2025-01-31, 03:05
Medlem
Pungsvings avatar
Det mesta smakar bra men jag vet ett märke som smakar barnspya. Men vi har dragit ner på mängden spaghetti i portionen, mer sås. Nyttigare.
Senast redigerad av Pungsving 2025-01-31 kl. 03:08.
Citera
2025-01-31, 04:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Jag har sedan ca ett år tillbaka gått över till äggpasta. Zeta. Jag tycker att den smakar bättre och jag tänker att den är lite nyttigare (=färre kalorier, mer protein) eftersom den innehåller ägg. Klart dyrare dock.

Har du lust att visa vilken du menar?

Lämnade själv Barilla i somras och gick över till Zeta Casa Di Luca NO.13 Linguine. Micket bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Det mesta smakar bra men jag vet ett märke som smakar barnspya. Men vi har dragit ner på mängden spaghetti i portionen, mer sås. Nyttigare.

Vilken sås gör rätten nyttigare? Kaxar inte, blev nyfiken.
Senast redigerad av pineappledude123 2025-01-31 kl. 04:05.
Citera
2025-01-31, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Encoctmebreau
Alla smakar i stort sett likadant. Det du känner är placebo. Det är exakt samma beståndsdelar i alla märkena.

Verkligen inte.

Det är ungefär som att Donken och Sibylla skulle smaka likadant som de bästa hamburgerhaken. En urusel jämförelse.

De Cecco är väldigt bra i sin prisklass, jag köper aldrig något som är under den nivån.
Citera
2025-01-31, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradk
Barilla handlas inte då vi ej delar samma värdegrund.

Varför gör de inte reklam för detta på förpackningen? Har de insett att woke inte säljer?
Citera
2025-01-31, 04:38
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pineappledude123
Har du lust att visa vilken du menar?

Lämnade själv Barilla i somras och gick över till Zeta Casa Di Luca NO.13 Linguine. Micket bra.

Vilken sås gör rätten nyttigare? Kaxar inte, blev nyfiken.

Eftersom rena kolhydrater är bland det mest näringsfattiga och onyttiga man kan äta så är vilken sås som helst nyttigare.
Citera
2025-01-31, 04:49
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Och då menar jag inte färsk pasta, utan torr, förpackad.

Italienska Youtubekockar betonar att man ska välja en riktigt god och bra spaghetti bland det tjugotal eller fler som finns i italienska butiker.

I den svenska butiken har jag köpt Barillo, bland de få som finns där.

Kan ni rekommendera något ännu bättre märke?
Av det som finns i de flesta butikerna i Sverige, Garofalo eller De Cecco.
Citera
2025-01-31, 06:37
Medlem
Millediablos avatar
Turelli, pasta con amore så klart. Den är gjord med kärlek. Skämt åsido sådan sträv pasta binder såsen bäst på ytan.
Citera
2025-01-31, 06:38
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Okej, du tycker att pasta är det och ja allt gluten, allergener, dåligt för matsmältningen hälsan mm mm .. Det får du stå för. Kost handlar iaf om balans av intag av kalorier och förbränning av kalorier och variation av rätter och olika näringsämnen ifrån allt ätbart

Iaf är det välkänt att idrottare älskar pasta och till vilken kolhydrat funktion det har för deras träning

Det är välkänt att idrottare med dålig koll väljer pasta över potatis.

https://www.runnersworld.com/nutrition-weight-loss/a20789668/potatoes-the-perfect-carb/

Citat:
Baked, mashed, or boiled, potatoes actually provide more energy-delivering complex carbohydrates than a cup of pasta. All varieties--russet, red, yellow, purple, and sweet--contain impressive quantities of vitamins and minerals. Plus, they're easy to digest and prepare.

Potatis über alles, potatis is love, potatis is life.
All hail the almighty potatis.
Citera
2025-01-31, 07:20
Medlem
santos_devilles avatar
En italienare berättade för mig att man ska välja den som ser skrovlig ut och inte den som är slät på ytan.
Citera
2025-01-31, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
En italienare berättade för mig att man ska välja den som ser skrovlig ut och inte den som är slät på ytan.

Jag såg ett klipp på youtube där en från Italien pratade om detta.

Det ska vara lite skrovligt och nästan mjöligt.

Sen kunde man kolla på protein-innehållet.

https://handla.ica.se/produkt/2077761

ICA Basic - 13,0 gram protein.

https://www.mathem.se/se/products/5825-barilla-spaghetti-al-bronzo-400g-barilla/

Barilla Al Bronzo - 14,0 gram protein.
Citera
2025-01-31, 07:53
Medlem
slagskotts avatar
Kungsörnen hade en vit fiberspaghetti för 15-20 år sedan och den var knallgod, utöver den så är klassisk kungsörnen den jag brukar inhandla
Citera
2025-01-31, 08:09
Medlem
jag kör med garant fullkorns spagetti ska vara lite nyttigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här