2025-01-20, 04:26
Medlem
Nudelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det som talar emot din teori om diskret underrättelseverksamhet är att den som åkt fast är en korkad underårig neger/arab.
Källa?
Citera
2025-01-20, 09:59
Medlem
Under helgen häktades en 17-åring misstänkt för explosionen i Johanneberg. Nu har ytterligare en ung så kallad utförare anhållits för medhjälp till brottet - från Halland.
Skriver gp
Citera
2025-01-21, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av So21
Masireh Jadama Som är fotbollsagent och tidigare inblandad som offer i skjutning mot hans lägenhet i december, släkting bor på 6c….
Han säger i GP att de som gör sånt här är fega

Han verkar ha anlitat fotbollsspelare med gängpengar, så helt klart inte oskyldig, han har varit i media väldigt mycket.
Citera
2025-01-23, 13:50
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Polisen har ett nytt spår...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...otbollsagenter

Citat:
De senaste tidens våldsdåd kan ha en koppling till fotbollsvärlden
Citat:
porten som sprängdes i Johanneberg
Citat:
– Det här är ett av de spår vi utreder

Svårt att veta om chefsdetektiven är genomkorkad, eller om han spelar. Min teori är att han har börjat bli lite senil...

Jag tror mig veta vad det nya spårat handlar om! Och det rör sig inte om Det Hemliga Sällskapet...

Istället rör det sig om fotbollsvärlden och aggressiv senilitet. Återkommer när jag har grävt lite.

Men först skall jag reda ut om "porten som sprängdes" ligger i Johanneberg, Krokslätt, Södra Burås, Fredriksdal, Fridkulla eller någon annanstans. Min nuvarande teori är att porten ligger i stadsdelen Krokslätt -- och om man vill lokalisera porten ytterligare på områdesnivå, ligger den i Krokslätts utmark. Men dit hittar inga taxichaufförer...

https://www.youtube.com/watch?v=GTgIV_owUDo

Citat:
Roger Andersson signerar här sin bok om Krokslätts utmarker i Göteborg
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2025-01-23 kl. 14:05.
Citera
2025-01-27, 14:54
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Gränsen mellan Krokslätt och Johanneberg

I väntan på nya spännande spår och eftersom vartannat inlägg i tråden behandlar stadsdelens namn där bombattentatet utfördes, har jag lagt ner lite tid på att analysera kartor och annat källmaterial för att ta reda på var gränsen mellan Krokslätt och Johanneberg egentligen går. Min förhoppning är att även du får glädje av att vandra runt i historiska kartor.

Låt oss börja med stadsdelens namn där bombattentatet utfördes:

Rätt svar: Krokslätt i Göteborg

Obs! Krokslätt ligger inte i Johanneberg.

Jag är säker på att förvirringen beträffande gränsen beror på Västtrafik. De har skyltat gamla busslinje 40 (och dess föregångare och eftergångare) "Johanneberg". Bussen passerade visserligen genom Johanneberg på Viktor Rydbergsgatan, men den vände inte vid Eklanda Torg, utan den fortsatte söderut och vände först vid Jungmarks Cykel, som låg i Krokslätt.

Som många i tråden har påpekat går gränsen ungefär längs med Eklandagatan, men gränsen byter sida några gånger. Det är det inte många som känner till. Förklaringen är att gränsen följer den gamla kommungränsen mellan Örgryte och Göteborg. Krokslätt låg i Örgryte fram t.o.m. 1921.

Jag har studerat lite olika kartor över Örgryte och Göteborg. Mitt förslag är att du studerar den här kartan till en början (*):

https://goteborg.se/wps/portal/start...allningen-1923

Citat:
Kartor från Jubileumsutställningen 1923

Börja med att släcka alla kartlager. Välj (tänd) sedan lagret:
"Samlade kartverk" > "1923-1940 Göteborg"
för att hänga med på resan från söder till norr längs med Eklandagatan, släcker och tänder du lagret när du önskar jämföra nutid med dåtid.

Det triangulära Eklanda Torg, som ligger väster om Eklandagatan, ligger i Krokslätt. Gränsen mellan Johanneberg och Krokslätt går ungefär där Jungmarks Cykel låg på senare år.

En triangel öster Eklandagatan vid Panorama Hotell ligger i Johanneberg. Dess 3 hörn är ungefär 1. Korsningen Eklandagatan och Volrat Thamsgatan; 2. Korsningen Utlandagatan och Gyllenkrooksgatan; 3. Korsningen Eklandagatan och Utlandagatan.

