvanse och fick lågt blodsocker som heter duga. Å andra sidan så har man inte varit särskilt matglad heller genom åren utan elvanse. Slänger i mig det så fort jag bara kan och känner mig "klar"/mätt.

Jag tar inte längre. Då känner jag bara trötthet om jag glömmer äta. Har ingen aptit heller. Med medicin hade jag ingen aptit men var hungrig i magen.
Citera
2024-09-25, 00:18
Medlem
Redisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Läkaren säger ADD om mig, mitt störta problem är att jag har stora svårigheter att vara aktiv mera än fyra timmer per dag. Jag blir helt slut i huvudet. Behöver ha lång tid mellan dagarna för att få återhämtning av hjärnan.

Någon som vet vad för medel jag kan tänkas behöva?
Du behöver sova middag
Citera
2025-02-02, 08:21
Medlem
thefingers avatar
Kan någon hjälpa mig? Bor ihop med en fantastisk tjej sen 9år. Senaste åren har jag dock nästan känt mig känslomässigt dumpad då hon inte öht ser varför vissa saker som att hålla tider, komma ihåg saker eller höra av sig är viktigt för mig. Även barnen påpekar detta nästan dagligen för deras egen skull. ”Vart e mamma”, ”hon skulle ringa mig då” ”mamma har glömt min läkartid” osv.
Jag har nu börjat se mönster hos henne, men inte tagit upp det än. Någon som kan hjälpa mig med tips hur vi tillsammans kan titta på att få hjälp?
Nu sätter jag ingen diagnos på henne, men här är några saker som sticker ut i vår vardag.

Mobbad som barn

Aldrig klar med sitt jobb, konstant efter med sina uppgifter så hon kan sitta 4/5 kvällar och jobba. Glömmer även att tex registrera vissa system så att hon inte kan jobba i dem och blir då tvungen att skriva i tex Word (då kommer inte kollegorna åt det dock) så extremt stressande för henne

Noll tidsuppfattning

Uppfattas som korkad då hon glömmer saker och tar evigheter på sig att svara

Glömmer saker som nycklar, telefon, glasögon dagligen

Säger att det e ”normalt” att man kan stänga av sin familj i tankarna och då rättfärdigar att man inte hör av sig när man bestämt det. Även ”alla” på hennes jobb gör det.

Pratar konstant om saker hon vill göra (tex träning) men kommer aldrig igång.

Ber jag om hjälp med något så glömmer hon oftast det (även efter åtskilliga påminnelser)

Aldrig i tid

Känns som att hon inte lyssnar på en när vi pratar

Går från spisen så att det kokar över/bränns väldigt ofta

Noll koll på ekonomi

Listan kan göras väldigt lång, men här är några saker som ”ställer till det” i vår vardag.
Jag känner att jag redan tar så otroligt stort ansvar med barn och hem att jag e helt slut. Kan det bli bättre? Vill verkligen inte separera, men att gå runt och tänka att ens partner ”bara” har glömt en eller att jag bara får bekräftelse av vänner/kollegor är så otroligt ledsamt.
Citera
2025-02-03, 00:07
Medlem
Redisas avatar
Var tydlig, kanske övertydlig i kommunikationen.

Prata med en kunnig om råd. Diakon eller präst (Svenska Kyrkan) är bra val till att börja med. De är kompetenta och kunniga iom högskoleutbildning. De är lätta att få tag på och har tystnadsplikt.
Familjeterapi kan också vara bra.

Hon försöker nog hålla ihop för att behålla arbetet. Bara det är redan bra. NPF-filurer är duktiga på att sabba precis allt på egen hand. Familj, arbete, vänskap, ekonomi, hälsa etc.

Många förnekar problematiken och lever mer eller mindre lycklig liv tack vare familjen.
Citera
2025-02-17, 12:14
Medlem
Är medicinering oundvikligt för oss med grov ADD?, om man ska klara av detta påfrestande och systematiska samhälle, som strider mot ens natur och förutsättningar?

Jag har själv alltid varit helt emot centralstimulantia och har undvikit det i åratal på grund av dess sinnesförvrängande effekt, och den påträngande artificiella dopaminen som enbart leder till att blir man apatisk och kroniskt stressad då stresshormonerna höjs något enormt, vilket naturligt leder till att binjurarna, nervsystemet blir fragilt.

Men jag måste ändå säga att efter att ha tagit 20 mg Elvanse har jag fått mer gjort på en dag än under hela förra året. Hur länge detta kommer att hålla i sig är jag osäker på, men eftersom jag redan har slösat bort 22 år på konstant prokrastinering antar jag att jag inte har något annat val i dagsläget.

Är det någon här som har klarat av studier / annat ansvar utan medicinering? Isåfall hur fan gör du?
Citera
2025-02-21, 21:52
Medlem
Redisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkk22

Men jag måste ändå säga att efter att ha tagit 20 mg Elvanse har jag fått mer gjort på en dag än under hela förra året. Hur länge detta kommer att hålla i sig är jag osäker på, men eftersom jag redan har slösat bort 22 år på konstant prokrastinering antar jag att jag inte har något annat val i dagsläget.

Är det någon här som har klarat av studier / annat ansvar utan medicinering? Isåfall hur fan gör du?
Nope...
Efter 3 månader på concerta inser jag nu att övriga insatser är vikktigare än medicinen. Men utan medicin tar det stopp redan i början av dagens to-do listan...
Citera
2025-02-22, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Nope...
Efter 3 månader på concerta inser jag nu att övriga insatser är vikktigare än medicinen. Men utan medicin tar det stopp redan i början av dagens to-do listan...

Centralstimulantia är som ett gift för min kropp. Jag blir extremt stressad och neurotisk till den grad då det blir skrämmande. Men det är verkligen det enda botemedlet för konstant prokrastinering. Riktig win-lose situation. Jag undrar verkligen vad genomsnittsåldern är för personer med ADD att börja studera på UNI/Högskola med tanke på hur våra hjärnor är uppbyggda. En neurotypisk människa har mer balanserade kognitiva funktioner och är naturligt anpassad till att kunna arbeta monotont som en slav under flera timmar utan att tröttna. Ibland tänker jag på hur annorlunda mitt liv hade kunnat vara om jag också kunde tillåta mig själv att vara en slav...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in