2025-01-23, 14:59
Medlem
Smygknullarns avatar
Behöver en ytterligare taklampa i mitt överdimensionerade vardagsrum. Tänker att dra en lampsladd från ett vägguttag (bostaden är ojordad) och första tanken är att sladdströmbrytaren limmas fast på väggen men blir bättre med en vanlig väggströmbrytare. Är det tillåtet att skruva fast en utanpåliggande brytare och koppla den till lampsladden eller räknas det som fast installation?

Citat:
Vägguttag -> kabelkanal -> strömbrytare -> kabelkanal -> taket i kabelkanal -> taklampan.
Citera
2025-01-23, 16:17
Medlem
Kabeltattarens avatar
Fast installation.
Citera
2025-01-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smygknullarn
Behöver en ytterligare taklampa i mitt överdimensionerade vardagsrum. Tänker att dra en lampsladd från ett vägguttag (bostaden är ojordad) och första tanken är att sladdströmbrytaren limmas fast på väggen men blir bättre med en vanlig väggströmbrytare. Är det tillåtet att skruva fast en utanpåliggande brytare och koppla den till lampsladden eller räknas det som fast installation?

Det beror på HUR du gör.
Risken är väl ganska stor att du inte gör det på rätt sätt efter som du frågar.

Du kan ju köpa en plejd Smart plugg och en trådlös tryckknapp.
Citera
2025-01-23, 17:03
Medlem
Strychnos avatar
Om du skruvar, spikar, tejpar eller limmar fast någon del av installationen så räknas det som fast installation.
Och nej, du kan inte komma runt det på något sätt.
Det kostar några kronor att anlita en elektriker, men då blir det lagligt.
Citera
2025-01-23, 17:45
Medlem
Smygknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Om du skruvar, spikar, tejpar eller limmar fast någon del av installationen så räknas det som fast installation.
Och nej, du kan inte komma runt det på något sätt.
Det kostar några kronor att anlita en elektriker, men då blir det lagligt.

Hade en elektriker förra året som drog en kabel genom en vägg, borrade genom några skåp och monterade två uttag - 6 500 efter ROT. Höll på en dag. Jag hade gjort det på 1-2 timmar. Detta lilla jobb kostar säkert 3-4000, då kan jag nöja mig med en golvlampa

Räknas kabelkanal som fast installation? Det gör många, inklusive jag själv då och då för förlängningssladdar.

Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det beror på HUR du gör.
Risken är väl ganska stor att du inte gör det på rätt sätt efter som du frågar.

Du kan ju köpa en plejd Smart plugg och en trådlös tryckknapp.

Att jag frågar betyder inte att jag inte kan el. Rätt sätt... Det är fas och nolla, vad kan gå fel? Det enda jag funderade på var att byta sladdkontakten till en väggströmbrytare, ingen avancerad elinstallation. Det är fullt tillåtet att byta sladdströmbrytare men som Strychno skrev är det uppenbart en fast installation så fort något fixeras.
Senast redigerad av Smygknullarn 2025-01-23 kl. 17:50.
Citera
2025-01-24, 06:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hade en elektriker förra året som drog en kabel genom en vägg, borrade genom några skåp och monterade två uttag - 6 500 efter ROT. Höll på en dag. Jag hade gjort det på 1-2 timmar. Detta lilla jobb kostar säkert 3-4000, då kan jag nöja mig med en golvlampa

Räknas kabelkanal som fast installation? Det gör många, inklusive jag själv då och då för förlängningssladdar.

Att jag frågar betyder inte att jag inte kan el. Rätt sätt... Det är fas och nolla, vad kan gå fel? Det enda jag funderade på var att byta sladdkontakten till en väggströmbrytare, ingen avancerad elinstallation. Det är fullt tillåtet att byta sladdströmbrytare men som Strychno skrev är det uppenbart en fast installation så fort något fixeras.

Du får byta produkter till samma produkt om du har kunskap och färdigheter. En sladdströmställare och en fast monterad strömställare är inte samma produkt.
Citera
2025-01-24, 10:55
Medlem
Citat:

Nej det är inte tillåtet då det blir en fast installation
Citera
2025-01-24, 11:48
Medlem
Smygknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du får byta produkter till samma produkt om du har kunskap och färdigheter. En sladdströmställare och en fast monterad strömställare är inte samma produkt.

Medge att det är en lite rolig/anal regel. Skillnaden mellan en sladdströmställare och en fast monterad strömställare är formen.
Citera
2025-02-13, 10:00
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Medge att det är en lite rolig/anal regel. Skillnaden mellan en sladdströmställare och en fast monterad strömställare är formen.
Nej. En sladdströmställare har dragavlastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in