De två nationalromantiska kvarteren, som omringas av Gyllenkrooksgatan ligger i Krokslätt.

Nästan allt norr om Gyllenkrooksgatan, öster om Eklandagatan och väster om Södra Vägen ligger i Johanneberg. Ytterligare en triangel. Carlanderska Sjukhuset och Cederbourgsgatan ligger alltså i Johanneberg.

Carlandersplatsen ligger varken i Johanneberg eller Krokslätt.

Det gör inte heller det nationalromantiska kvarteret öster om Lundgrensgatan och väster om Eklandagatan.

Inte ens landeriet Johanneberg, som har har namngivit stadsdelen Johanneberg, ligger i Johanneberg.

Nere vid Eklandagatans slut vid Södra Vägen, ligger alltså kvarteret öster om Eklandagatan i Johanneberg, men inte kvarteret väster om Eklandagatan. Det är det inte många som känner till.

Obs! Ovanstående info har jag lärt mig de senaste dagarna, så ta den med en liten nypa salt.

Synpunkter? Har du en bättre karta längs med Eklandagatan?

Kuriosa (som inte många känner till):

Krokslätts Torg ligger inne i koloniområdet Örgryte koloniträdgårdar.

Krokslätts Fabriker ligger inte i stadsdelen Krokslätt.

Det är lätt hänt att man förväxlar Krokslätt i Göteborg med Krokslätt i Mölndal.

Vän av ordning

(*)
Det finns åtminstone två betydligt intressantare kartor att studera, om man önskar gräva ner sig i Krokslätts historia. Dessutom finns det två färska böcker med 100-tals kartor, ritningar och fotografier författade av Roger Andersson.
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2025-01-27 kl. 15:10.
Citera
2025-01-28, 07:42
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Lundin
Gränsen mellan Krokslätt och Johanneberg

I väntan på nya spännande spår och eftersom vartannat inlägg i tråden behandlar stadsdelens namn där bombattentatet utfördes, har jag lagt ner lite tid på att analysera kartor och annat källmaterial för att ta reda på var gränsen mellan Krokslätt och Johanneberg egentligen går. Min förhoppning är att även du får glädje av att vandra runt i historiska kartor.

Låt oss börja med stadsdelens namn där bombattentatet utfördes:

Rätt svar: Krokslätt i Göteborg

Obs! Krokslätt ligger inte i Johanneberg.

Jag är säker på att förvirringen beträffande gränsen beror på Västtrafik. De har skyltat gamla busslinje 40 (och dess föregångare och eftergångare) "Johanneberg". Bussen passerade visserligen genom Johanneberg på Viktor Rydbergsgatan, men den vände inte vid Eklanda Torg, utan den fortsatte söderut och vände först vid Jungmarks Cykel, som låg i Krokslätt.

Som många i tråden har påpekat går gränsen ungefär längs med Eklandagatan, men gränsen byter sida några gånger. Det är det inte många som känner till. Förklaringen är att gränsen följer den gamla kommungränsen mellan Örgryte och Göteborg. Krokslätt låg i Örgryte fram t.o.m. 1921.

Jag har studerat lite olika kartor över Örgryte och Göteborg. Mitt förslag är att du studerar den här kartan till en början (*):

https://goteborg.se/wps/portal/start...allningen-1923

Börja med att släcka alla kartlager. Välj (tänd) sedan lagret:
"Samlade kartverk" > "1923-1940 Göteborg"
för att hänga med på resan från söder till norr längs med Eklandagatan, släcker och tänder du lagret när du önskar jämföra nutid med dåtid.

Det triangulära Eklanda Torg, som ligger väster om Eklandagatan, ligger i Krokslätt. Gränsen mellan Johanneberg och Krokslätt går ungefär där Jungmarks Cykel låg på senare år.

En triangel öster Eklandagatan vid Panorama Hotell ligger i Johanneberg. Dess 3 hörn är ungefär 1. Korsningen Eklandagatan och Volrat Thamsgatan; 2. Korsningen Utlandagatan och Gyllenkrooksgatan; 3. Korsningen Eklandagatan och Utlandagatan.

De två nationalromantiska kvarteren, som omringas av Gyllenkrooksgatan ligger i Krokslätt.

Nästan allt norr om Gyllenkrooksgatan, öster om Eklandagatan och väster om Södra Vägen ligger i Johanneberg. Ytterligare en triangel. Carlanderska Sjukhuset och Cederbourgsgatan ligger alltså i Johanneberg.

