2025-01-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jj_6
Livstids fängelse är direkt olämpligt.
Dödsstraff är den rimliga påföljden för denna typ av planerade mord. Gäller även kontraktsmördare.

Eftersom vi inte har dödsstraff i Sverige är din kommentar tämligen onödig.
Citera
2025-01-24, 18:58
Medlem
Min syster är i samma ålder som Fredrik (28 år) och gick i samma skola som Fredrik på Åvikenskolan. Efter skolan så flyttade han till Eksjö.

Hon berättar att hon mins att hans mamma var en kort kvinna som haltade och hade kort, krulligt hår. Hon släpade nästan ena benet när hon gick. Fredrik var alltid ensam i skolan, både på lektioner och raster. Han hade inga kompisar, varken i eller utanför skolan. Även om man försökte bjuda in honom till något, så tackade han nej eller drog sig undan.

Hans pappa var också rätt udda.

Fredrik själv hade halvlångt hår på den tiden, och han brukade ofta låta det hänga ner för att dölja sitt ansikte. Han verkade alltid vilja hålla sig i bakgrunden och inte bli uppmärksammad.
Senast redigerad av Synixx 2025-01-24 kl. 19:19.
Citera
2025-01-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synixx
Min syster är i samma ålder som Fredrik (28 år) och gick i samma skola som Fredrik på Åvikaskolan. Efter skolan så flyttade han till Eksjö.
'Åvikenskolan' heter den.
Citera
2025-01-24, 19:11
Medlem
Kaninbebiss avatar
Vilket avskyvärt satans avskum till människa. När jag såg bilden på honom så väcktes mitt hat något enormt. En riktig jävla dundertönt med komplex som försöker lura sig själv att han inte är värdelös genom att köpa coola knivar på nätet och känna sig farlig.

För att få en riktig kick så går han att mördar en 74-årig tant! Någons mamma eller kanske en mormor. Helt försvarslös. Lika svårt som att döda en vandrande pinne.

Jag läste om en seriemördare som dömdes i Kina. Efter att domen fallit åkte kördes han iväg en bit utanför rättsalen sköts i ett dike. Inga konstigheter. Helt jävla rimligt.

Men det blir ju köttfärssås och spagetti, xbox och studiecirkel för hela slanten.
Senast redigerad av Kaninbebis 2025-01-24 kl. 19:15.
Citera
2025-01-24, 19:16
Medlem
Tydlingen vill själv ha livstid för att komma bort från samhället.
Citera
2025-01-24, 19:24
Medlem
Citat:
Min syster är i samma ålder som Fredrik (28 år) och gick i samma skola som Fredrik på Åvikenskolan. Efter skolan så flyttade han till Eksjö.

Hon berättar att hon mins att hans mamma var en kort kvinna som haltade och hade kort, krulligt hår. Hon släpade nästan ena benet när hon gick. Fredrik var alltid ensam i skolan, både på lektioner och raster. Han hade inga kompisar, varken i eller utanför skolan. Även om man försökte bjuda in honom till något, så tackade han nej eller drog sig undan.

Fredrik själv hade halvlångt hår på den tiden, och han brukade ofta låta det hänga ner för att dölja sitt ansikte. Han verkade alltid vilja hålla sig i bakgrunden och inte bli uppmärksammad.

Detta stämmer inte. Fredrik hade inte långt hår och han hade någon kompis. Om mamman haltade och drog benet efter sig var det nog tillfälligt.
Han flyttade dessutom till Värnamo efter han slutade på Åviken.
Citera
2025-01-24, 21:16
Medlem
Domen finns nu på Krimfup men ännu ingen FUP, är vi säkra på att den kommer laddas upp där?
Citera
2025-01-24, 22:18
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Absolut. Jag håller med dig. Och jag tror mig litet förstå skillnaden mellan olika gärningsmannaprofiler.
För en del glider ju ut och in/passar in på flera profiler. Som jag tidigare skrev så har F. här mer gemensamt med andra lustmördare som vidren Gyllensvaan, Jack som dödade P. Plax och Simon Pettersson samt äcklet Johan Fallqvist i Fagersta. F. här ville ensam göra sitt jobb och 'njuta'. Ingen av dessa andra hade väl heller ett högt IQ sammantaget med psykoser och höga tankar som sig själva och att de var 'för smarta' för att bli upptäckta. Men listan kan dessvärre bli lång och längre det lär den bli. Jag tror att alla nämnda lever på sina minnen utan sorg. Möjligtvis en smärre ånger för att de åkte fast.

