Gränsen mellan Krokslätt och Johanneberg
I väntan på nya spännande spår och eftersom vartannat inlägg i tråden behandlar stadsdelens namn där bombattentatet utfördes, har jag lagt ner lite tid på att analysera kartor och annat källmaterial för att ta reda på var gränsen mellan Krokslätt och Johanneberg egentligen går. Min förhoppning är att även du får glädje av att vandra runt i historiska kartor.
Låt oss börja med stadsdelens namn där bombattentatet utfördes:
Rätt svar: Krokslätt i Göteborg
Obs! Krokslätt ligger inte i Johanneberg.
Jag är säker på att förvirringen beträffande gränsen beror på Västtrafik. De har skyltat gamla busslinje 40 (och dess föregångare och eftergångare) "Johanneberg". Bussen passerade visserligen genom Johanneberg på Viktor Rydbergsgatan, men den vände inte vid Eklanda Torg, utan den fortsatte söderut och vände först vid Jungmarks Cykel, som låg i Krokslätt.
Som många i tråden har påpekat går gränsen ungefär längs med Eklandagatan, men gränsen byter sida några gånger. Det är det inte många som känner till. Förklaringen är att gränsen följer den gamla kommungränsen mellan Örgryte och Göteborg. Krokslätt låg i Örgryte fram t.o.m. 1921.
Jag har studerat lite olika kartor över Örgryte och Göteborg. Mitt förslag är att du studerar den här kartan till en början (*):
https://goteborg.se/wps/portal/start...allningen-1923
Citat:
Kartor från Jubileumsutställningen 1923
Börja med att släcka alla kartlager. Välj (tänd) sedan lagret:
"Samlade kartverk" > "1923-1940 Göteborg"
för att hänga med på resan från söder till norr längs med Eklandagatan, släcker och tänder du lagret när du önskar jämföra nutid med dåtid.
Det triangulära
Eklanda Torg, som ligger väster om Eklandagatan, ligger i Krokslätt. Gränsen mellan Johanneberg och Krokslätt går ungefär där Jungmarks Cykel låg på senare år.
En triangel öster Eklandagatan vid
Panorama Hotell ligger i Johanneberg. Dess 3 hörn är ungefär 1. Korsningen Eklandagatan och Volrat Thamsgatan; 2. Korsningen Utlandagatan och Gyllenkrooksgatan; 3. Korsningen Eklandagatan och Utlandagatan.
De två nationalromantiska kvarteren, som omringas av
Gyllenkrooksgatan ligger i Krokslätt.
Nästan allt norr om Gyllenkrooksgatan, öster om Eklandagatan och väster om Södra Vägen ligger i Johanneberg. Ytterligare en triangel.
Carlanderska Sjukhuset och
Cederbourgsgatan ligger alltså i Johanneberg.
Carlandersplatsen ligger varken i Johanneberg eller Krokslätt.
Det gör inte heller det nationalromantiska kvarteret öster om
Lundgrensgatan och väster om Eklandagatan.
Inte ens
landeriet Johanneberg, som har har namngivit stadsdelen Johanneberg, ligger i Johanneberg.
Nere vid Eklandagatans slut vid Södra Vägen, ligger alltså kvarteret öster om Eklandagatan i Johanneberg, men inte kvarteret väster om Eklandagatan. Det är det inte många som känner till.
Obs! Ovanstående info har jag lärt mig de senaste dagarna, så ta den med en liten nypa salt.
Synpunkter? Har du en bättre karta längs med Eklandagatan?
Kuriosa (som inte många känner till):
Krokslätts Torg ligger inne i koloniområdet Örgryte koloniträdgårdar.
Krokslätts Fabriker ligger inte i stadsdelen Krokslätt.
Det är lätt hänt att man förväxlar Krokslätt i Göteborg med Krokslätt i Mölndal.
Vän av ordning
(*)
Det finns åtminstone två betydligt intressantare kartor att studera, om man önskar gräva ner sig i Krokslätts historia. Dessutom finns det två färska böcker med 100-tals kartor, ritningar och fotografier författade av Roger Andersson.