Carlandersplatsen ligger varken i Johanneberg eller Krokslätt.

Det gör inte heller det nationalromantiska kvarteret öster om Lundgrensgatan och väster om Eklandagatan.

Inte ens landeriet Johanneberg, som har har namngivit stadsdelen Johanneberg, ligger i Johanneberg.

Nere vid Eklandagatans slut vid Södra Vägen, ligger alltså kvarteret öster om Eklandagatan i Johanneberg, men inte kvarteret väster om Eklandagatan. Det är det inte många som känner till.

Obs! Ovanstående info har jag lärt mig de senaste dagarna, så ta den med en liten nypa salt.

Synpunkter? Har du en bättre karta längs med Eklandagatan?

Krokslätts Torg ligger inne i koloniområdet Örgryte koloniträdgårdar.

Krokslätts Fabriker ligger inte i stadsdelen Krokslätt.

Det är lätt hänt att man förväxlar Krokslätt i Göteborg med Krokslätt i Mölndal.

Vän av ordning

(*)
Det finns åtminstone två betydligt intressantare kartor att studera, om man önskar gräva ner sig i Krokslätts historia. Dessutom finns det två färska böcker med 100-tals kartor, ritningar och fotografier författade av Roger Andersson.
Även om det nog måste betraktas som OT är det kul när någon grottar ner sig i ett intilliggande spörsmål. Vad beträffar var gränsen mellan Krokslätt och Johanneberg går, kan man väl hänvisa till den berömda diskrepansen mellan verkligheten och kartan. I mitt tycke får man acceptera den aktuella kartan och indelningen. Det blir lite konstigt att hänvisa till svunna tider och kartor, då stora delar av området var obebyggt. Med det sagt skedde explosionen odiskutabelt i Krokslätt. Eller Burås.
Citera
2025-01-29, 14:49
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Med det sagt skedde explosionen odiskutabelt i Krokslätt. Eller Burås.

Absolut inte explosionen, sprängning eller smäll!

Bombattentat, om jag får be. Vi får inte låta statsradion och GP deodoranta verkligheten!

Absolut inte i Johanneberg!

Jag hade faktiskt planer på att kontakta Polisen i Göteborg, beträffande deras presstalesman Brattgård, som sprider falsk negativ information om Johanneberg. Jag kom så långt att jag redan hade tillverkat en karta över gränsen, innan jag kom på bättre tankar, man vill ju inte väcka... Förhoppningsvis läser Polisens detektiver den här tråden... Till alla detektiver: Säg till Brattgård på skarpen!

Ungefär så här ser min karta ut:

https://kartor.eniro.se/?c=57.691264...rg%22;2636;geo

Men min karta är mer detaljerad och korrekt, exempelvis placerade jag Eklanda Torg i Krokslätt.

Notera gärna området nedanför Gyllenkroksgatan vid hållplatsen Getebergsäng. Det är det inte många som känner till.

Absolut inte i Burås!

Burås är en hittepåstadsdel. Och ett hittepåområde, ungefär som Bananhusen som befolkades av de fruktansvärt farliga och långhåriga bananerna. Om man söker på Burås i de vanligaste karttjänsterna, får man inte en enda träff i Krokslätt. Inte en enda.

Det finns dock minst en officiell modern karta över Burås i Krokslätt:

https://historik.val.se/val/val2010/...711/karta.html

Citat:
Val till kommunfullmäktige i Göteborg - Karta - Centrum, Burås

Som synes ligger varken Buråsliden, Buråsskolan, Glasmästarevallen eller platsen för bombattentatet i Burås.

Men Buråsparken och Buråskyrkan ligger i Burås.

Det gör även ICA Maxi och Hammarliden. Jag har dock svårt att tänka mig att professor Mart Mägi tror att hans villa ligger i Burås.

Johannebergs missionskyrka ligger inte heller i Burås, men i Krokslätt. Sedan kan man ju fundera på varför den bytte namn från Burås till Johanneberg. Och varför den bytte namn ännu en gång...

https://johannebergsequmeniakyrka.se.../var-historia/

Gibraltar ligger inte längre i Johanneberg, utan i Krokslätt. Det är det inte många som känner till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gibraltar_(herrg%C3%A5rd)

Tips om Burås!

