2025-02-02, 20:25
Medlem
Hej,

Jag har fått nedsatt hörsel efter sjukdom för lite mer än 1 år sen. Så nu håller jag på med försäkringsbolaget ang de. Någon som har koll hur de räknar ut invaliditeten?
Citera
2025-02-02, 20:28
Medlem
Försäkringsbolaget gör ingen invaliditetsbedömning förrän ett till två år efter det att patientskadan inträffade. Det är nämligen först efter en viss tid det går att bedöma om skadan har blivit bestående och vilken omfattning den bestående skadan ha
Citera
2025-02-02, 20:42
Medlem
Airwave92s avatar
Vad för sjukdom om man får fråga?
Citera
2025-02-02, 21:23
Medlem
Luismis avatar
För min del (otoskleros) återkom de med att de gör en bedömning först efter operation, när man vet hur stor del av hörseln som gått att återställa och hur mycket som är permanent nedsatt. Lite trist iom att man inte opererar förrän hörseln är i princip helt försvunnen, vilket sker gradvis över många år. Har tyvärr inget bra svar på din fråga, men önskar dig lycka till.
Citera
2025-02-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Försäkringsbolaget gör ingen invaliditetsbedömning förrän ett till två år efter det att patientskadan inträffade. Det är nämligen först efter en viss tid det går att bedöma om skadan har blivit bestående och vilken omfattning den bestående skadan ha

Jo det vet jag, och de har gått över ett år nu och läkaren har konstaterat att den inte kommer komma tillbaka osv, så det var inte min fråga
Citera
2025-02-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Vad för sjukdom om man får fråga?

Dubbelsidig öroninflammation
Citera
2025-02-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
För min del (otoskleros) återkom de med att de gör en bedömning först efter operation, när man vet hur stor del av hörseln som gått att återställa och hur mycket som är permanent nedsatt. Lite trist iom att man inte opererar förrän hörseln är i princip helt försvunnen, vilket sker gradvis över många år. Har tyvärr inget bra svar på din fråga, men önskar dig lycka till.

Beklagar! jag har fått diagnosen Sensorineural hörselnedsättning, efter öroninflammation.
Citera
2025-02-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oledolyckan111
Hej,

Jag har fått nedsatt hörsel efter sjukdom för lite mer än 1 år sen. Så nu håller jag på med försäkringsbolaget ang de. Någon som har koll hur de räknar ut invaliditeten?

De använder sig av denna tabell: https://www.svenskforsakring.se/globalassets/medicinska-tabellverk/medicinska-tabellverk/medicinsk_invaliditet_sjukdomar_2023-12.pdf/

Sidan 66
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in