Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Eller dom planen flög samtidigt med drönaren, dom flög tidigare på dagen, dom flög efteråt? Problemet med den här artikeln är att den är väldigt ospecifik. Den antyder, eller låter läsaren dra dom antydningarna...

Det är så här rykten startar. Helt okej information om det hade publicerats på X eller bluesky, där det går det undan. En dålig bit av information ersatts snabbt med ny och bättre information. Men om det dyker upp en nyhetskälla i tråden som få eller inga hört talas om? Om den i min mening är en smula ospecifik? Framförallt i sådant laddat ämne som det här är?

Skulle inte förvåna mig om proryska kanaler snart går ut och säger att Nato ledde drönaren till Murmansk eller något dylikt trams.
Eftersom du påpekar att artikeln är ospecifik och kan leda till spekulationer, kan du förtydliga vilka källor du använder för att bedöma denna händelse? Det vore intressant att förstå vilka mer etablerade eller verifierade källor du lutar dig på i din bedömning.
Citera
2025-01-30, 18:52
Avstängd
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vilken drönare prata du om nu?
Den kom ju från Ukraina som inte är med i NATO.
Nato har sedan skickat signalspaningsplan till området
https://www.itamilradar.com/2025/01/29/eyes-on-murmansk-region/
Så här skrev du tidigare:
"Postat av 2006
Enligt den ryska militären sköts en ukrainsk drönare ner över Murmanskregionens territorium på onsdagsmorgonen.
Den dagen som Moskva hävdar att de har motverkat en ukrainsk drönareattack i Murmansk-regionen, registrerar vi ett dubbelt uppdrag utfört av Natos tillgångar i området.

Det ser uppenbart ut som Moskva hävdar att de skjutit ner en sån drönare?
Då verkar du registrerat en dubbel attack utfört av Nato?
Citera
2025-01-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
På tal om ryska truckförare så minns vi även denna:
https://www.youtube.com/watch?v=HPzQ_tJW-S0

Att ryssen ännu inte rått på Ukraina i Kursk, trots alla nordkoreanska soldater tyder på för mycket vodka.
Man undrar om ryska militären även matar sina nya vänner med vodka och hur de klarar det?

Undrar också om nordkoreanerna har samma bögtraditioner i armén som ryssarna? Annars kan det nog bli en otrevlig överraskning för random kommunistguling när Ivan halsat ett helrör vodka och känner att lusten smyger på.
Citera
2025-01-30, 18:55
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Förlåt. Men vad var det vi alldeles nyss såg?

På tal om ingenting och ovanstående. Vem minns inte den goda tiden när dom kunde montera en 2M-7 ovanpå en MT-LB..

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/03/04/desperate-russian-forces-are-adding-80-year-old-naval-guns-to-70-year-old-armored-tractors/
Citat:
Desperate Russian Forces Are Sticking 80-Year-Old Naval Guns On 70-Year-Old Armored Tractors

The Russian army is welding 80-year-old gun mounts, originally built to arm patrol boats, onto 70-year-old armored tractors—and sending them to Ukraine to get captured by the Ukrainian army.

The up-gunned, tracked MT-LBs are further evidence of the Kremlin’s worsening equipment crisis as it struggles to make good its losses in Ukraine.

Det finns en video när dom här skönheterna används. Problemet är att en MT-LB är på tok för ostadig som plattform när dom börjar skjuta. Jag vet inte hur jag ska beskriva det hela. ADHD-unge i godisaffären? Det var inte en enda kula som gick i samma bana som föregående, noll träffsäkerhet.
Citera
2025-01-30, 19:01
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det vore intressant att förstå vilka mer etablerade eller verifierade källor du lutar dig på i din bedömning.

Jag skulle börja med wikipedia för att se hur långt Natoplanen kan se. Jag skulle gå vidare till flightradar för att se när dom var vart. Jag skulle även ifrågasätta allting från grunden för det finns inga data publicerade över drönarens flygväg, tid för nedslag och så vidare. Det närmsta jag känner till det är att Ryssland påstår sig ha skjutit ner en drönare över Murmansk.

