2025-01-27, 19:51
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Kikar in i tråden då och då och noterar hur festligt ni har det med att kalla Runar för Runkar, Rånar, Fulnar, Rune, Norge-Rune, Rånär, Psykopaten och andra tokroliga tillmälen.

Men jag tycker Runar ska ha cred att orka fantisera ihop en låtsasflickvän och dessutom låta historien pågå så pass länge. Men jag fattar inte riktigt vad han vinner på det? Hur gör han med de anhöriga - de lär väl vilja träffa tjejen. Eller är dom med på ljuget?

Bor Runar där Mrkoll anger? Isf vilka är det han bor med?
Rövnar är inneboende i en villa. Det är okänt vilken anknytning han har till värden, ömsesidig frikyrklighet har det spekulerats i.

Han vinner ingenting. Det är Rövnars natur att ljuga och bedra, det skymmer alla tankar på konsekvenser och tvingar nu pressen, som alltid varit snällare mot honom än han förtjänar, att förnedra honom. Saken är ju så löjlig att det inte går att tala om den, utan att förnedra, vare sig man vill eller inte, det ligger i dess natur. Han sätter i praktiken dit sig själv.

För att vara en bedragare med ambitioner att tjäna sitt levebröd som en sådan, är han faktiskt rent häpnadsväckande kortsynt. Enkla "om jag gör si, reagerar h*n nog så"-resonemang uteblir gång på gång, synligt förutom med "Lena", i alla kontakter med rättsväsendet. Fan vad skönt det ska bli när han återvänder till Norge!
Citera
2025-01-27, 23:38
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Rövnar är inneboende i en villa. Det är okänt vilken anknytning han har till värden, ömsesidig frikyrklighet har det spekulerats i.

Han vinner ingenting. Det är Rövnars natur att ljuga och bedra, det skymmer alla tankar på konsekvenser och tvingar nu pressen, som alltid varit snällare mot honom än han förtjänar, att förnedra honom. Saken är ju så löjlig att det inte går att tala om den, utan att förnedra, vare sig man vill eller inte, det ligger i dess natur. Han sätter i praktiken dit sig själv.

För att vara en bedragare med ambitioner att tjäna sitt levebröd som en sådan, är han faktiskt rent häpnadsväckande kortsynt. Enkla "om jag gör si, reagerar h*n nog så"-resonemang uteblir gång på gång, synligt förutom med "Lena", i alla kontakter med rättsväsendet. Fan vad skönt det ska bli när han återvänder till Norge!
Du har helt rätt i att han är en bedragare. Han kom hit för att leva på Carola och på den vägen är det.
Vad ska han med en flickvän till? Det råkar ju vara så att det första han gjorde när han kom ut från kåken var att publicera ett öppet kärleksbrev till Carola. Han ville sträcka ut en hand för att se om hon gav ett lillfinger, då hade hon varit bankrutt och hennes karriär hade varit över. Hon valde att hålla hårt i plånboken och springa. Det gjorde hon rätt i.

Nästa mål blev exfrun Jessica. Medan Runkar satt inne passade Jessica på att sälja villan och flytta till lägenhet med nye mannen. Det gjorde hon rätt i. Norrmannen som belånat hennes hus tidigare tyckte han skulle ha några procent av försäljningen. Det tyckte inte hon så då började norrmannen att förstöra för henne och sönerna så de skulle veta vem de muckade med. Om inte Runkar har råd att åka till Thailand ska ingen annan göra det heller. Så han gömde pojkarnas pass och såna grejor. Mogen kille. När han fick låna den där enorma båten i somras såg han till att låta ana att det kanske fanns någon annan ombord. Allt för att göra Jessica svartsjuk. Och nu då, så skapar han en låtsasflickvän. Dels för att han tror att det ska göra hans ex villiga att ta honom tillbaka, dels för att försöka lura myndigheter att han numera är en stabil tvåsam familjeförsörjare som gör bra saker. Han gör inga bra saker, så jag är tacksam att sanningen kommer fram.
Citera
2025-01-28, 04:14
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Du har helt rätt i att han är en bedragare. Han kom hit för att leva på Carola och på den vägen är det.
Vad ska han med en flickvän till? Det råkar ju vara så att det första han gjorde när han kom ut från kåken var att publicera ett öppet kärleksbrev till Carola. Han ville sträcka ut en hand för att se om hon gav ett lillfinger, då hade hon varit bankrutt och hennes karriär hade varit över. Hon valde att hålla hårt i plånboken och springa. Det gjorde hon rätt i.

