Jag undrar över AfS förhållande till AfD, som ju är högaktuellt med all uppmärksamhet inför valet i Tyskland i februari. AfS tog ju sitt partinamn ifrån AfD, som de kallar "systerparti". GK har inte sagt så mycket om AfD, vad jag vet, men han verkar uppskatta vissa AfD-toppar på sociala media. Vad som intresserar mig, är om partiernas respektive partiprogram, politiska betraktelsesätt och mål överensstämmer med varandra.
Jag kompletterar ditt inlägg genom att klistra in den aktuella texten.
Partiledare Gustav Kasselstrand skriver:
Salwan Momika skjuten till döds i sin lägenhet inatt.
Migrationsverket beslutade att utvisa honom 2023 och beslutet fastställdes även av Migrationsdomstolen. Våren 2024 beslutade högsta instans, Migrationsöverdomstolen, att inte bevilja prövningstillstånd.
Men eftersom han riskerade tortyr eller dödsstraff i Irak, för att ha gjort helt lagliga saker i Sverige (bränna koranen), fick han ett tillfälligt uppehållstillstånd som lät honom vara kvar i landet på nåder. Nyligen åtalades han för flera fall av hets mot folkgrupp. Domen skulle ha fallit idag.
Jag ringde upp honom förra året för att få höra hur han såg på sin framtid. Men det blev ett kort samtal. Han behärskade inte svenska och knappt heller engelska. Det var enda kontakten jag hade med honom. Men jag vet att han var positivt inställd till Alternativ för Sverige. Efter att SD aktivt fördömt honom och uteslutit honom som medlem, blev han passiv stödmedlem i Alternativ för Sverige. Som parti betraktar vi kampen mot islamiseringen, och den allt större andelen muslimer i Sverige, som ödesfrågor. Vi bränner visserligen inga koraner och har inte för avsikt att göra det heller. Men det hindrar inte att enskilda personer som gör det, utan att företräda partiet, ändå kan vara medlemmar. Det är ett uttryck för en långtgående frihet och interndemokrati i partiet.
Det påstås ibland att han var en "utländsk agent". Jag har inte sett något belägg för detta, och han har aldrig haft något aktivt engagemang i Alternativ för Sverige, och inte heller i andra svenska organisationer vad jag vet. Det intryck jag fick av honom var att han var en ensamvarg, som levde sitt liv fullt medveten om att han hade ett pris på sitt huvud. Trots att han måste ha insett att han kunde mördas vilken dag som helst, fortsatte han sin kamp ända tills just det hände. Och då mitt i en livesändning som han hade från sin lägenhet söder om Stockholm. Han dog med stövlarna på, som uttrycket lyder.
Sedan Momika genomförde sina tillståndsgivna koranbränningar 2023 blev han ett absolut hatobjekt för de politiska makthavarna, i synnerhet de som ville underkasta Sverige ett Natomedlemskap.
Hans agerande anses ha orsakat att Natointrädet sköts upp. Han bidrog också till att svenska folket fick mer kunskap om vilket pris Natointrädet hade: det blev tydligt att vi var tvungna att ge upp delar av vår egen frihet och anpassa oss efter turkisk-muslimska krav.
Den anpassningsprocessen pågår fortfarande. En statlig utredning föreslog nyligen att demonstrationsfriheten inskränks kraftigt, så att polismyndigheten och Säpo kan stoppa framtida koranbränningar. Justitieminister Gunnar Strömmer har aviserat att utredningens förslag kommer att implementeras.
– Man ska inte låtsas som att det här inte får några konsekvenser. Det är klart att det får det. Och de konsekvenserna blir mer kännbara för åsiktsyttringar som är hotdrivande potentiellt sett mot Sverige, sa han på en presskonferens.
Utredaren Mattias Larsson var tydlig med att yttrandefriheten måste inskränkas.
– Jag tycker att om man bara gör en bedömning utifrån intresset att vär*na yttrandefriheten så missar man en annan aspekt i vågskålen. Vi vet ju att vad vi gör här i en digitalise*rad värld påverkar omvärlden. Vi vet att de sammankomster som hölls förra året ledde till upplopp, vi vet att de ledde till attacker mot ambas*sader, kanske till och med ledde till att svenska medborgare mördades i Bryssel. Då tycker jag att det finns andra intressen som måste läggas i vågskålen, nämligen behovet av att skydda människors liv och säkerhet. Debatten blir alldeles för ensidig om man bara tar hänsyn till yttrandefri*heten.
Att Salwan Momika nu är ihjälskjuten, får sannolikt många makthavare i riksdag, regering och myndigheter att dra en lättnadens suck och fira mordet i tysthet.