2025-01-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Ska personalen alltså tvingas tillbaka till det gamla fula Arla-huset på Torsgatan? Av någon märklig anledning valde Handelsbanken att flytta sitt huvudkontor dit.
Fel! Huvudkontoret ligger i Kungsträdgården och är superfint. Torsgatan är full av internarbetare och IT-folk!
Citera
2025-01-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Man vill få igång handeln!
Lunchshoppandet, mathandlandet, galleriorna

Vad vinner SHB på det? De äger väl inte butikerna eller affärsfastigheterna? Eller har de lånat ut pengar till dem.sånde är rädda att de ska gå i konken?
Senast redigerad av Engineer 2025-01-25 kl. 10:04.
Citera
2025-01-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad vinner SHB på det? De äger väl inte butikerna eller affärsfastigheterna? Eller har de lånat ut pengar till dem.sånde är rädda att de ska få i konken?
Allt hänger ju ihop.

Ledningen kanske har aktier i stora fastighetsbolag

Restauranger och annan näring är också bankernas kunder som inte får gå i konkurs
Citera
2025-01-25, 10:10
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Vad bra. Och ledningen, hur många dagar i veckan är de på kontoret? För det kan väl aldrig vara så att ledningen arbetar någon annanstans ifrån regelbundet? Gissar att det är rätt vanligt att det förekommer arbete från både skidliftar och golfbanor.
Citera
2025-01-25, 10:24
Medlem
Fattar att en bank gör så. De är väl inte kända för att vara moderna, fräscha och nytänkande direkt men det som gör mig orolig är att detta kan riskera att smitta av sig på resten och då sitter vi i knipa.
Jag hade stora förhoppningar att 100% hemarbete skulle bli normen och energin kring det kändes positivt. Men nu är vi nere på att acceptera att 50% av arbetet ska ske på plats. Börjar även märka att även fast min nuvarande arbetsplats fortfarande kör 50% så stramar de åt förhållningsreglerna ganska mycket. Exempelvis brukade det vara ok att t.ex byta en av de fasta kontorsdagarna mot en annan dag om man hade någon särskilt anledning till det, nu är det inte det längre. Ge det ett år till så sitter vi säkert där i samma sits som SHB.
Citera
2025-01-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Han vill ha kontroll, han litar inte på sina anställda helt enkelt.

han har väl anledning. folk som 'jobbar' hemifrån gör mycket annat mestadels av tiden , fixar runt huset osv
Citera
2025-01-25, 10:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.di.se/nyheter/shb-hakar-pa-trenden-begransar-hemarbetet/

Vad är det här för jävla trams?

Varför måste folk korka igen vägarna runt Stockholm för jobb som lika gärna kan skötas på distans?

Var så skönt att slippa alla köer under pandemin.

Hur har ni med distansarbete? Är ni begränsade, eller är det viktigare att jobbet blir gjort, snarare än var det blir gjort?

Chefer med kontrollbehov och behov av att synas? Eller svundsjuka från andra?
Vad ligger bakom?

Det är märkligt att det typ är 50/50 när man ringer de hemarbetande på arbetstid att de råkar vara i en butik, tvättmaskin, byggnation eller hör barn leka i bakgrunden.

Människor är mer effektiva på ett kontor. Företag är grupparbete o då är det viktigt att bygga fungerande grupper.

Arbeta hemma. Kan fungera någon dag här o där. Precis som när man är på tjänsteresa.
Citera
2025-01-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
han har väl anledning. folk som 'jobbar' hemifrån gör mycket annat mestadels av tiden , fixar runt huset osv

om det rör sig om "mestadels" av tiden är det troligen felaktigt gjort av den anställde, men behöver inte alltid vara det, är det bråkdelar av tiden som går åt såna sysslor vid hemarbete är det i de flesta fall bara bra. Den anställde tar sig helt enkelt friheten att ta de pauser som krävs för att kunna koncentrera och vara effektiv med jobbet vid datorn, och som är svåra att ta i kontorsmiljö, eftersom kontoret ligger i bullrig stadsmiljö, är ett öppet kontorslandskap med intensiv lysrörsbelysning, och de eventuella tysta areor som eventuellt finns på kontoret i form av vilorum eller mötesrum ofta är upptagna.

Nyckeln till arbete som funkar, hemma eller ej, är en arbetsledare som håller koll på ärenden och uppgifter som ska göras i ett ärendehanteringssystem, kollar att arbetsuppgifterna som ska göras är av rimlig omfattning under kommande period, och så görs redovisningar och incheckningar ett par gånger i månaden. Då märks det rätt fort om den anställde bör avskedas.
Citera
2025-01-25, 10:54
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vad bra. Och ledningen, hur många dagar i veckan är de på kontoret? För det kan väl aldrig vara så att ledningen arbetar någon annanstans ifrån regelbundet? Gissar att det är rätt vanligt att det förekommer arbete från både skidliftar och golfbanor.

Det arbetas väldigt mycket hemmifrån hos chefer.
Det brukar ske efter barnen läst läxor/nattats. Dvs kl 20.00 till 23.30. Dagarna brukar gå åt till möten o annat.
Citera
2025-01-25, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är märkligt att det typ är 50/50 när man ringer de hemarbetande på arbetstid att de råkar vara i en butik, tvättmaskin, byggnation eller hör barn leka i bakgrunden.

Människor är mer effektiva på ett kontor. Företag är grupparbete o då är det viktigt att bygga fungerande grupper.

Arbeta hemma. Kan fungera någon dag här o där. Precis som när man är på tjänsteresa.

Jag jobbar som chef och litar på mina medarbetare gör sitt bästa oavsett var de sitter. Men att sitta på olika platser tex hemma när man jobbar i projekt bestående av 4-5 medarbetare blir sämre än om alla sitter på samma plats. Det är fakta nu efter 4 år. Jag vet att jag inte är ensam om denna observation. Sen skiljer det sig mellan olika personer/ roller/ uppgifter/ arbetsplatser, det förstår jag. Men för våra arbetsuppgifter i grupp är det bättre för projekten om alla är på plats.
Citera
2025-01-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.di.se/nyheter/shb-hakar-pa-trenden-begransar-hemarbetet/

Vad är det här för jävla trams?

Varför måste folk korka igen vägarna runt Stockholm för jobb som lika gärna kan skötas på distans?

Var så skönt att slippa alla köer under pandemin.

Hur har ni med distansarbete? Är ni begränsade, eller är det viktigare att jobbet blir gjort, snarare än var det blir gjort?

Chefer med kontrollbehov och behov av att synas? Eller svundsjuka från andra?
Vad ligger bakom?

Jag kan förstå till en viss del här.

Om jag har ett företag och jag ber alla mina arbetare jobba hemifrån och de jobbar med saker där endast slack och vissa Teamsmöten sker med diverse bakgrund.

Hur vet jag att mina anställda inte sitter hemma? De kanske sitter med sin laptop på ett universitet, hos sin kompis, på ett cafe. Det sistnämnda är lite riskabelt då man från 1-2 meters håll kan se vad den gör. Därmed kan vi prata om personuppgifter eller någon form av patent.

Tex en gång kunde jag från 3 meters håll se en kommande pressmeddelande från ett företag (evenemang) där jag där och då kunde se vilken artist som skulle delta.

Så , jag skulle säga att det finns risker på sikt.
Citera
2025-01-25, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Säger ändå brist på kultur. Det här är en kulturfråga egentligen även för ledningen. Man kan inte anta att alla glider bara för att att de jobbar hemma.
Men en ledning sitter inte och är mellanchef. Eller vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in