Nästa mål blev exfrun Jessica. Medan Runkar satt inne passade Jessica på att sälja villan och flytta till lägenhet med nye mannen. Det gjorde hon rätt i. Norrmannen som belånat hennes hus tidigare tyckte han skulle ha några procent av försäljningen. Det tyckte inte hon så då började norrmannen att förstöra för henne och sönerna så de skulle veta vem de muckade med. Om inte Runkar har råd att åka till Thailand ska ingen annan göra det heller. Så han gömde pojkarnas pass och såna grejor. Mogen kille. När han fick låna den där enorma båten i somras såg han till att låta ana att det kanske fanns någon annan ombord. Allt för att göra Jessica svartsjuk. Och nu då, så skapar han en låtsasflickvän. Dels för att han tror att det ska göra hans ex villiga att ta honom tillbaka, dels för att försöka lura myndigheter att han numera är en stabil tvåsam familjeförsörjare som gör bra saker. Han gör inga bra saker, så jag är tacksam att sanningen kommer fram.
Eftersom Runar inte bemöter anklagelserna och har barn som kan påverkas, följer här ett bemötande. Det är viktigt att hålla en ton som inte skadar barn eller familjemedlemmar.

Faktafel:
1. Runar kom hit för att leva på Carola och på den vägen är det.
Fel: Det saknas verifierbara källor som stöder att Runar Sögaard flyttade till Sverige med avsikt att utnyttja Carola ekonomiskt.
2. Det första Runar gjorde när han kom ut från kåken var att publicera ett öppet kärleksbrev till Carola.
Fel: Det finns inga offentliga bevis eller rapporter om att Runar publicerade ett kärleksbrev till Carola efter sin frigivning.
3. Då hade Carola varit bankrutt och hennes karriär hade varit över.
Fel: Ingen fakta stöder att Runars handlingar hade kunnat leda till Carolas ekonomiska undergång.
4. Norrmannen som belånat hennes hus tidigare tyckte han skulle ha några procent av försäljningen.
Fel: Det finns inga verifierbara uppgifter som stöder att Runar försökte kräva en del av husförsäljningen.
5. Då började norrmannen att förstöra för henne och sönerna så de skulle veta vem de muckade med.
Fel: Det saknas belägg för att Runar aktivt saboterade för sin exfru och deras söner.
6. Så Runar gömde pojkarnas pass och såna grejor.
Fel: Det finns inga källor som stödjer att Runar gömde sina söners pass.
7. Runar gör inga bra saker, så jag är tacksam att sanningen kommer fram.
Fel: Detta är en subjektiv bedömning utan stöd av verifierbar fakta.

Syftnings- och språkfel:
- "Runkar" används nedsättande och är felstavning/hån.
- "Kåken" är slang och kan uppfattas olämpligt i sakligt sammanhang.
- "Såna grejor" är informellt och ospecifikt.

Citat:
Ursprungligen postat av retina
Kikar in i tråden då och då och noterar hur festligt ni har det med att kalla Runar för Runkar, Rånar, Fulnar, Rune, Norge-Rune, Rånär, Psykopaten och andra tokroliga tillmälen.

Men jag tycker Runar ska ha cred att orka fantisera ihop en låtsasflickvän och dessutom låta historien pågå så pass länge. Men jag fattar inte riktigt vad han vinner på det? Hur gör han med de anhöriga - de lär väl vilja träffa tjejen. Eller är dom med på ljuget?

