2025-01-25, 06:02
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nej, det vet jag inte.
Ungefär som detta ” Däremot är det okej att sätta en jordad stickpropp i ett ojordat vägguttag”
Har du ingen jordförbindelse i vägguttaget är det samma sak som ojordat! Hur går dina tankar där?
Citera
2025-01-25, 08:12
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Ungefär som detta ” Däremot är det okej att sätta en jordad stickpropp i ett ojordat vägguttag”
Har du ingen jordförbindelse i vägguttaget är det samma sak som ojordat! Hur går dina tankar där?

Det är riktigt att man inte har någon jordförbindelse, men det är tillåtet att göra så.
Men självklart missar man ju skyddsjorden.

Du kan läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida att det faktiskt är tillåtet.
Senast redigerad av RFT 2025-01-25 kl. 08:24.
Citera
2025-01-25, 08:23
Medlem
Väldigt svårt att hänga med. Som ts förtvivlat säger så kan man inte stoppa kontakter i uttag där de inte passar.

Däremot kan man skruva av den ojordade och skruva på en jordad. Kontakten skiter i att det bara är två sladdar.

Kommer man åt att byta sladd så kan msn byta till EU kontakt.
Såg nu också att det finns två poliga stickkontakt som fyller samma funktion.

Vad som är säkert är en annan sak.
Citera
2025-01-25, 08:29
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632

Däremot kan man skruva av den ojordade och skruva på en jordad. Kontakten skiter i att det bara är två sladdar.

Man kan ja, men det är alltså inte tillåtet att byta en gammal cirkulär ojordad stickpropp till en jordad.
För att få koppla in ojordade prylar i ett jordat vägguttag måste prylen alltså vara dubbelt isolerad och ha märkningen för det: en liten kvadrat i en större kvadrat.
Citera
2025-01-25, 08:58
Medlem
Citat:
Man kan ja, men det är alltså inte tillåtet att byta en gammal cirkulär ojordad stickpropp till en jordad.
För att få koppla in ojordade prylar i ett jordat vägguttag måste prylen alltså vara dubbelt isolerad och ha märkningen för det: en liten kvadrat i en större kvadrat.

Ja, och jag kommenterar det i sista meningen.
Det hjälper i alla fall inte att nötter som aldrig sett en ojordad kontakt säger att det bara är att stoppa i.

Jag hade missat att det finns ojordade att köpa
https://www.creative-cables.com/sv-SE/stickproppar-och-skarvuttag/20364-27301-creative-plug-2-pole-europlug-10a.html?SubmitCurrency=1&id_currency=9&gad_source =1&gclid=CjwKCAiAkc28BhB0EiwAM001TZdnmZoUdEzeV_gYF Cc7HUEU1qHAS_XbJbhRaNx7jxVSbq01kJa4zRoCU1IQAvD_BwE

Det blir ingen skillnad mot mitt "förslag" men är de tillåtna att sälja, vad ska de användas till?

För ett antal år sen så slutade laptops (dell i alla fall) levereras med EU kontakt. Extremt irriterande eftersom EU kontakt går att tvinga in i UK kontakt. Jag erkänner inget men det är frestande att mickla med.

Till skillnad mot en gammal lampa i metall är det svårare att förstå varför det skulle ändras
Citera
2025-01-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Det är inte samma sak!
Att man överhuvudtaget får ha ojordade uttag bygger på att de då måste sitta i en isolerad miljö där jord inte någonstans går att beröra.

Om du då vidrör en trasig apparat med spänningssatt hölje får du samma potential som apparaten men det flyter ingen ström genom kroppen eftersom du är isolerad från jord genom materialen i rummet.

Tyvärr är det lätt att, av misstag eller okunskap, förstöra den isolerade miljön och föra in jordpotiential på olika sätt. Därför är det inte en helt lyckad skyddsmetod och inte tillåten att nyinstallera idag.
Citera
2025-01-25, 09:21
Medlem
12V lösning här är ju helt klart att föredra, och det kan man dom nämnts pilla med själv utan mer risk än att man ev har sönder något av det som köpt eller lampan man ska bygga om.

Lycka till TS, det löser du med några sökningar på youtube hur man gör själva arbetet.
Citera
2025-01-25, 09:36
Medlem
Gör så här:
Gå in på elfirma med lampan i ena handen och en wienerlängd i andra handen.
Be dem byta stickpropp (inte kontakt).
Förutsatt att det finns elektriker tillgänglig lämnar du elfirman 4 minuter senare, med färdig lampa, dock utan wienerlängd.
Citera
2025-01-25, 09:59
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Så då får man inte använda gamla ojordade lampor i princip? I min lägenhet så är alla eluttag jordade.
Citera
2025-01-25, 10:15
Moderator
Tystnads avatar
Du fått många bra svar i tråden och en av dom två rätta är : lämna in till elfirma och få den ombyggd och godkänd. Kostnaden beror ju helt på hur lång tid det tar be om en offert , gissar på max 1 till 2 timmar a 500 kr arbetskostnad sedan kanske 300 kr i material.

Andra billigaste alternativet som jag vet elsäkerhetsverket rekommendera är att INTE använda armaturen annat än som prydnadsföremål och aldrig ansluta den elektrisk.
Citera
2025-01-25, 10:20
Medlem
Conams avatar
Citat:
Det är riktigt att man inte har någon jordförbindelse, men det är tillåtet att göra så.
Men självklart missar man ju skyddsjorden.

Du kan läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida att det faktiskt är tillåtet.
Din fundering faller platt, i huset jag bor i kan man utesluta isoleradmiljötänket på 2 ställen och dessutom utan att lämna tv-soffan! Att det är tillåtet är bra och i nybyggt funkar det men i frågeställningen ”antik lampa” vad är det som säger att den miljön existerar där?
Citera
2025-01-25, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkaspace
Hej, har två antika lampor med ojordade kontakter som jag skulle vilja använda.

Har läst många trådar om detta nu, angående ifall det är säkert eller inte och förstått att det ej är det. Så nu undrar jag istället hur mycket det skulle kosta att bygga om en ojordad lampa till jordad? Om någon som är kunnig inom elektronik skulle kunna svara på om det är värt besväret?

Om inte, finns det andra lösningar, t.ex glödlampor som är batteridrivna och trådlösa som styrs med kontroll för att få samma effekt utan att använda uttagen?

Lämna in dem till fackman för översyn och ombyggnad du får både kostnadsförslag och ett korrekt utfört arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in