2025-01-29, 08:16
Medlem
Det verkar vara Tavex som är den dominerande aktören för handel med fysiskt guld i Sverige. Erbjuder dessutom betydligt bättre köp- och säljkurser än övriga guldhandlare. 1 troy uns har just nu ett spotpris på ca 30300 kr. Köp- och säljkurser hos Tavex är ca 29300 respektive 31300 kr.

Någon annan svensk aktör som erbjuder liknande kurser?
Citera
2025-01-29, 08:33
Medlem
Som privat säljare är sverige nog sämsta landet i världen att göra affärer.

Sålde en guldkedja, bara kebaber som skambjur, sedan går man till en shop och man erbjuds skrotvärde, nästa dag åker det ut i butiken för 30-50% högre pris som finsmycke. Total scam..

Nästa gång säljer jag i butik i bangkok (jewel cafe)
Senast redigerad av ES-trader 2025-01-29 kl. 08:36.
Citera
2025-01-29, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Det verkar vara Tavex som är den dominerande aktören för handel med fysiskt guld i Sverige. Erbjuder dessutom betydligt bättre köp- och säljkurser än övriga guldhandlare. 1 troy uns har just nu ett spotpris på ca 30300 kr. Köp- och säljkurser hos Tavex är ca 29300 respektive 31300 kr.

Någon annan svensk aktör som erbjuder liknande kurser?

Jag har bra erfarenheter av Tavex. Jag är inte förmögen men det jag har har jag handlat av dem. Tillgängligheten, utbudet och som du påpekar bra köp- och säljkurser är saker som sammantaget fick mig att välja dem. Du får göra mer research själv och väga minus och plus. Jag är nöjd med mitt val.
Citera
2025-01-29, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Som privat säljare är sverige nog sämsta landet i världen att göra affärer.

Sålde en guldkedja, bara kebaber som skambjur, sedan går man till en shop och man erbjuds skrotvärde, nästa dag åker det ut i butiken för 30-50% högre pris som finsmycke. Total scam..

Nästa gång säljer jag i butik i bangkok (jewel cafe)

Vi blir blåsta av både små men också av stora etablerade handlare för att vi inte har lärt oss konsten att pruta respektive driva upp värdet på det vi vill köpa respektive sälja. Råkade ut för en aha-upplevelse gällande precis detta när jag behövde avyttra några smycken härom året. Anlitade en erkänd firma där man skickade in sitt guld med rek. brev. Vägde allt hemma så var säker på både karat och vikt. Fick en betalning motsvarande skambud. När jag gick taket, röt till ordentligt och krävde guldet återsänt blev de väldigt medgörliga och bad att få återkomma per telefon. Efter ngn halvtimme ringde de och erbjöd nu det dubbla. Frågade om det var acceptabelt t o m. Jag var nöjd och lärde mig något på detta också. Bra för dig om du har möjlighet att sälja utomlands och göra en bra affär. Den möjligheten har inte jag.
Citera
2025-01-29, 23:32
Medlem
PimPimOriginals avatar
https://www.libertysilver.se/
Citera
2025-01-30, 22:19
Medlem
Säljer Costco Stockholm guldtackor? Costco USA gör det till bra (bästa pris).
Citera
2025-04-16, 23:37
Medlem
Kan man sälja t.ex. guldmynt över disk hos Tavex eller är det endast brev?
Citera
2025-04-17, 21:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Kan man sälja t.ex. guldmynt över disk hos Tavex eller är det endast brev?
Det är just det som är så bra med Tavex, att man kan köpa och sälja över disk. Slipper all posthantering, bankid och sån skit. Bara visa leg, fylla i en blankett till registret de måste ha på grand av lagen och uppge ett bankkonto.

Konkurrenterna Guldcentralen och LIberty Silver är mycket krångligare där. Tavex känns tryggare och säkrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in