Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Det är troligtvis så, och det var därför jag nämnde de utmaningar som kan bero på individuella förutsättningar i mitt första inlägg.
Att tolka begreppet medkänsla eller medlidande behöver inte nödvändigtvis innebära att man känslomässigt påverkas av ett aktivt fenomen som fungerar som en katalysator för handling – en handling som syftar till att erbjuda assistans.
Medlidande uttrycks snarare genom själva handlingen, i att assistera, och det är fullt möjligt att göra detta utan att vara under påverkan av ett konkret känslomässigt fenomen. Moral, etik, regler och disciplin kan vara lika kraftfulla katalysatorer för handling.
Detta kan faktiskt vara en mer fördelaktig position, eftersom när en känsla är aktiv, särskilt om den är intensiv, kan den negativt påverka våra kognitiva funktioner. Detta kan leda till att den hjälp vi erbjuder inte bara blir mindre effektiv, utan även orsakar mer skada eller problem för den vi försöker hjälpa. Dessutom kan starka känslomässiga reaktioner leda till att vi själva lider.
Det är inte nödvändigt att ha en stark eller konkret känsla för att uttrycka medlidande. En person kan, även om denne inte känner något särskilt för någon, fortfarande agera moraliskt och genom sina handlingar uttrycka och utöva medlidande. Skillnaden ligger i att handlingen inte är känslomässigt grundad, utan snarare intellektuell och konceptuell.
Det är också viktigt att påpeka att det att känna sympati för sina medmänniskor utan att konkret omsätta detta i handling inte är samma sak som medlidande. Att känna sympati utan att agera hjälper ingen konkret. "Rätt" medlidande innebär alltid att det omsätts i praktisk handling, vilket jag anser vara en väsentlig del av begreppet.
Du kan uppenbarligen inte greppa hur stor roll känslorna har när det gäller en människas agerande.
Vet inte riktigt hur jag skall nå dig.
Jag kan bara lova dig att jag varken har moral, etik eller empati.
Saker jag gör gör jag bara för att jag tror det gagnar mig själv.
Jag bryr mig inte om andra människors lidande bara mitt eget i den mån det finns något.
Gör jag något för andra så är det som jag skrev för att jag tror mig kunna få något ut av det för egen del.
Jag har genom ett helt liv lärt mig hur andra gör, när och varför så om det passar mig så kan jag agera annars inte.
Jag har inga emotionella triggers inför andra människor.
Eller ja, irritation och att jag tycker folk är idioter men det är inget som jag ger uttryck för och det skakar jag av mig så fort situationen är över.
Du verkar tro att en intellektualisering av begrepp som medlidande och empati gör att man agerar på det.
Läs en bok om hur man gör reklam tex, triggar folks känslor med olika sinnes intryck.
För mig är reklam lika intrycksgivande som att glo på en tegelvägg medans folk runt mig kan prata om någon ny grej dom skall köpa för dom såg det kommit en ny färg eller modell eller eller.
Kan man inte vädja till känslor går det inte att styra folk.
Du kan locka mig med logik men det förutsätter att jag dels var intresserad från början samt att jag själv tillåts ta mig tid att ta in det nya och komma fram till om det är förmånligt för mig.
Tror aldrig jag impulshandlat något i hela mitt liv.