Bor Runar där Mrkoll anger? Isf vilka är det han bor med?

Ja. Var uppmärksam på det galna näthatet mot Runar, som fortfarande innefattar personangrepp, falsk information och stalking. Även om stavfelen minskat, skadar galna kränkande påståenden och handlingar som dessa både Runar och hans barns psykiska hälsa och välmående.
Senast redigerad av becko 2025-01-28 kl. 04:24.
Citera
2025-01-28, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollikock2
Jag tror hon skrivit på den boken i fem år minst😅Hoppas den blir klar inom dom närmaste åren. Blir nog en del intressanta saker att läsa…

Fem år!? Ungefär 20 år har hon hållt på med sina memoarer. Hon har lagt ner tusentals kronor på att gå på skrivarkurser, samt resa i väg både inom Sverige och utomlands för att skriva på denne bok.
Hon säger att målet är att den skall komma ut hösten 2025, men det tror jag när jag ser den.
Ultimata hämnden på Fulnar vore väl att knappast nämna honom alls i boken. Visst - hon måste väl ändå nämna att de var gifta i tio år och han är far till hennes son (om han nu är det), men för övrigt vore det ultimata att inte nämna honom alls för vad är det värsta psykopaten Fulnar kan tänka sig? Jo att ingen skriver eller talar om honom.
Personligen tror jag han längtar efter att Carolas bok skall komma ut, och att journalister och medier skall fylkas kring honom för att höra vad han har att säga om vad hon har skrivit om honom. Gött åt honom det vore om det knappt stod en rad.....
Citera
2025-01-28, 08:12
Medlem
rogerks avatar
Från Rune fejsböök

21 januari
Citat:
De senaste 12 timmarna har fått eliten och statliga medier att sätta kaffet i halsen och slå knut på sig själva.
torsdag kommer jag berätta mera om den osannolika rivstarten som får alla tidigare presidentinstallationer att blekna fullständigt.

25 januari
Citat:
TORSDAGENS UTLOVADE ARTIKEL BLEV TYVÄRR FÖRSENAD.
BER OM URSÄKT FÖR DETTA, MEN LOVAR ATT GOTTGÖRA ER MED MERA INTRESSANT INFO I ARTIKELN PÅ MÅNDAG ISTÄLLET.

Idag är det tisdag...
Citera
2025-01-28, 10:52
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gJg.Bania
Fem år!? Ungefär 20 år har hon hållt på med sina memoarer. Hon har lagt ner tusentals kronor på att gå på skrivarkurser, samt resa i väg både inom Sverige och utomlands för att skriva på denne bok.
Hon säger att målet är att den skall komma ut hösten 2025, men det tror jag när jag ser den.
Ultimata hämnden på Fulnar vore väl att knappast nämna honom alls i boken. Visst - hon måste väl ändå nämna att de var gifta i tio år och han är far till hennes son (om han nu är det), men för övrigt vore det ultimata att inte nämna honom alls för vad är det värsta psykopaten Fulnar kan tänka sig? Jo att ingen skriver eller talar om honom.
Personligen tror jag han längtar efter att Carolas bok skall komma ut, och att journalister och medier skall fylkas kring honom för att höra vad han har att säga om vad hon har skrivit om honom. Gött åt honom det vore om det knappt stod en rad.....
Nu har ju inte Carola levt ett rocknroll-liv direkt. Hon var ju ändå präktigt hyperkristet gift under hela sin ungdom och sen blev hon mamma. Men visst, är man intresserad av när hon fick lära sig sticka av Lill-Babs eller hur man yoyobantar mest effektivt, så absolut. Säga vad man vill om Runkar, men han kokar i alla fall kaniner. Sedan var inte bröllopet många veckor gammalt innan han var otrogen första gången. Efter ett tag tyckte väl Carola att de lika gärna kunde ha ett öppet förhållande?