F. idoliserar säkert skolskjutare. Det tror jag ligger nära hans profil. 'The Lone Ranger' som fullbordar ett efterlängtat uppdrag/gärning.

Jag omnämnde sociala medier bara allmänt, för här tror jag på en stor påverkan på mer 'vanliga' unga. Och jag tänker då även på drev från grupper som har ett B0 i sikte (kan då nämna senate mordet på 14åriga Emilia där en 13-åring och 15-åring har åtalats). Även Dark side rullar om 13-åringen hävdar fyllde henne med inspiration, glädje och lugn så att hon kunde sova gott efter att ha sett en hanlsshuggning.

Nu frågar en gammal tant. är tiden ur led eller?
Våldsamma dataspel är nog en viktig komponent, folk får säga vad de vill men givetvis blir barn och ungdomar avtrubbade och skadade av sånt.
Citera
2025-01-24, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Våldsamma dataspel är nog en viktig komponent, folk får säga vad de vill men givetvis blir barn och ungdomar avtrubbade och skadade av sånt.

Tror nog att det är rock and roll musiken som tagit fram demonerna i han.
Citera
2025-01-24, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primoroso
Domen finns nu på Krimfup men ännu ingen FUP, är vi säkra på att den kommer laddas upp där?
Hoppas den kommer upp snart....
Citera
2025-01-24, 23:12
Medlem
Zyxel04s avatar
Jag har gått i parallellklass med Fr*drik på högstadiet, och har även spelat fotboll med honom.

Jag blev förvånad när jag såg texten i Värnamonyheter. Så som jag har uppfattat det så är det en ”normal” person, aldrig framstått som aggressiv eller otrevlig. Det känns extremt att han har kunnat döda någon.

Samtidigt så kan jag väl erkänna att han ibland framstått som ”konstig”, men det är många som gör det. Låter ändå hemskt allt det här. Tänk om han inte sagt något och mördaren inte blivit funnen, förmodligen hade han dödat fler personer.

Att han sedan gått till Coop som om inget har hänt, samt lät helt likgiltig i rätten... Fyfan...
Citera
2025-01-24, 23:19
Medlem
Citat:

Det här kommer ju att låta helt sjukt men jag är som sagt från Gnosjö och bodde där tills jag var 19 år. När du nämner Åvikenskolan fick jag en kall kåre. Även när jag fick se bilden av GM tyckte jag att jag kände igen honom. Jag jobbade på Åvikenskolans fritids och även på skolan som assistent ett kort tag runt 2005-2006. GM ska då ha varit runt 9-10 år. Jag minns en pojke som hette Fredrik. Det jag minns av den pojken var att han var lite udda, lite lågbegåvad men snäll, rar och rolig. Inte en enstöring dock, jag minns en pojke som hette V*ctor (i=*) som lekte mycket med honom. Fredrik var nån som hittade på lite hyss men som jag minns att jag fick god kontakt med. Jag hjälpte bland annat honom och en annan flicka med läsning och skrivning. Nån som kan bekräfta eller dementera dessa uppgifter att han gick på Åviken? Jag minns också hans mamma väldigt väl då hon var udda och var äldre än de andra föräldrarna men väldigt trevlig. Tror hon jobbade inom städ då. Såg aldrig nån pappa, så gjorde väl aldrig någon koppling där direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in