2025-01-31, 20:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Som del i en av frågorna i På spåret används Flashback Forum som utgångspunkt.

Frågan handlar om vad "TS" står för och det är med avstamp i Göteborgstrion Knyckare, Lundström och Scroll-Mias pod Flashback Forever forumet lyfts rätt in i svenska folkets fredagsmys.

Bra att det görs!
Citera
2025-01-31, 20:32
Medlem
HBTKuks avatar
Tror även att det nämndes i något annat avsnitt nyligen.

Heja oss, så klart!
Citera
2025-01-31, 20:35
Avslutad
Jag har alltid uppfattat TS som att det kan stå för antingen trådstart eller trådstartare. Själv brukar jag nästan alltid avse just trådstartaren när jag skriver TS.
Citera
2025-01-31, 20:42
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Jag har alltid uppfattat TS som att det kan stå för antingen trådstart eller trådstartare. Själv brukar jag nästan alltid avse just trådstartaren när jag skriver TS.

Det beror såklart på i vilket sammanhang man skriver TS, men de borde passat på att stila över lite i burarna och säga att det kan betyda båda.
Citera
2025-01-31, 20:43
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
TS= TrådStartaren.
Citera
2025-01-31, 20:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Det där var ju svårt för de som aldrig varit inne här, hur skulle de veta det (på så sätt blir det lite som den där sketchen där ene deltagaren vet oväntat mycket om ett annat område). Ännu svårare vore om På Spåret frågade om tex förkortningen MGM (jag har tidigare ibland tänkt att det istället för "misstänkt gärningsman" kanske stod för "medgärningsman"). Till nästa jul borde det upp ett flashback-korsord om alla begrepp i flashback, för hela familjen.
Citera
2025-01-31, 20:53
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
TS= TrådStartaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det beror såklart på i vilket sammanhang man skriver TS, men de borde passat på att stila över lite i burarna och säga att det kan betyda båda.

Det där hur man skriver brukar jag försöka tänka på, TS, Ts, eller ts. Med versaler avses trådstartaren och med gemener trådstarten om nu inte sammanhanget i övrigt är solklart vill säga.
Citera
2025-01-31, 21:03
Medlem
Fast, det är väl ändå trådskaparen, och inte startaren.

(FB) Vad menas med TS?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/881982-orden-tradskapare-och-tradstartare
Citera
2025-01-31, 21:05
Medlem
immenhusens avatar
Har under mina 25 år på forumet använt mig av termen TrådSkapare. Har faktiskt aldrig använt mig av TrådStartare. Reagerade på detta i samband med inslaget.

/AI
Citera
2025-01-31, 21:13
Medlem
kalkryggars avatar
TS = Topic Starter (trådstartaren)
TS = Topic Start (trådstarten)

Så använder jag det och har lärt mig det utomlands för en fruktansvärt många år sen. Vet att det är ett annat ord som är vanligare utomlands nu (som jag av någon anledning inte kan komma på just nu galet nog).

Vad man avser bör med enkelhet framgå av själva meningen/stycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Frågan...

Jo, men vad angav de tävlande som rätt svar och vad var rätt svar?
Citera
2025-01-31, 21:20
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Ni kan alla sova lugnt trådstartaren eller trådskaparen jag tror alla förstår poängen med TS
Citera
2025-01-31, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
TS = Topic Starter (trådstartaren)
TS = Topic Start (trådstarten)

Så använder jag det och har lärt mig det utomlands för en fruktansvärt många år sen. Vet att det är ett annat ord som är vanligare utomlands nu (som jag av någon anledning inte kan komma på just nu galet nog).

Vad man avser bör med enkelhet framgå av själva meningen/stycket.

Jo, men vad angav de tävlande som rätt svar och vad var rätt svar?

Du tänker på OP på engelska - Original Poster?

Moderator säger att det är trådskapare, inte trådstartare.

(FB) Vad menas med TS?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in