När vi ändå minns Runkars fornstora dagar. Här kommer en lite känslomässig explosion som han skrev för fyra år sedan ganska exakt. Journalisten Brännström hade nämligen fräckheten att skriva sanningen, att Runkar hade stora skulder och att han nu skulle åtalas för ekobrott. Det tyckte Runkar var onödigt så han ringde upp Brännström och gav honom en hårtork. Det finaste var att han själv spelade in samtalet och la ut det på FB. Nu är ljudfilen borta, men det lät ungefär såhär:

- Brännström
- Är det Brännström?
- Ja.
- &#"€(/"#€&)("#/)€(/"#)€(/"#)(€/")#(€/%&€#)/(=#€?"!#)?"=#)!" (i flera minuter) och sedan kan du dra åt helvete.
Runkar lägger på luren. Mycket nöjd med sig själv.

Sedan skrev han detta:

"Men mytomanen Brännström bryr sig inte om det.

Hans kåthet på antal klickar och lästa rubriker är fullständigt överordnat.

Den gamla mörkröda gubbjäveln försöker frenetiskt behålla sitt jobb genom att spy galla över offentliga personer han hatar eller avundas.

Och nu har tydligen jag blivit hans nya måltavla.

Orsak: Jag har råkat ut för det som över en halv miljon svenskar också drabbats av.

Att för några år sedan inte hunnit betala vissa räkningar och skulder i tid.

Vilket känns hemskt, skamset och väldigt smärtsamt.

Men det skiter Expressen och Leif Brännström fullständigt i."

Med facit i hand vet vi att Runkar aldrig betalat en krona i skatt (ja kanske någon). Han har aldrig redovisat något för någon av sina bolag i tid. Och när han redovisat har det varit ofullsträndigt och fel. Sista gången blev tredje gången i rad han dömdes för bokföringsbrott och skattefiffel och då blev det fängelse. Han var redan då skyldig både stat och privatpersoner och företag runt en 5-6 miljoner kronor i obetalda skulder och räkningar. "Jag har råkat ut för något som över en halv miljon svenskar också drabbats av. Att för några år sedan inte hunnit betala vissa skulder och räkningar i tid."

Det där är Rune i ett nötskal. Han river upp en storm av känslor och hat kring sin motståndare. Men vad är det som gått fel? Jo, sanningen var att det Expressen skrev var just sant. Runkar var skyldig pengar och skulle in på rättegång. Det kan Runkar inte förneka, men han kan förminska det. Så han försöker göra det till en bagatell. "Så vaddå? Jag har några kronor i förseningsavgift, men det har över en halv miljon svenskar också." Som att säga; "Ja, jag har stulit en säck med diamanter, men tusentals svenskar döms för snatteri varje dag."

De flesta svenskar har skulder på några tusenlappar eller så. De flesta svenskar vill ändå göra rätt för sig och betala tillbaka, om de kan. Vad Runar inte förstår här är att han ger Brännström rätt. Han har skulder och han ska på rättegång. Nu ser vi samma tendenser kring penningtvätten. Runar agerar och låtsas hantera detta som att han inte ens förstår vad han är anklagad över. Hans försvar är att han polisanmält att pengar satts in på hans konto som han inte vet var de kommer ifrån. Då tänker man ändå att en advokat ska hjälpa till och kanske föreslå en trovärdig lögn om man nu ändå ska ljuga. Men det verkar inte vara aktuellt.

