Citat:
Absolut. Här plockar Deepseek en vinst med deras distillering som verkar riktigt smutt.
De har ju släppt lös modellen och vi ser redan exempel på folk som kör den lokalt på system som inte är orimliga.
Det jag egentligen försöker bena ut är hur det i slutändan påverkar Nvidia.
Det här är ingenting jag vet säkert men en teori jag har är att med tanke på att Deepseek går att köra lokalt för noll kostnad till deepseek och därmed nästan obefintlig kostnad för den som kör den lokalt om de har en rimlig kostnad för elen så blir det svårt för OpenAI att bibehålla den intjäning de har idag på sina olika abonnemang och API-priser för tokens.
Svårt att se annat än att kostnadsmedvetna kunder kan göra en snabb huvudräkning och se vad skillnaden blir om de köper serverkapacitet och gör en egen lokal installation av Deepseek på dessa.
Om nu effekten av Deepseek är att OpenAI:s gamla prislista kan förpassas till skräphögen så tänker jag att en och annan investerare kommer fundera på om det finns en bra affär in att skjuta till massa miljarder för tiotusentals nya Nvidia chip i nya fina datahallar.
Men å andra sidan ska ju Deepseek köras på någonting det med.
De har ju släppt lös modellen och vi ser redan exempel på folk som kör den lokalt på system som inte är orimliga.
Det jag egentligen försöker bena ut är hur det i slutändan påverkar Nvidia.
Det här är ingenting jag vet säkert men en teori jag har är att med tanke på att Deepseek går att köra lokalt för noll kostnad till deepseek och därmed nästan obefintlig kostnad för den som kör den lokalt om de har en rimlig kostnad för elen så blir det svårt för OpenAI att bibehålla den intjäning de har idag på sina olika abonnemang och API-priser för tokens.
Svårt att se annat än att kostnadsmedvetna kunder kan göra en snabb huvudräkning och se vad skillnaden blir om de köper serverkapacitet och gör en egen lokal installation av Deepseek på dessa.
Om nu effekten av Deepseek är att OpenAI:s gamla prislista kan förpassas till skräphögen så tänker jag att en och annan investerare kommer fundera på om det finns en bra affär in att skjuta till massa miljarder för tiotusentals nya Nvidia chip i nya fina datahallar.
Men å andra sidan ska ju Deepseek köras på någonting det med.
Min tolkning är att det finns två möjliga utfall för Nvidia på kort sikt:
1. Deepseek har lyckats utveckla en AI-modell som inte kräver dyra Nvidia chips. Om det stämmer kommer andra att kunna replikera resultaten. Incitamentet att investera i dyra nya chip från Nvidia minskar kraftigt och intäkterna sjunker framöver —> lägre marginaler—> lägre vinst —> negativt för Nvidias aktie.
2. Deepfake ljuger och har utvecklat modellen med toppmoderna chip från Nvidia. Frågan man måste ställa sig i så fall: hur stor andel av Nvidias intäkter kommer egentligen från illegal export till ex Kina? Trump är ju superparanoid när det kommer till Kina och det riskerar att slå hårt mot Nvidia om det uppdagas att en stor andel av vinsten egentligen kommer från export till Kina.
Jag tänker inte äga Nvidia innan det visar sig hur det hela spelar ut.