Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Jag tänker att det inte finns en sida som har rätt och en sida som har fel i denna familj. De verkar vara lika goda kålsupare allihop. Jag tror att detta drama om och kring varandra pågått långt innan sociala medier.
Jag tror att hemma hos Bergs i Vadstena var det tillåtet att säga vad som helst om man var arg. Och att det var viktigare att få rätt än att sanningen kom fram. Samtliga familjemedlemmar hamnade nog ofta i konflikt. Både med varandra och med omgivningen.
Ni har rätt i att det var synd om Jocke under uppväxten. Men Jacke och Chrille var barn då. Så de står utan skuld i det som hände. Det var inte deras uppgift att se till att Jocke oxå fick en tv på rummet eller slapp bo i ett familjehem. De står inte i någon skuld till Jocke, för att de enligt eget utsago hade en bra barndom.
Självklart kommer Jocke att bära med sig sina upplevelser hela livet. Men det finns ett bäst före datum att skylla på sin barndom. Och Jocke tangerar faktiskt att passera det.
Jag kan även sakna reflektion när Jocke pratar om sin barndom. Han fokuserar på hur fel han blev behandlad, utan att försöka förstå varför det hände.
Det finns inga "bäst före datum för att skylla på sin barndom" otroligt insiktslöst att hävda så.
Beroende på traumats grad, beroende på personliga egenskaper, beroende på OM man får stöd, beroende på VILKET stöd man får och beroende på NÄR man får stöd så är det allt från något som man i viss mån kommer över, till att det är något man får brottas med i olika grad livet ut ofta med ångestperioder.
Av det jag lyssnat på Jockes reflektioner om sin barndom så har han insikt och förståelse för att han kan ha varit ett stökigt barn.
I vuxen ålder söker han nu förklaringen på varför hans föräldrar inte klarade av honom och det innebär då att bearbeta allt som framkommer om föräldrarna och på så sätt söka förståelse från det perspektivet. Han har fått bekräftat genom socialpapper att särskilt hans mamma har
brist i mycket.
Detta ledde till Jockes utåtagerande personlighet i tonåren och uppåt i åldern, att Jocke blev känd för denna minst sagt vilda personlighet har han fått hård kritik och hån för, därför är det självklart även en sorts bevis för honom att öppet förklara sin barndom som gjort honom till den han var och nu jobbar för att förändra så gott det går.
Att Christofer blev narcissist talar för att även hans barndom innefattade negligering. Man föds inte som narcissist men man kan födas med personliga drag som förvärrar. Narcissism uppstår och påverkas i hög grad av miljöfaktorer. dvs hemmet i största delen.