2025-01-30, 19:03
Medlem
Jag har tidiage bryggt en del bra vin hemma i jäshinkar, även gjort en del öl.
Nu funderar jag på om man kan använda en konisk hink/kärl till "köpt vinsats" för att lättare få bort bottensatsen?

Någon som har tips?
Citera
2025-01-30, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Nu funderar jag på om man kan använda en konisk hink/kärl till "köpt vinsats" för att lättare få bort bottensatsen?

Någon som har tips?
Tycker du verkligen att det är svårt att få bort bottensatsen på "vanligt" sätt med klarningsmedel (brukar ingå i vinsatser) och hävert? Kanske vinet fortfarande jäser?

En variant är att göra mousserande vin och använda sig av "champagnemetoden". Man startar en andra jäsning när vinet buteljeras. Då bildas kolsyra. Sedan kommer det lite mer komplicerade.
Dégorgering innebär att toppen av flaskhalsen fryses ner i en kolsyrelösning i temperaturen -28 grader celsius. Fällningen, som är döda jästceller som uppkommit vid jäsningen, fryses då ner och skjuts ut med en snabb mekanisk rörelse. Efter att dégorgeringen är det dags för dosage. Dosage är den delen av champagneprocessen där vinet förses med sockerlösningen för att därefter korkas.
https://champagnen.se/sida/champagne-tillverkning
Senast redigerad av Stiffinger 2025-01-30 kl. 20:31.
Citera
2025-01-30, 21:55
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Någon som har tips?

Sätt ett snapsglas av plast (med ett litet buntband) längst ner på röret på en hävert när du tappar ur vinet ur hinken, då suger den bara ”uppifrån” och bottensatsen ligger kvar orörd på botten av hinken.

Gjorde alltid det när jag bryggde öl, även på röret i fatet som sedan ölet efterjäste i och serverades ur.
Citera
2025-01-30, 23:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Sätt ett snapsglas av plast (med ett litet buntband) längst ner på röret på en hävert när du tappar ur vinet ur hinken, då suger den bara ”uppifrån” och bottensatsen ligger kvar orörd på botten av hinken.

Gjorde alltid det när jag bryggde öl, även på röret i fatet som sedan ölet efterjäste i och serverades ur.

Nu har jag aldrig bryggt de där hemmasatserna men lite nyfiken för många skriver att de blir riktigt bra.

Ett väldigt smart tips från dig dessutom.
Citera
2025-01-30, 23:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu har jag aldrig bryggt de där hemmasatserna men lite nyfiken för många skriver att de blir riktigt bra.

Det var ett tag sedan jag höll på nu, men körde med Coopers då. En sats Stuot och två lager eller annat ljust blev bra, ladda i lite extra socker (eller honung) och låt det jäsa ut ordentligt så blir alla glada. 🙂

Jag gjorde alltså 60 liter vilket är perfekt till 2 bryggerifat.
Citera
2025-01-30, 23:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det var ett tag sedan jag höll på nu, men körde med Coopers då. En sats Stuot och två lager eller annat ljust blev bra, ladda i lite extra socker (eller honung) och låt det jäsa ut ordentligt så blir alla glada. 🙂

Jag gjorde alltså 60 liter vilket är perfekt till 2 bryggerifat.

Är nog i så fall inne på rödvin.
Citera
2025-01-30, 23:42
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Är nog i så fall inne på rödvin.

OK, det tycker jag är lite svårare att få gott, Vermouth däremot har blivit riktigt bra…
Citera
2025-01-31, 14:54
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:

Har också gjort ett antal satser (öl, inte sperma) nu i modern tid s.a.s. & tycker att det blir helt ok. Minns inte på rak arm men jag har skrivit ner vilka jag har gjort & hur mycket extra socker jag hällt i. Brukar använda 2-3 påsar "spraymalt" också bryggsocker. Har provat med bara bryggsocker men det blir lite trist. Spraymalten ger ett rikare öl. Eller är det då man säger kropp?

Bryggsocker är betydligt billigare än malten men jag tycker det är värt med malten. Följer man receptet så blir det typ 3,5% så mera socker är ett måste men jag tycker att mina hembryggda blir aningen sötare än bolagsbärs i allmänhet. Jag kanske inte får den att jäsa ut ordentligt men de flesta har ändå varit mer än bara ok.

Har funderat på nån vinsats men det har inte blivit av.
Citera
2025-01-31, 15:05
Medlem
Jag jäser fruktvin och mjöd så kanske inte precis samma sak men har aldrig haft något problem med bottensatsen. Aldrig använt jäststopp. Jäser bara ut tills det slutar jäsa, ställer svalt i några veckor och sedan tappar om med en hävert. Använder sil om det är mycket "skit" i brygden, tex vaxbitar.

Om man har ont av att det kommer med pyttelite bottensats/jäst så kan man tappa av på ett mellankärl och därefter några veckor senare på flaska istället för direkt på flaska från jäskärlet. Då blir det helt klart även utan att döda jästen.

Enda fördelen med att jäsa i damejeanne jämfört med hink är att slippa plast. För bottensats och sånt är det ingen skillnad.
Citera
2025-02-01, 12:38
Medlem
Citat:

Låter vettigt men fattar inte helt hur jag fäster snapsglaset i änden på röret.
Har en sådanhär: https://shop.humle.se/utrustning/omtappning/pumphavert-auto-siphon

Jag gissar alltså att snapsglaset ska sitta fast med nedre delen på pumpen, mun hur får jag dit den med ett buntband?
Låter som en superidé som jag hoppas kinna fatta hur det ska göra
Citera
2025-02-01, 12:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Låter vettigt men fattar inte helt hur jag fäster snapsglaset i änden på röret.
Har en sådanhär: https://shop.humle.se/utrustning/omtappning/pumphavert-auto-siphon

Jag gissar alltså att snapsglaset ska sitta fast med nedre delen på pumpen, mun hur får jag dit den med ett buntband?
Låter som en superidé som jag hoppas kinna fatta hur det ska göra
Jag klipper bort typ 5mm upptill men sparar en flik som det fungerar att fästa med buntbandet, det kan gå åt något snapsglas innan man får till snitsen men det gör inget om det är lite sprucket det funkar ändå så länge det inte trillar isär.
Citera
2025-02-01, 14:55
Medlem
Citat:
Jag klipper bort typ 5mm upptill men sparar en flik som det fungerar att fästa med buntbandet, det kan gå åt något snapsglas innan man får till snitsen men det gör inget om det är lite sprucket det funkar ändå så länge det inte trillar isär.

Toppen - då fattar jag även varför du skrev att det skulle vara av plast

Superbra ide - tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här