Om det inte var norrmannens pengar som trillade in, varför betalar han inte tillbaka dem?
Han hade ingen täckning på sin telefon och ingen internetuppkoppling då han bodde i en sommarstuga i skärgården. (Vilket måste vara extremt lätt att kolla.) Ändå råkade han besöka MoS sju minuter efter att pengarna fanns på kontot (vilket han naturligtvis inte kan ha haft en aning om. Samt att han under dessa sju minuter hann ringar upp en känd "vän" som gentilt nog själv fick välja ut ett armband från Pantbanken. Trots att det var Runkars egen födelsedag...).
Tänk om advokat Mark kunde gett honom en rimlig förklaring till varför han swishar en okänd dam i Västerås 2x10.000 kronor. Runkar kan inte ens påminna sig om han fick tillbaka de pengarna eller inte. För en kille som inte har något alls är det inte särskilt trovärdigt.
Samma dam skickar sedan Runkar 72.000 kronor. Runkar hävdar att det är en gammal kompis som är daytrader som ligger bakom. Tänk om han bara hade tänkt ut en trovärdig förklaring till att han förväntade sig pengar och inte trasslat in sig i något om någon daytrader som skulle få hans förmögenhet att växa. Runkar har aldrig haft någon förmögenhet. Han har levt på lånade och stulna pengar i hela sitt liv.
Citera
2025-01-28, 12:43
Medlem
Oelbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Från Rune fejsböök

21 januari

25 januari

Idag är det tisdag...

Runar har fullt med att klippa-&-klistra ihop fejkade meddelanden till Lenas Facebook-sida, där anonyma personer liksom ska "bevisa" att hon inte alls är fejk.

AI-Lena tycker alltså plötsligt att det är viktigt att belysa var hon bor, lever och arbetar - trots att hon påstås ha skyddad identitet.
Citera
2025-01-28, 12:54
Medlem
Citat:
Nu har ju inte Carola levt ett rocknroll-liv direkt. Hon var ju ändå präktigt hyperkristet gift under hela sin ungdom och sen blev hon mamma. Men visst, är man intresserad av när hon fick lära sig sticka av Lill-Babs eller hur man yoyobantar mest effektivt, så absolut. Säga vad man vill om Runkar, men han kokar i alla fall kaniner. Sedan var inte bröllopet många veckor gammalt innan han var otrogen första gången. Efter ett tag tyckte väl Carola att de lika gärna kunde ha ett öppet förhållande?

När vi ändå minns Runkars fornstora dagar. Här kommer en lite känslomässig explosion som han skrev för fyra år sedan ganska exakt. Journalisten Brännström hade nämligen fräckheten att skriva sanningen, att Runkar hade stora skulder och att han nu skulle åtalas för ekobrott. Det tyckte Runkar var onödigt så han ringde upp Brännström och gav honom en hårtork. Det finaste var att han själv spelade in samtalet och la ut det på FB. Nu är ljudfilen borta, men det lät ungefär såhär:

- Brännström
- Är det Brännström?
- Ja.
- &#"€(/"#€&)("#/)€(/"#)€(/"#)(€/")#(€/%&€#)/(=#€?"!#)?"=#)!" (i flera minuter) och sedan kan du dra åt helvete.

Sedan skrev han detta:

Den gamla mörkröda gubbjäveln försöker frenetiskt behålla sitt jobb genom att spy galla över offentliga personer han hatar eller avundas.

Orsak: Jag har råkat ut för det som över en halv miljon svenskar också drabbats av.

Med facit i hand vet vi att Runkar aldrig betalat en krona i skatt (ja kanske någon). Han har aldrig redovisat något för någon av sina bolag i tid. Och när han redovisat har det varit ofullsträndigt och fel. Sista gången blev tredje gången i rad han dömdes för bokföringsbrott och skattefiffel och då blev det fängelse. Han var redan då skyldig både stat och privatpersoner och företag runt en 5-6 miljoner kronor i obetalda skulder och räkningar. "Jag har råkat ut för något som över en halv miljon svenskar också drabbats av. Att för några år sedan inte hunnit betala vissa skulder och räkningar i tid."