Om någon skulle vara överintresserad av Burås, rekommenderar jag Roger Anderssons färska bok "Krokslätts utmark - Burås, Fridkulla och Fredriksdal". Tyvärr slutar boken redan vid 1960-talet, vilket gör att varken Chalmers eller Krokslätts studenthem beskrivs. Och tyvärr är inte Roger någon Sören Skarback, vilket gör boken något trögläst. Men i stort sett alla villor byggda innan 1950 är mer eller mindre utförligt beskrivna. Även Sören Skarbacks. Min absoluta favorit är Sven Strömblads stora och fantastiska trädgård vid Hammarliden 15-17. Den hade jag ingen susning om, trots att jag har besökt Hammarliden ett tjog gånger.

Roger Andersson är en gammal elitorienterare och kartritare, men inte ens han lyckas åstadkomma en vettig karta över Burås, trots att en av kartorna har rubriken "Burås 1940", och trots att han måste ha forskat om Krokslätt i 1000-tals timmar. Boken innehåller massvis med ytterligare egenproducerade kartor över Mosseberg, Mossen, Burås, Fridkulla och Fredriksdal, men tyvärr i stort sett inga historiska eller moderna.

Vän av ordning

PS
Här utfördes bombattentatet:

https://historik.val.se/val/val2010/...713/karta.html

Men även Framnäs i Krokslätt är ett hittepåområde. De flesta göteborgare som hör någon nämna Framnäs, tänker på SS Fram, som trots namnet är en sosseförening. Sjäv tänker jag på Framnäsbadet...
Citera
2025-01-29, 14:58
Medlem
Citat:

Men min karta är mer detaljerad och korrekt, exempelvis placerade jag Eklanda Torg i Krokslätt.

.

Finns det ett Eklanda Torg i Göteborg? Var ligger det i så fall?
Citera
2025-01-29, 15:10
Medlem
Bertil.Lundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Finns det ett Eklanda Torg i Göteborg? Var ligger det i så fall?

Eklanda Torg var torget där Centralgaraget, Chalmers Motorklubb, SEB, Sparbanken, Posten, KOM och macken låg. Allt revs för 10 år sedan:

https://commons.wikimedia.org/wiki/F...ohanneberg.jpg

Inte direkt Sveriges finaste...

Somliga kallade torget för Centralgaraget. Andra sa att de skulle gå till KOM. Min son påstod att han aldrig hade varit nykter på KOM och att KOM hade svenskt rekord i utgångna varor.

Torget har numera blivit en plats -- Jarlaplatsen...

Addendum:

Flygfoto...

Det här är bra!

https://www.skanska.se/vart-erbjudan...en%2c-Goteborg

Citat:
Brf Jarlaplatsen har en låg energiprestanda tack vare snålspolande kranar och duschar

Skanskas förverkligande av "Airstrip One" anno 1984...
Senast redigerad av Bertil.Lundin 2025-01-29 kl. 15:18.
Citera
2025-01-29, 15:56
Medlem
Proras avatar
Citat:
Absolut inte explosionen, sprängning eller smäll!

Bombattentat, om jag får be. Vi får inte låta statsradion och GP deodoranta verkligheten!

Absolut inte i Johanneberg!

Jag hade faktiskt planer på att kontakta Polisen i Göteborg, beträffande deras presstalesman Brattgård, som sprider falsk negativ information om Johanneberg. Jag kom så långt att jag redan hade tillverkat en karta över gränsen, innan jag kom på bättre tankar, man vill ju inte väcka... Förhoppningsvis läser Polisens detektiver den här tråden... Till alla detektiver: Säg till Brattgård på skarpen!

Ungefär så här ser min karta ut:

https://kartor.eniro.se/?c=57.691264...rg%22;2636;geo

Notera gärna området nedanför Gyllenkroksgatan vid hållplatsen Getebergsäng. Det är det inte många som känner till.

Absolut inte i Burås!

Burås är en hittepåstadsdel. Och ett hittepåområde, ungefär som Bananhusen som befolkades av de fruktansvärt farliga och långhåriga bananerna. Om man söker på Burås i de vanligaste karttjänsterna, får man inte en enda träff i Krokslätt. Inte en enda.

Det finns dock minst en officiell modern karta över Burås i Krokslätt:

https://historik.val.se/val/val2010/...711/karta.html

Som synes ligger varken Buråsliden, Buråsskolan, Glasmästarevallen eller platsen för bombattentatet i Burås.

Men Buråsparken och Buråskyrkan ligger i Burås.

