Citat:
Ursprungligen postat av
shackihorsie
Innan du agerar som en viktigpetter och talar om för någon annan att "utbilda sig" kan det vara bra att själv läsa vad lagboken säger.
"Med stämpling avses att gärningsmannen har någon form av kontakt med en eller flera personer och erbjuder sig eller övertalar någon att utföra ett brott. Att i allmänna ordalag prata om att begå brott är inte straffbart utan det är först när ett beslut om att begå ett brott tas som det blir straffbart."
Joakim har sagt att personen aldrig gått med på att genomföra misshandeln, förklara då får mig hur han ska kunna åka för stämpling?
Jag är fullt medveten om att tidsfristen för åtal för ekobrott är preskriptionstiden, att han släpps talar för att utredningen är i sitt slutskede.
Det är inte hans brott som gör att man ifrågasätter att han släppts, det är snarare att han redan avvikit ifrån landet under reseförbud. Nu låter det ifrån flera håll som att det skulle vara väntat att han släpps och det är lätt att säga nu i efterhand, men jag är övertygad om att de flesta trodde att han skulle vara häktad fram till rättegång.
_
Just därför det får rubriceringen
stämpling och inte anstiftan.
https://www.aklagare.se/ordlista/s/stampling/
Brottet som Chrippa försöker förmå någon annan att göra behöver således inte genomföras, då kallas det stämpling. Genomförs brottet, är det anstiftan.
Här är en bra förklarande länk som du kan läsa
https://lawline.se/answers/stampling-och-anstiftan
"En person kan döms för stämpling om hen försökt förmå någon annan utföra ett brott. Som exemplet ovan så krävs det att X psykiskt påverkar Y och övertalar denne att döda C. Detta är skillnaden: Y dödar aldrig C och det går aldrig ens så långt till att Y ens försökt döda C. Det räcker alltså med att X sagt till Y att döda C."
Haha näe det har du inte, för du skrev att åtal ska vara väckt om 2 veckor, så försök inte.
Att han är släppt säger inte ett skit, utan han är släppt för att våra häkten är fulla med grovt kriminella som utgör skada för person eller samhälle.
Chrippa utgör inget hot alls, varken för person, samhälle eller utredning.