Det där är Rune i ett nötskal. Han river upp en storm av känslor och hat kring sin motståndare. Men vad är det som gått fel? Jo, sanningen var att det Expressen skrev var just sant. Runkar var skyldig pengar och skulle in på rättegång. Det kan Runkar inte förneka, men han kan förminska det. Så han försöker göra det till en bagatell. "Så vaddå? Jag har några kronor i förseningsavgift, men det har över en halv miljon svenskar också." Som att säga; "Ja, jag har stulit en säck med diamanter, men tusentals svenskar döms för snatteri varje dag."

De flesta svenskar har skulder på några tusenlappar eller så. De flesta svenskar vill ändå göra rätt för sig och betala tillbaka, om de kan. Vad Runar inte förstår här är att han ger Brännström rätt. Han har skulder och han ska på rättegång. Nu ser vi samma tendenser kring penningtvätten. Runar agerar och låtsas hantera detta som att han inte ens förstår vad han är anklagad över. Hans försvar är att han polisanmält att pengar satts in på hans konto som han inte vet var de kommer ifrån. Då tänker man ändå att en advokat ska hjälpa till och kanske föreslå en trovärdig lögn om man nu ändå ska ljuga. Men det verkar inte vara aktuellt.

Om det inte var norrmannens pengar som trillade in, varför betalar han inte tillbaka dem?
Han hade ingen täckning på sin telefon och ingen internetuppkoppling då han bodde i en sommarstuga i skärgården. (Vilket måste vara extremt lätt att kolla.) Ändå råkade han besöka MoS sju minuter efter att pengarna fanns på kontot (vilket han naturligtvis inte kan ha haft en aning om. Samt att han under dessa sju minuter hann ringar upp en känd "vän" som gentilt nog själv fick välja ut ett armband från Pantbanken. Trots att det var Runkars egen födelsedag...).
Tänk om advokat Mark kunde gett honom en rimlig förklaring till varför han swishar en okänd dam i Västerås 2x10.000 kronor. Runkar kan inte ens påminna sig om han fick tillbaka de pengarna eller inte. För en kille som inte har något alls är det inte särskilt trovärdigt.
Samma dam skickar sedan Runkar 72.000 kronor. Runkar hävdar att det är en gammal kompis som är daytrader som ligger bakom. Tänk om han bara hade tänkt ut en trovärdig förklaring till att han förväntade sig pengar och inte trasslat in sig i något om någon daytrader som skulle få hans förmögenhet att växa. Runkar har aldrig haft någon förmögenhet. Han har levt på lånade och stulna pengar i hela sitt liv.

Här är tel samtalet.
https://gofile.io/d/RWTu1C
Citera
2025-01-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Här är tel samtalet.

Tack för att du la ut. Det var plågsamma 18 minuter för mig eftersom jag inte tål att höra den norske idioten tala (man hör tydligt att han har stammat sedan han var barn (något han själv uppgett i sin biografibok).
Beundrar ändå Brännströms tålamod och skriver (som så många andra har skrivit tidigare) att han borde anmält Rune för förtal (fast han hade inte mycket att gå på).
Citera
2025-01-28, 13:57
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Här är tel samtalet.

Tack för att du laddade upp detta!

Har lyssnat på detta samtal en gång tidigare och gjorde det nu igen och det är fasansfullt att höra R*nars antydningar och anklagelser.

Så smutsigt och så vedervärdigt fult!

Kan ju bara ana hur han nött ner sina fruar genom åren med ständiga upprepningar och ändlöst svammel och skuldbeläggande.

Sörgården har sannerligen förfallit och några hästar har nog aldrig funnits i stallet...
Senast redigerad av MrBubs 2025-01-28 kl. 14:12.
Citera
2025-01-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Tack för att du laddade upp detta!

Har lyssnat på detta samtal en gång tidigare och gjorde det nu igen och det är fasansfullt att höra R*nars antydningar och anklagelser.

Så smutsigt och så vedervärdigt fult!

Kan ju bara ana hur han nött ner sina fruar genom åren med ständiga upprepningar och ändlöst svammel och skuldbeläggande.

