2025-01-31, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBoll33
Det gick bra förr när distansarbete inte fanns. Då var Sverige också ett bättre land, psykologiskt och ekonomiskt. Men du är väl en av de som vill störta landet på alla sätt och vis.

Leka med barnen på arbetstid och få lön samtidigt. Jävligt sjukt att ens tycka att det är OK!

De flesta jobbar och levererar och barnen är på skola/förskola/aktiviteter på vardagar.
Då man slipper kollektivtrafik och köer så kan man lägga den kraften på jobbet istället samt att man kan börja jobba direkt när man vaknar och sedan direkt kunna ta hand om hushållssysslor när man jobbat klart.
Alla är vinnare på det, mindre trängsel på vägar och kollektivtrafik, mindre utsläpp, mindre sjukdom då man inte träffas i grupp, folk har en förmåga att vara på jobbet trots att de är lite sjuka.
Citera
2025-01-31, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Det är en väääääldigtt stor del som äts upp, det är absolut inget som får mig att stanna. Särskilt inte nu med sjunkande räntor.

Du verkar inte vara ensam, pratade med en gammal kollega och på den avdelningen så är det tre av nio som är på väg bort från banken
Citera
2025-01-31, 16:07
Medlem
Citat:
Har en känsla av att jag och flera andra hemarbetare i den här tråden betalar rätt bra med skatt..
Sluta vara så bitter och vidareutbilda dig om det är så hemskt.

Så är det så att andra kan gå hemma utan att jobba...
Citera
2025-01-31, 16:08
Medlem
Citat:
Jag har..
De med viktiga roller kommer kunna göra precis som innan. Otroligt oseriöst beslut av ledningen som inte förankrats ner i organisationen.
Det är helt upp till din närmsta chef - Är den en kontorsnazist så blir det kontoret, är den vettig så blir det bra. Problemet är att mellancheferna byts ut några gånger per år, min erfarenhet, så du får ingen trygghet.

Håller helt med dig!
Tur att man inte har det så hos oss, skulle bli nervös för mindre att inte veta vad som händer i morgon.
Citera
2025-01-31, 16:15
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanktBotvid2311
Är inte alla som orkar med det sociala på jobbet på grund av bokstavskombinationer.
Mähä, men det vill gärna kunna betala mat och hyra varje månad. Bara till att suga i dig och slänga offerkofftan.
Citera
2025-01-31, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mted
Skatten höjdes förvisso för ett år sedan men att det skulle vara en "värdelös förmån" stämmer inte, ett personallån inkl förmånen motsvarar en ränta omkring 2,25% idag förutsatt att man tjänar över brytpunkten för statlig skatt, skulle man ligga under brytpunkten blir förmånsräntan i princip 0% då man får göra 30% ränteavdrag på förmånen.

Det har du rätt i, infördes förra året. Men vill ändå hävda att det är rätt värdelöst. Jämför jag med min bolåneränta på SBAB så är din förmån (3 mkr i personallån), värd 1600kr/mån. Givet att du tjänar under brytpunkten, vilket jag tar för givet om du jobbar på Handelsbanken.

Min poäng kvarstår… precis alla stod ut med skitdålig ersättning när Oktagonen var bra. Vissa år var utdelningen kring 80tkt (längesen). Det blev pengar med tiden. Idag har precis alla förmåner blivit skitdålig (inkl sämre tjänstepensionsavtal för nyanställda) samtidigt som man behåller den snålaste lönepolicyn i branschen och tjänar mer pengar ån någonsin.

SHB pissar alla anställda i ansiktet och ledningen satsar på konstiga icke vinstdrivande projekt som EFN där man plöjer ned 100 tals miljoner samtidigt som massa människor får gå i kärnverksamheten. Helt otroligt.
Citera
2025-01-31, 18:25
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Jag har..
De med viktiga roller kommer kunna göra precis som innan. Otroligt oseriöst beslut av ledningen som inte förankrats ner i organisationen.
Det är helt upp till din närmsta chef - Är den en kontorsnazist så blir det kontoret, är den vettig så blir det bra. Problemet är att mellancheferna byts ut några gånger per år, min erfarenhet, så du får ingen trygghet.

