Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Jag hänvisade i morse till ett reportage i Guardian om den höga frekvensen av deserteringar, om dålig moral, skakiga förberedelser och uppgivenhet i den ukrainska armén - en artikel publicerad i den annars mycket NATO-vänliga The Guardian. Signerad Luke Harding dessutom,en man som knappast kan ses som någon vän av Moskva, han brukar ofta skriva myckte mer uttalat agitatoriska och PK-iga artiklar än denna. Men det här reportaget är faktiskt bra och avslöjande. Eftersom jag inte taggade någon annan här på FB i den posten är det ingen som har replikerat på den än. Så kan det gå.
(FB) Trumps fredsplan presenterad - Kommer Putin acceptera?
En sak som jag inte tog upp i den posten är reportagets avslutning. Harding talar med en kvinna, Olha Reshetylova, som är "ombudsman" för frågor om soldaters rättigheter i tjänst i Ukraina och hon bekräftar bilden av att det är mycket deserteringar, halvdan disciplin och ett tufft läge generellt, Sedan tillfogar hon:
Det fetade: denna idealistiska uppfattning om att Väst verkligen skulle kunna förväntas skicka tiotusentals av sina egna trupper, under sina egna flaggor och officerare och med egen högvärdig utrustning, till Ukraina är ju typisk, men det är något som NATO-länderna överlag inte är det minsta mentalt och politiskt beredda att göra, utom hetsporrarna här på Flashback. Något som jag har diskuterat många gånger.
Jag kan hålla med om det. Väst har faktiskt varit väldigt passiva. Delvis för att Ukraina faktiskt hållet emot såklart och inte uppstått ett akut behov av hjälp i form av soldater och delvis för att europas krigsindustri har haft trögt att komma igång.
Vi ska vara ytterst tacksamma för att Ukraina kämpat så hårt som de gjort. De är verkligen europas sanna hjältar!
Jag tror att om kriget fortsätter så kommer man att gå in med trupper som bevakar gränsen mot belarus, för att avlasta Ukraina från den uppgiften. Jag tror inte att vare sig Ryssland eller Belarus kommer med några attacker över den gränsen, men just att slippa ha så mycket av sina trupper där skulle underlätta för Ukraina. Jag uppfattar att Belarus menar fullt allvar med att vilja stå utanför kriget.
Men framförallt så måste man från europa och även Ukrainas sida satsa på att skala upp den militära industrin. Ukraina gör ett hästjobb här och har satsat mycket på att skala upp sin industri och vi kommer att se att alltmer av anfallen sker med drönare och missiler. Jag skulle väldigt gärna se att Ukraina fick rekrytera frivilliga piloter från väst så att man snabb får upp ett antal flygplan som kan neutralisera Rysslands distansattacker samt deras flyg som släpper många tunga bomber.
Även att Ukraina får tillgång till mer luftförsvar och artilleri.
Sen slutligen, jag är även för att Ukraina återigen börjar släppa in frivilliga soldater från andra länder. Ukraina har legat lågt med det då de faktiskt har tillräckligt med soldater, men snarare saknat möjligheter att beväpna sina soldater. Men jag tror att man skulle ganska snabbt kunna få in tiotusentals mer motiverade soldater för det är jättemånga av oss i europa som vill göra en insats i kriget mot Ryssland.