Sörgården har sannerligen förfallit och några hästar har nog aldrig funnits i stallet...

Fundering, beslagtog polisen Runes mobil och dator under senaste förundersökningen? Där borde funnits information om att hans fb aktivitet, vilka konton han administrerar etc.
Citera
2025-01-28, 14:36
Medlem
beckos avatar
Citat:

- Brännström
- Är det Brännström?
- Ja.

Sedan skrev han detta:

Runar kommer nu att anmäla Här är de juridiska aspekterna:

1. Felaktiga påståenden och juridiska ramar
Att sprida nedsättande och falska uppgifter om Runar som kan skada hans rykte kan klassas som förtal enligt Brottsbalken 5 kap. 1 §.
För att det ska räknas som förtal krävs att:
- Uppgifterna är av nedsättande karaktär.
- Uppgifterna sprids till andra än Runar.
- Spridandet sker uppsåtligen eller av oaktsamhet.
Eftersom skribenten inte är journalist saknas den försvarligheten helt.

2. Att kalla Runar "psykopat"
Att använda kränkande ord som "psykopat" i offentliga uttalanden om Runar kan anses vara förtal, särskilt om det sker upprepade gånger med syfte att skada hans anseende.
Eftersom det görs i en kontext som syftar till att påverka exempelvis en vårdnadstvist, kan det anses som grovt förtal enligt Brottsbalken 5 kap. 2 §.

3. Eventuell vinning av att sprida falska uppgifter
Om skribenten sprider uppgifterna om Runar för att vinna ekonomisk fördel eller påverka en vårdnadstvist, ses det som en försvårande omständighet.

4. Straff för förtal och grovt förtal
- Förtal leder till böter eller i vissa fall fängelse i upp till 6 månader.
- Grovt förtal leder till fängelse i upp till 2 år.
Flera påståenden gör att brotten bedöms som en galen helhet.

5. Falsk tillvitelse
Skribenten lämnar medvetet felaktiga anklagelser vilket påverkar rättsliga processer mot Runar, kan det klassas som falsk tillvitelse enligt Brottsbalken 15 kap. 7 §.

6. Förolämpning
Att offentligt använda kränkande språk mot Runar, som att kalla honom "psykopat" och liknande, faller under förolämpning enligt Brottsbalken 5 kap. 3 §, särskilt om syftet är att förnedra eller såra.

7. Olaga integritetsintrång
Skribenten publicerar integritetskänsliga uppgifter om Runars ekonomi och andra privata angelägenheter, utan Runars samtycke och utan allmänintresse, viket klassas som olaga integritetsintrång enligt Brottsbalken 4 kap. 6 c §.

8. Falsk angivelse
Skribenten får myndigheter att agera mot Runar genom falska anklagelser, vilket utgör falsk angivelse enligt Brottsbalken 15 kap. 6 §. Detta är aktuellt eftersom uppgifterna används i samband med en vårdnadstvist.

10. Straff och konsekvenser
Förtal: böter eller fängelse upp till 6 månader.
Grovt förtal: fängelse upp till 2 år.
Falsk tillvitelse: fängelse i högst 2 år (längre vid grovt brott).
Olaga integritetsintrång: böter eller fängelse i högst 2 år.

Runar anmäler skribenten och för fram bevis som styrker att uppgifterna är osanna och att de spridits för att skada honom.

Runar bevisar att uppgifterna är osanna och att de spridits med syfte att skada honom. Bevisningen inkluderar:

- Originalcitat från skribenten.
- Vittnesmål om hur uppgifterna påverkat Runars rykte eller rättsliga processer.
- Dokumentation som visar på ekonomisk eller vårdnadsrelaterad vinning.

Eftersom detta påverkar en vårdnadstvist väger domstolen in omständigheterna väldigt tungt. Runar advokat är specialiserad på förtalsmål och vårdnadstvister vilket maximerar chanserna i rättsprocessen
Senast redigerad av becko 2025-01-28 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in