Det där låter ohållbart. Om varje liten chef ska sluta en individuell överenskommelse med varje arbetstagare så måste det dokumenteras någonstans, precis som du skriver. Sedan lär det bli en källa till avundsjuka om någon får jobba hemifrån X antal dagar per vecka medan en annan inte får det.
Citera
2025-01-31, 19:10
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennerman
Det har du rätt i, infördes förra året. Men vill ändå hävda att det är rätt värdelöst. Jämför jag med min bolåneränta på SBAB så är din förmån (3 mkr i personallån), värd 1600kr/mån. Givet att du tjänar under brytpunkten, vilket jag tar för givet om du jobbar på Handelsbanken.

Min poäng kvarstår… precis alla stod ut med skitdålig ersättning när Oktagonen var bra. Vissa år var utdelningen kring 80tkt (längesen). Det blev pengar med tiden. Idag har precis alla förmåner blivit skitdålig (inkl sämre tjänstepensionsavtal för nyanställda) samtidigt som man behåller den snålaste lönepolicyn i branschen och tjänar mer pengar ån någonsin.

SHB pissar alla anställda i ansiktet och ledningen satsar på konstiga icke vinstdrivande projekt som EFN där man plöjer ned 100 tals miljoner samtidigt som massa människor får gå i kärnverksamheten. Helt otroligt.

Ja, anställningsvillkoren var bättre förr. Under en lång middag en gång fick jag noggrant redovisat för mig hur just tjänstepensionen försämrades (mitt fetade). Det gamla avtalet innehöll en garanti i % av slutlönen (förmånsbestämd), medan det nya helt enkelt blir en påse av dina faktiskt intjänade/avsatta pensionspengar. Många i bank verkar ha missat den där förändringen.

Bättre att vara konsult än att vara anställd i SHB och bestämma dina anställningsvillkor själv. Särskilt om du kan förhandla dig till hybridarbete och skriva in det i konsultavtalet.
Citera
2025-01-31, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det där låter ohållbart. Om varje liten chef ska sluta en individuell överenskommelse med varje arbetstagare så måste det dokumenteras någonstans, precis som du skriver. Sedan lär det bli en källa till avundsjuka om någon får jobba hemifrån X antal dagar per vecka medan en annan inte får det.
Haha typiskt jävla Handelsbanken. När man inte kunde tro att det kunde bli mer oseriösare så får man höra detta.

Så det är alltså upp till varje mellanchef om avdelningen får ha hemarbete? Upp till varje mellanchef vilken flexibilitet en viss anställd ska ha?

Det kommer ju bara bli ännu mera krig och intriger om en avdelning/individ får hemarbete medan andra inte får. Man kan nästan tro att Handelsbanken är en religion där Wallander är någon slags profet i den banken där man tar fasta på att decentralisering ska innefattas i verkligen allt!

Det lär väl sluta med att man helt enkelt drar tillbaka det man sagt tidigare och behåller distansarbete. På köpet har man skadat bankens rykte och anseende. Helt i onödan.

När fan ska de flytta in i framtiden och bli moderna? Har de glömt bort att det är 2025 och inte 1975?

De anställda har knappt behagliga lokaler, kaffemaskiner eller stolar att sitta på medan ledningen badar i pengar.

Jag visste redan från den dagen jag stack från SHB att det bara skulle bli en tidsfråga tills hela Sverige fick nys om vad som egentligen försigår på den arbetsplatsen.
Senast redigerad av cuckservative 2025-01-31 kl. 21:16.
Citera
2025-01-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nithkalis96
Jag måste tyvärr hålla med om allt, framför allt din sista mening. Det är inte bara det att lokalerna är otroligt misskötta och slitna med nedgångna toaletter, råttor, avloppsproblem, dålig ventilation och uppvärmning. Detta är dessutom bara en av flera faktorer som bidragit till missnöjet det senaste året.