Det gör även ICA Maxi och Hammarliden. Jag har dock svårt att tänka mig att professor Mart Mägi tror att hans villa ligger i Burås.

Johannebergs missionskyrka ligger inte heller i Burås, men i Krokslätt. Sedan kan man ju fundera på varför den bytte namn från Burås till Johanneberg. Och varför den bytte namn ännu en gång...

https://johannebergsequmeniakyrka.se.../var-historia/

Gibraltar ligger inte längre i Johanneberg, utan i Krokslätt. Det är det inte många som känner till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gibraltar_(herrg%C3%A5rd)

Tips om Burås!

Om någon skulle vara överintresserad av Burås, rekommenderar jag Roger Anderssons färska bok "Krokslätts utmark - Burås, Fridkulla och Fredriksdal". Tyvärr slutar boken redan vid 1960-talet, vilket gör att varken Chalmers eller Krokslätts studenthem beskrivs. Och tyvärr är inte Roger någon Sören Skarback, vilket gör boken något trögläst. Men i stort sett alla villor byggda innan 1950 är mer eller mindre utförligt beskrivna. Även Sören Skarbacks. Min absoluta favorit är Sven Strömblads stora och fantastiska trädgård vid Hammarliden 15-17. Den hade jag ingen susning om, trots att jag har besökt Hammarliden ett tjog gånger.

Roger Andersson är en gammal elitorienterare och kartritare, men inte ens han lyckas åstadkomma en vettig karta över Burås, trots att en av kartorna har rubriken "Burås 1940", och trots att han måste ha forskat om Krokslätt i 1000-tals timmar. Boken innehåller massvis med ytterligare egenproducerade kartor över Mosseberg, Mossen, Burås, Fridkulla och Fredriksdal, men tyvärr i stort sett inga historiska eller moderna.

Vän av ordning

PS
Här utfördes bombattentatet:

https://historik.val.se/val/val2010/...713/karta.html

Men även Framnäs i Krokslätt är ett hittepåområde. De flesta göteborgare som hör någon nämna Framnäs, tänker på SS Fram, som trots namnet är en sosseförening. Sjäv tänker jag på Framnäsbadet...

Frågan om Johanneberg/Krokslätt är för mig fisjummen. Men kul att du namedroppade Mart Mägi, professor i fordonsteknik och pappa till en tjej som gick i min parallellklass på Katrinelundsgymnasiet. Likaså nämnandet av Roger Andersson, gammal VPK:are vilken jag förgäves (han gjorde rätt) försökte få att ge mig en startplats i ungdoms-SM i orientering tidigt 80-tal. Mer OT kan det nog inte bli.
Citera
2025-01-29, 16:05
Medlem
Proras avatar
Citat:
Eklanda Torg var torget där Centralgaraget, Chalmers Motorklubb, SEB, Sparbanken, Posten, KOM och macken låg. Allt revs för 10 år sedan:

https://commons.wikimedia.org/wiki/F...ohanneberg.jpg

Inte direkt Sveriges finaste...

Somliga kallade torget för Centralgaraget. Andra sa att de skulle gå till KOM. Min son påstod att han aldrig hade varit nykter på KOM och att KOM hade svenskt rekord i utgångna varor.

Torget har numera blivit en plats -- Jarlaplatsen...

Addendum:

Flygfoto...

Det här är bra!

https://www.skanska.se/vart-erbjudan...en%2c-Goteborg

Skanskas förverkligande av "Airstrip One" anno 1984...

Just namnet "Eklanda Torg" har jag inte hört tidigare. Strax innan området revs slets de otrevliga gröna fasaderna ner och avslöjade en mer lekfull kakeldekor. Saknar Jungmarks cykel, där man om andan föll på kunde snacka bort tiden med handlaren. Han gav ett kärvt intryck, men var trevlig. Helt plötsligt snackade han om gångna tider och om hur länge man hade varit kund. Fattade först senare att det var ett sätt ta avsked. Någon månad därefter var allt jämnat med marken. Allt har sin tid.
Citera
2025-02-21, 17:12
Medlem
Nudelns avatar
I dag har det ryktats att tre polisbilar och en piké varit vid samma bom/vändplan på vilket bombattentatet ägde rum. Kan inte säga om det är relaterat.

Edit: Ryktet gör också gällande att de var för att hälsa på hos LSS-boendet som finns vid samma adress. Så sannolikt orelaterat.
Senast redigerad av Nudeln 2025-02-21 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in