2025-01-31, 20:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
8) Härifrån åker man när man besöker Troja och Gallipoli.
Citera
2025-01-31, 21:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
8) Härifrån åker man när man besöker Troja och Gallipoli.

Brad Pitt-spåret ger oss Çanakkale..?
Citera
2025-01-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Brad Pitt-spåret ger oss Çanakkale..?

Snyggt! Trähästen från filmen ”Troy” 2004 skänktes till staden. Känd för sitt krukmakeri.

En radiostyrd trojansk häst, en kruka vin och frågan över till dig!
Citera
2025-01-31, 21:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Snyggt! Trähästen från filmen ”Troy” 2004 skänktes till staden. Känd för sitt krukmakeri.

En radiostyrd trojansk häst, en kruka vin och frågan över till dig!

Härliga priser! Hoppas hästen är i skala 1;12??? Och vinet i 1;1 Var ett tag inne på "kan det vara så enkelt som Istanbul?" men - erkännes gladeligen! - googlade fram Pittens häst.

Vi åker vidare!

1) Det här är ju en STADS-quiz, det här är dock en så liten håla att vi snarare kan tala om "by".

1b) Så liten att dess enda wiki-sida är på...(nä, det är en give-away) ...låt oss stanna vid ett latinskt språk.

2) Här föddes "kändis" som förekommit i två av quiztrådarna.

3) En Bernard; har aldrig besökt placet, men landet tre gånger, två gånger i tjänsten annars hade det aldrig blivit tre. Hatar det! (nja... kanske lite väl starka ord.). Diesel-os! Fula kvinnor! Fult språk! Hemsk "musik" (that´s a real lead!)! Filmande fotbollsspelare! Inadekvat kök - trots tillgång till världens bästa råvaror!
Citera
2025-02-01, 14:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Tack för visat intresse! Nåja, att jag ens känner till hålan beror på ett... ...vi kan kalla det "specialintresse"!

2b) Hade det inte varit för honom hade orten varit helt okänd. Här finns bl a en skola som bär hans namn.
Citera
2025-02-01, 15:09
Medlem
Citat:
Tack för visat intresse! Nåja, att jag ens känner till hålan beror på ett... ...vi kan kalla det "specialintresse"!

2b) Hade det inte varit för honom hade orten varit helt okänd. Här finns bl a en skola som bär hans namn.

Då är det väl en boxare, ishockeyspelare eller curlare då Ska leta..
Citera
2025-02-01, 17:07
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Då är det väl en boxare, ishockeyspelare eller curlare då Ska leta..

För en gångs skull inte!

2c) Mer av... ...ska vi säga ideologisk eller etatistisk slagsida på den här snubben. Bollsinnet kan jag inte ens gissa kring.

Biling btw! Snyggt plockat i "Historia". Aldrig ens hört talas om denna.
Citera
2025-02-01, 17:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
1c) Inga större industrier, inga världsberömda attraktioner - enkom mannen i tvåan ("mannen i tvåan" ha, ha Flashback... ) som gör orten känd. Ser nu (lärt mig scrolla!) att vi faktiskt hittar en engelskspråkig wiki-sida! Bra, enär den förut nämnda är på ett latinskt språk som tillsammans med rumänska och just latin in itself är något jag inte alls behärskar på något sätt ("fick han det sagt också"...vi arbetarklass-kidz har (nästan) alltid ett bildningskomplex, mind u!).

EDIT;

3b) Äh! Det är ju helg! Landet ifråga har ju enligt frågeställaren (Macca; "now he´s in third person... sober up kid!") vad han kallar "hemsk musik" - ska vi kalla det nationalmusiken, är ett hemskt käring-vrålande...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2025-02-01 kl. 17:33.
Citera
2025-02-01, 18:46
Medlem
Citat:
För en gångs skull inte!

2c) Mer av... ...ska vi säga ideologisk eller etatistisk slagsida på den här snubben. Bollsinnet kan jag inte ens gissa kring.

Biling btw! Snyggt plockat i "Historia". Aldrig ens hört talas om denna.

Fula tjejer, äcklig fiskmat och skriksång - kanske Portugal med sin Fado-sång?

Drar iväg en gissning på Sabrosa, Ferdinand Magellans födelseby!
Citera
2025-02-01, 18:57
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Fula tjejer, äcklig fiskmat och skriksång - kanske Portugal med sin Fado-sång?

Drar iväg en gissning på Sabrosa, Ferdinand Magellans födelseby!

Rätt land plockat, snyggt. Tolkar ditt "fula tjejer" som ett explicit medhållande... ...men vi ska...

1c) ...inte till Magellans födelseby Sabrosa...

2 whatever character) ...utan vår kändis betydligt mer kontemporär; född på 1800-talet och dog en rejäl bit in på 1900-talet. Inte lika känd som Magellan, mer av en... ...politisk natur!
Citera
2025-02-01, 20:17
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Rätt land plockat, snyggt. Tolkar ditt "fula tjejer" som ett explicit medhållande... ...men vi ska...

1c) ...inte till Magellans födelseby Sabrosa...

2 whatever character) ...utan vår kändis betydligt mer kontemporär; född på 1800-talet och dog en rejäl bit in på 1900-talet. Inte lika känd som Magellan, mer av en... ...politisk natur!
Vimieira?

Citat:
Och såklart; OT-sorry! (och tack till er moderatorer som tillåter lite nojs och flams i trådarna här -> hårt modererade skulle de dö! Again (pudellus och den andre vars namn jag glömt) - huge thanx!)
Tacka modsen i Historia, resten är helt oskyldiga
Citera
2025-02-01, 20:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Vimieira?

Tacka modsen i Historia, resten är helt oskyldiga

Snyggt! Enkom känd som gamle portugisiske diktatorn Salazars födelseort, som alltså förekommit både i WWII där jag (i brist på idéer) plockade med honom samt i Historia där han alldeles nyligen las fram av Venator, som inte brukar bevista Stads-, tänkte att ser jag honom postandes nu är det klippt... .

Ha ha! Ser det nu, "Jecke" som jag aldrig sett av, samt "Pojken m guldbyxorna" som varit vederhäftig så länge jag kan minnas.

En låda portvin samt frågan till moderator pudellus, vederhäftig vad han än modererar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in