2025-01-29, 10:02
Medlem
Ja, det är väl inhemskt terrorism om de, oavsett ursprung, beter sig såhär. Ett bombdåd borde alltid klassas som terrorism och dömas därefter. Någon anna får gärna rätta mig om det finns bombdåd där det är tydligt att det inte borde klassas som sådant men oavsett var man bestämmer sig för att bomba tycker jag det borde falla under det paraplyet.

Återigen skiter jag i ditt urpsrung, hudfärg, etc. Det är dådet i sig. Svenne Svensson kan ha utfört det och detsamma gäller honom som Peirre Levour eller Azir Shalom.
Citera
2025-01-29, 10:32
Medlem
Finns väl snart bara ett sätt att få slut på detta. Låt föräldrarna få ta fängelsestraffet för det deras omyndiga barn gjort. Det är föräldrarnas ansvar ända tills barnen blir myndiga att sköta om och uppfostra sina barn.
Citera
2025-01-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Finns väl snart bara ett sätt att få slut på detta. Låt föräldrarna få ta fängelsestraffet för det deras omyndiga barn gjort. Det är föräldrarnas ansvar ända tills barnen blir myndiga att sköta om och uppfostra sina barn.

Många har inte föräldrar i Sverige (ensamkommande) och andelen frånvarande fäder är mkt hög..
Citera
2025-01-29, 10:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Ja, det är väl inhemskt terrorism om de, oavsett ursprung, beter sig såhär. Ett bombdåd borde alltid klassas som terrorism och dömas därefter. Någon anna får gärna rätta mig om det finns bombdåd där det är tydligt att det inte borde klassas som sådant men oavsett var man bestämmer sig för att bomba tycker jag det borde falla under det paraplyet.

Återigen skiter jag i ditt urpsrung, hudfärg, etc. Det är dådet i sig. Svenne Svensson kan ha utfört det och detsamma gäller honom som Peirre Levour eller Azir Shalom.

Läs på om definitionen av terrorism. Det handlar om att med våld påverka folk i allmänhet i en viss politisk riktning. Att spränga Lenas dörr i syfte att få henne att betala en skuld är inte terrorism. Det är viktigt att inte segla i väg och blanda ihop begrepp.
Citera
2025-01-29, 10:57
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Läs engelska wikipedia i stället för den svenska versionen:

Terrorism, in its broadest sense, is the use of violence against non-combatants to achieve political or ideological aims.

Har läst och sett den, men tänker ändå att vi i Sverige bör använda oss av svenska begrepp och innebörder i dessa typer av ärenden, även om jag kan vara anglofil i mina uttryck annars.

Då bomberna riktas för att sätta skräck (annars är de ju ganska värdelösa) blir det ju ändå ett angrepp på civila som bor i närheten.
Citera
2025-01-29, 11:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555

Detta är en vanlig kommentar på fb men med nuvarande rättsystem finns inget utrymme för att straffa föräldrar för brott som deras barn har begått såtillvida inte föräldrarna varit delaktiga i brottet.

Jag tror heller inte ens SD skulle ändra lagen så att oskyldiga kan straffas för andras brott.
Citera
2025-01-29, 11:02
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Rätt av Uffe att kalla blattevåldet för inhemsk terrorism?
Bör denna typ av dåd klassas som terrorism?
Kommer något hända?

Sionist kramaren Uffe är ute cyklar.

Den olagliga användningen av våld och hot, särskilt mot civila, för att uppnå politiska mål utgör terrorism.

Jag är inte säker på om gängen har politiska mål med bombningarna de gör.
Citera
2025-01-29, 11:04
Avstängd
Tanachs avatar
För att kalla något terrorism måste det i grunden vara ett politiskt mål som exempelvis sionisternas mål att uppnå ett större Israel i Palestina.
Citera
2025-01-29, 11:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Citat:

Terrorism, in its broadest sense, is the use of violence against non-combatants to achieve political or ideological aims.
Läs min länk till EU-Lex. Där står definitionen för oss som bor inom EU. Den euorpeiska lagstiftningens definition.
(Jag antar att man valde en sådan definition därför att man har flera varianter inom EUs gränser, t.ex. baskiska separatister, som ju vill ha självständighet, vilket inte direkt är en politisk ideologi, eller just konflikter från mellanöstern som migranterna tagit med sig hit: Religiösa saker som hat mot kvinnor som visar sitt hår etc, shia mot sunni etc. Då är det religion, inte ideologi eller politik).

Har läst din länk. Att diskutera om separatism är ett politiskt mål eller ett ideologiskt mål eller om religion kan/bör kallas för en ideologi är inte meningsfullt för andra än insnöade språkvetare.

Gangsterkrig - hämnd, indrivning av skulder m.m. - a la 30-talets Chicago är inte terrorism enl. gängse definition

Det är TERROR - men det är inte terrorism.
Citera
2025-01-29, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Sionist kramaren Uffe är ute cyklar.

Den olagliga användningen av våld och hot, särskilt mot civila, för att uppnå politiska mål utgör terrorism.

Jag är inte säker på om gängen har politiska mål med bombningarna de gör.

Indirekt bli ju landet politiskt laddat pga deras hyss och politikerna behöver agera därefter.
Samtidigt bedriver politikerna en inhemsk terrorism redan mot fredliga brukare, så varför skulle det då inte gå mot några som använder våld?
Citera
2025-01-29, 11:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Citat:

Har läst och sett den, men tänker ändå att vi i Sverige bör använda oss av svenska begrepp och innebörder i dessa typer av ärenden, även om jag kan vara anglofil i mina uttryck annars.

Då bomberna riktas för att sätta skräck (annars är de ju ganska värdelösa) blir det ju ändå ett angrepp på civila som bor i närheten.

Svenska wikipedia är inte ngt att luta sig mot. Svenska wikipedia ger alltför ofta mer diffusa tolkningar av samma uppslagsord än engelska wikipedia.
Senast redigerad av Meiji 2025-01-29 kl. 11:53.
Citera
2025-01-29, 11:19
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Indirekt bli ju landet politiskt laddat pga deras hyss och politikerna behöver agera därefter.
Samtidigt bedriver politikerna en inhemsk terrorism redan mot fredliga brukare, så varför skulle det då inte gå mot några som använder våld?

De explosioner som inträffar av gängen måste ha ett politiskt mål för att tala om terrorism. Sionisten Uffe är helt enkelt för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in