Men framförallt, det finns större muppar än jag och ingen av mina osintkällor på bluesky har nämnt någonting om detta. Dom kanske sitter och gör research och det kommer senare. Eller så kommer det inte alls då det kan vara ett rykte startat av Ryssar.
Citera
2025-01-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Så här skrev du tidigare:
"Postat av 2006
Enligt den ryska militären sköts en ukrainsk drönare ner över Murmanskregionens territorium på onsdagsmorgonen.
Den dagen som Moskva hävdar att de har motverkat en ukrainsk drönareattack i Murmansk-regionen, registrerar vi ett dubbelt uppdrag utfört av Natos tillgångar i området.

Det ser uppenbart ut som Moskva hävdar att de skjutit ner en sån drönare?
Då verkar du registrerat en dubbel attack utfört av Nato?
Den här diskussionen känns tyvärr meningslös då den i huvudsak kretsar kring hårklyverier om formuleringar, troligen på grund av en felaktig översättning från engelska till svenska. Det vore nog bäst att avsluta här, eftersom vi inte kommer fram till något konkret genom att fortsätta på den här nivån. Tack för visat intresse!
Citera
Medlem
Vi har tidigare sett ryssarna använda pansarvärnskanon M-42(alltså 1942) och haubitz M-30(1939), så inte helt oväntat att de nu använder D-74(1944) men rätt så anmärkningsvärt ändå.
Ekar det tomt i ladorna?

https://x.com/ChungTzuW/status/1885002951439106098
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det där har varit uppe tidigare. Ukraina inledde förberedande diskussioner redan efter frigörelsen i början på 90-talet, även om det än idag är lång väg kvar till ett medlemskap. Ett stort, fattigt och korrumperat land är inte var Nato vill ha. Men det går att förenkla inträdet, det har vi sett förr. Det vet Putin, som ville stoppa förhandlingarna innan det blev aktuellt.

Det var aldrig aktuellt.
Det som gjorde det aktuellt var ryssarnas invasion.
Citera
2025-01-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Eftersom samma felaktiga påståenden upprepas gång på gång så kommer naturligtvis mina repliker att bli likartade. Pröva en gång till så får vi se. Jag kan hjälpa till:
Påstående: "Putin är en ny Hitler som vill erövra hela Europa och förslava alla folk".
Replik: "Nej, han vill bara skydda Rysslands gränser".

Nej, Putin är inte ute efter att skydda några gränser.
Han har invaderat Ukraina för att erövra.
Citera
2025-01-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag skulle börja med wikipedia för att se hur långt Natoplanen kan se. Jag skulle gå vidare till flightradar för att se när dom var vart. Jag skulle även ifrågasätta allting från grunden för det finns inga data publicerade över drönarens flygväg, tid för nedslag och så vidare. Det närmsta jag känner till det är att Ryssland påstår sig ha skjutit ner en drönare över Murmansk.

Men framförallt, det finns större muppar än jag och ingen av mina osintkällor på bluesky har nämnt någonting om detta. Dom kanske sitter och gör research och det kommer senare. Eller så kommer det inte alls då det kan vara ett rykte startat av Ryssar.
JAKE17 och JAKE27 är kodnamn för specifika flygplan inom den amerikanska militärens flotta av spaningsflygplan som används för signalspaning och kan övervaka flyg och drönare på långt avstånd, särskilt i Finland och Nordeuropa. Deras räckvidd och kapacitet för att samla in radardata gör dem viktiga för att upptäcka potentiella hot. Även om detaljer om specifika operationer kan vara svåra att få tag på, är det genom dessa system man kan få information om militära rörelser. Eftersom vi inte har tillräcklig verifierad information om den aktuella händelsen, anser jag att diskussionen härmed avslutas.
Citera
2025-01-30, 19:13
Medlem
🔞 The Russian invader fell asleep after the work of the Ukrainian sniper. Sleep tight 😁

https://x.com/i/status/1885021552800129133
Citera
2025-01-30, 19:14
Medlem
🔞 "If there is hell on earth, then it is here, in this forest. Like in a horror movie — corpses, helmets, body armor, first aid kits everywhere. All of them are ours, not a single Ukrainian," — the Russian invader films the landscape.
Orс recorded a video showing a forest belt of death. Every 20 meters there are "snowdrops", whole groups of eliminated Russian occupiers, rotting in the ground.

https://x.com/i/status/1885018268634931363
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in