Därtill kommer de omfattande nedskärningarna, där anställda med 10–30 års erfarenhet får lämna med omedelbar verkan, medan mellanchefer utan relevant IT-utbildning som enbart klättrat sig uppåt, får stanna kvar och njuta av sina höga löner. Och nu ska de dessutom dra tillbaka möjligheten till hemarbete.

Som någon tidigare nämnde i tråden är det långt ifrån optimalt att sitta i ett öppet kontorslandskap och försöka lösa komplexa utvecklingsproblem i föråldrade system. Det kräver fokus och koncentration, något som blir nästintill omöjligt när det inte ens finns tillräckligt med mötesrum att arbeta i. Och nu med alla på plats samtidigt lär situationen bli ännu värre. Detta känns dessvärre som ännu ett sätt att få bort folk.

Sedan verkar det som om många inte riktigt förstått att det här i första hand drabbar IT-organisationen inom SHB, inte de anställda på kontoren som dagligen möter kunder. De som tycker att detta är en bra förändring är bara avundsjuka för att de själva inte får möjlighet att arbeta hemifrån. För de som arbetar med IT-utveckling är det uppenbart hur mycket mer arbete som blir gjort ostört hemifrån, jämfört med på kontoret.

Håll er långt borta från SHB:s IT-organisation. Ränterabatt i all ära, men på en sådan arbetsplats är det helt enkelt inte värt det.
Som någon skrev i tråden, åren på SHB var helt bortkastade.

Jobbade där när jag var i mina bästa år dessutom. År som är förlorade och inte kommer tillbaka. Får fortfarande ångestattacker bara jag tänker tillbaka på tiden där.

Så misskött allting är, alltifrån ledarskapet hos koncernledning/mellanchefer, till alla idioter till kollegor, till fastigheterna till IT-systemen. Det är så lågt i tak i den banken att de anställda inte bryr sig eller gör en grej av dessa märkliga saker.

Minns när de drog tillbaka frukten och skoputsmaskinen för att de behövde spara pengar. Bara en sådan grej borde rendera i en artikel hos kvällspressen. Speciellt när man redovisar miljarder efter miljarder.
Senast redigerad av cuckservative 2025-01-31 kl. 21:12.
Citera
2025-01-31, 21:09
Medlem
Citat:
Har en känsla av att jag och flera andra hemarbetare i den här tråden betalar rätt bra med skatt..
Sluta vara så bitter och vidareutbilda dig om det är så hemskt.

Ja det är precis det jag säger- är man SÅ AVIS och missunnsam så finns utbildning för alla i Sverige
Citera
2025-01-31, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Som någon skrev i tråden, åren på SHB var helt bortkastade.

Jobbade där när jag var i mina bästa år dessutom. År som är förlorade och inte kommer tillbaka. Får fortfarande ångestattacker bara jag tänker tillbaka på tiden där.

Så misskött allting är, alltifrån ledarskapet hos koncernledning/mellanchefer, till alla idioter till kollegor, till fastigheterna till IT-systemen. Det är så lågt i tak i den banken att de anställda inte bryr sig eller gör en grej av dessa märkliga saker.

Minns när de drog tillbaka frukten och skoputsmaskinen för att de behövde spara pengar. Bara en sådan grej borde rendera i en artikel hos kvällspressen. Speciellt när man redovisar miljarder efter miljarder.

Ja du, jag kan bara instämma. Jag känner igen mig skrämmande mycket. Även jag får ångestattacker bara av att bli påmind om min år där, och jag förundrades dagligen över hur otroligt lågt i tak det var. Det finns så mycket som har hänt där som hade kunnat leda till flera artiklar. Jag är mest tacksam över att slippa vara kvar och genomlida allt det där, särskilt nu när det verkar bli ännu värre med Green som VD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in