2025-01-26, 16:27
Avslutad
Jag har tidigare gjort två stycken 1-veckorsfastor med bara vatten. Nu vill jag testa mig på 2-3 veckor men som ni som testat på vattenfasta tidigare vet om, så är elektrolyterna väldigt viktiga.

Nu när jag ska göra en lite längre fasta vill jag verkligen få i mig rätt mängd elektrolyter och av rätt sort. Läste lite på reddit där följande recept föreslås på r/fasting:

1/2 tsp - table salt (1.1 g Na)
1/4 tsp - NoSalt (640 mg K)
dissolved in 24 oz of water with (optionally with a squirt or two of Mio flavoring) and taken with a 100 mg Magnesium Citrate capsule, taken 4 times a day while fasting.

Mer information om ovan här: https://www.reddit.com/r/fasting/wiki/fasting_in_a_nutshell/you_need_electrolytes/

Jag vet inte helt hur jag ska gå tillväga kring följande:

• NoSalt = Kalium när jag googlar. Ska man tolka detta som mineralsalt?
  • Sist men inte minst, magnesiumet: De magnesiumtabletter jag hittar på nätet är oftast runt 800 mg. Känns knepigt om man ska köra 100 mg, vill inte hålla på och dela heller, lätt att det blir fel. Något förslag här?

Utöver dessa tre saker som föreslås på Reddits sida, är det något annat jag skulle kunna tänkas behöva? Hade uppskattat svar från er som genomfört vattenfasta tidigare.

Diskussion huruvida fasta är hälsosamt eller ej, avråder jag från vänligt men bestämt. Denna tråd handlar enbart om elektrolyter och optimeringen av dessa.
Citera
2025-01-26, 17:00
Medlem
biljardballes avatar
Kör bordssalt med jod - viktigt för sköldkörteln.
NoSalt funkar som kaliumkällan, men dosera försiktigt. Magnesium - kolla pulver eller kapslar med lägre dos, alternativt magnesiumolja.
Lägg till lite natriumcitrat och kanske B-vitaminer.
Lyssna på kroppen - fasta är som en fight, men du måste hålla dig i balans.
Citera
2025-01-27, 07:41
Medlem
Seltin mineralsalt innehåll:

Per 100 g

50 g (50%) Natriumklorid
40 g (40%) Kaliumklorid
10 g (10%) Magnesiumsulfat
0,005g Jod
Citera
2025-01-30, 00:21
Medlem
TommyTaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist

Per 100 g

50 g (50%) Natriumklorid
40 g (40%) Kaliumklorid
0,005g Jod

Jag kör liknande fast 500g barium på stång varje morgon
Citera
2025-01-30, 01:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
NoSalt funkar som kaliumkällan, men dosera försiktigt. Magnesium - kolla pulver eller kapslar med lägre dos, alternativt magnesiumolja.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist

Per 100 g

50 g (50%) Natriumklorid
40 g (40%) Kaliumklorid
0,005g Jod

Tack för svar, båda.

Så jag har nu fixat magnesium-kapslar, hittade 80mg på apoteket. Ska ta dessa fem gånger om dagen, kommer upp i rekommenderade dosen på 400mg/dag då.

Ska köpa bordssalt med jod imorgon, tänker denna: https://handla.ica.se/produkt/2011827

Men NoSaltet är jag lite fast på. Är det samma sak som mineralsalt, t.ex. seltin?

Fixar jag den bör jag vara hemma eller? Något annat jag bör tänka på?
Citera
2025-02-01, 21:13
Medlem
Vem0ths avatar
Då alla brustabletter bidrar till elektrolyter så är det smartaste att köpa någon multivitamin eftersom du fastar och inte får i dig näring kroppen och immunförsvaret behöver.

Vätskeersättning är även ett alternativ, stort sett bara vatten med mineraler(som räknas som elektrolyter).
Citera
2025-02-01, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Då alla brustabletter bidrar till elektrolyter så är det smartaste att köpa någon multivitamin eftersom du fastar och inte får i dig näring kroppen och immunförsvaret behöver.

Vätskeersättning är även ett alternativ, stort sett bara vatten med mineraler(som räknas som elektrolyter).

Vitaminer bryter fastan
Citera
2025-02-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztekaRoad
Vitaminer bryter fastan

Och?
Citera
2025-07-03, 21:14
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztekaRoad
Vitaminer bryter fastan

Det gör de absolut inte. Var har du fått det ifrån?
Citera
2025-07-20, 16:10
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Helt fel det är Himalayasalt som han skall köra
Citera
2025-08-04, 06:39
Medlem
dengo.dajordens avatar
Allt beror på vad du har för fettreserver i din kropp.

Jag har gjort 2 långa vattenfastor, en 21-dagars och en 20-dagars med 10 dagars OMAD carnivore emellan och det gick superbra med nästan inga elektrolyter, men jag hade 132 i BMI.

Jag hade förberett mig i en månad inför vattenfastan med carnivore diet, inga kolhydrater alls och OMAD i möjligaste mån.

Alltså hade jag ordentligt med fettreserver, vid fastan slutar du bara äta genom munnen, kroppen fortsätter att "äta" från fettreserverna, det är det som de är till, när mat är knapert. Autofagi.

Idag 2.5 år senare har jag 124 i BMI avslutar idag kl 12 en vattenfasta på 87 timmar.

Det känns kämpigare idag än vad det gjorde för 2.5 år sedan för jag har nästan inga fettreserver.

Jag tar naturell Pureness elektrolytpulver, aminotabletter (viktigt med aminosyror), vitaminer, och vatten, te kaffe. Elektrolyter varje gång man pinkar för man kissar ut viktiga salter.

Känner mig lite trött fysiskt men otroligt alert och vaken mentalt. Idag bryter jag fastan kl 12 med kyckling och ägg och fortsätter med carnivore OMAD. Rekommenderas.

Hur gick det med din vattenfasta?
Citera
2025-08-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Allt beror på vad du har för fettreserver i din kropp.

Jag har gjort 2 långa vattenfastor, en 21-dagars och en 20-dagars med 10 dagars OMAD carnivore emellan och det gick superbra med nästan inga elektrolyter, men jag hade 132 i BMI.

Jag hade förberett mig i en månad inför vattenfastan med carnivore diet, inga kolhydrater alls och OMAD i möjligaste mån.

Alltså hade jag ordentligt med fettreserver, vid fastan slutar du bara äta genom munnen, kroppen fortsätter att "äta" från fettreserverna, det är det som de är till, när mat är knapert. Autofagi.

Idag 2.5 år senare har jag 124 i BMI avslutar idag kl 12 en vattenfasta på 87 timmar.

Det känns kämpigare idag än vad det gjorde för 2.5 år sedan för jag har nästan inga fettreserver.

Jag tar naturell Pureness elektrolytpulver, aminotabletter (viktigt med aminosyror), vitaminer, och vatten, te kaffe. Elektrolyter varje gång man pinkar för man kissar ut viktiga salter.

Känner mig lite trött fysiskt men otroligt alert och vaken mentalt. Idag bryter jag fastan kl 12 med kyckling och ägg och fortsätter med carnivore OMAD. Rekommenderas.

Hur gick det med din vattenfasta?

BMI på 124 med noll fettreserver? Hur räknar du egentligen?

Du behöver vara cirka 400 kg på 180 cm för att ha sånt högt bmi och då är du väl knappast jacked.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in